Z
zankan: [citat] FG är färdigt golv....ÖK är overkant .... UK underkant... En kurs i ritningsläsning kanske man skall anordna :-)
2 svar · 12,5k läst
DragonLady
DragonLady: Man kan väl inte betala för avlopp på en tomt som man inte äger, kommunen får vänta tills ni köpt tomten.
1 svar · 5,1k läst
B
Brajanbrain: Vad gäller mindre avvikelser från detaljplan är det (ofta) beslut som kan tas av tjänstemän (enligt så kallad delegationsrätt). Mitt råd är att börja med att kika på kommunens hemsida för att se om du hittar delegationsordning och då vilken befattning som tjänstemannen måste ha (kan tex vara stadsarkitekt eller annan tjänsteman som handlägger bygglovsärenden). Ring sen och prata
3 svar · 3,7k läst
G
git: EU upplysningen visste inget heller och trodde inte att bygglov ingår i det som EU reglerar, vilket skulle innebära att jag är helt ute och cyklar. Jag kommer dock som ett sista halmstrå att gå tillbaka till källan. :-[
3 svar · 4,6k läst
A
Axla: Varför skrev du på från början ? Var det bara för att "komma över" tomten, var det kanske ett förbehåll för dem att sälja till dig ? I sådana fall är det inte så schysst gjort av dig.
9 svar · 4,2k läst
P
Pure: I PBL 8 kap står det följande om slika byggnadsprojekt: 2 § I fråga om andra anläggningar än byggnader krävs bygglov för att... 6. uppföra vindkraftverk, om vindturbinens diameter är större än två meter eller om kraftverket placeras på ett avstånd från gränsen som är mindre än kraftverkets höjd över marken eller om kraftverket skall fast monteras på en byggnad, :-)
1 svar · 4,6k läst
M
Mjölnaren: [citat] Man kan ju alltid köpa ett militärt maskeringsnät och lägga över så ser ingen den ;D 8)
2 svar · 5,1k läst
L
Lycke: Säger precis detsamma som ovanstående. Är 15.000:- för blodigt? Vi kan annars rekommendera en toppenkille i Kungsbackaområdet som jag BARA har gott att säga om. Kanske till och med densamme som DJPA har. Ser nu att din fråga är flera månader gammal. Har du kanske hittat någon på egen hand? Lite nyfiken på hur det gick för dig.
3 svar · 2,8k läst
J
Jiba: SBK har inte mottiverat sitt beslut. Vi har överklagat och väntar på svar. Känner Ni nåt prejudikat på ett liknande ärende?
2 svar · 2,6k läst
Immobil
Immobil: [citat] Då har du trumf på hand. :D Lycka till!! ;)
4 svar · 4,5k läst
P
PatWest: Tror nog att 4.5 meter regeln gäller ändå. Friggebod behövs inte heller bygglov för t.ex.
1 svar · 13,7k läst
D
djpa: Beror först och främst om din fastighet ligger inom detaljplanerat område eller ej. Om inte så kan du göra ändringar utan bygglovrevidering. Men annars skall du ansöka om revidering till ditt bygglov. Om den nya bredden/längden eller höjden påverkar grannars godkännande eller om ditt bygglov godkänts med grannars godkännande skall de höras igen. Om du flyttar garaget så blir det
2 svar · 4,5k läst
L
LennartL: Detta är nog frammför allt svensk sysselsättningspolititik i första hand, och ett exempel på därav följande svenska sysselsättningsbyråkrati. Prata med din kontaktman i kommunen och ange dig själv som ansvarig för alla punkter. Ett telefonsamtal med handläggaren på byggnadskontoret borde räcka. De brukar vara vettiga i sådana här fall, där vare sig grund, vatten, avlopp, värme
2 svar · 2,5k läst
Z
zankan: Det har med hälsa och miljö att göra... Buller är inte najs för kroppen i fel doser. Vägen alstar en del lågfrekvent buller men det brukar inte vara problem.. Man får lägga lite krut på ljudklassade fönster mot vägen om man vill ha sovrum där kanske... Se www.boverket.se och BBR kapitel kommer jag inte ihåg på rak arm men det är ljudkapitlet... Står en del matnyttigt där...
11 svar · 3,9k läst
M
mjau: kanske mycket fördommar...men allt som kan fördröja är inte så bra just nu mycket som ska klaffa...
21 svar · 10,4k läst
K
kornstad: [citat] Det var samma hos oss. Bäcken rinner efter vår tomtgräns och in på grannens tomt. Vi lade avloppet åt andra hållet så var det löst. Lycka till med diket/bäcken!!!
3 svar · 7,1k läst
K
kornstad: Jag hade kollat med kommunen vad ca innebär. Väldigt tråkigt att behöva böta eller ännu värre riva byggnaden för att deras ca är mindre än ens eget. Nu tycker jag att ett ca i ett bygglov låter väldigt konstigt. Kommunen brukar ju vilja ha exakta ritningar på vad som ska byggas för att godkänna ett bygge. Åtminstonde här. Är det någon mer här som har fått ett ca i bygglovet?
1 svar · 1,9k läst
snickarboden
snickarboden: Hmm... har för mig att det är följande... Om du ändrar en byggnad eller del av byggnads ändamål så skall du lämna in bygglov. På landsbygden... tja, vem skulle bry sig? Försäkringsbolaget lär ju knappast bry sig om det inte händer något allvarligt pga ombyggnaden och några kontrollanter lär ju knappast springa in i huset med ritningar *s* /Kent
3 svar · 2,6k läst
C
cojak: Vad jag förstår är kontrollplan något som tillkom när kommunen avvecklade sina egna kontrollanter för ett antal år sedan. Nu förtiden åligger det byggherren att för kommunens räkning visa att man kontrollerat det som samhället tycker är extra viktigt. I vårat fall var det bl. a. följande: - Byggnadens läge - Grundläggning (dränering, armering, kapillärbrytande skikt) - Bärande
7 svar · 2,3k läst
kalleanka70
kalleanka70: Nja det är så att bygglovet måste beviljas om förutsättningarna i förhandsbeskedet är uppfyllda. Sålunda söker du förhandsbesked för ett klassiskt tegelhus med 30 gr tak och svarta pannor och sedan söker bygglov för ett funkishus med pulpettak och gråa pannor så är det inte säkert att bygglovet beviljas. Dock ger förhandsbeskedet en GARANTI om att platsen man valt lämpar sig
4 svar · 2,7k läst
S
sirbo: Har tagit bilder från vanligt cessna blir dock inte klockrena då de togs genom vindrutan. Klarfördel om linsen har fri sikt mot målet så kör du snikvarianten kan du ju alltid be piloten rolla med öppendörr så får du fri sikt.  ;). Ska du ha bra bilder så försök hitta ett proffs eller åtminstone ett halvproffs. Dock är det kanonkul att få flyga med och kanske få känna på
12 svar · 2,0k läst
K
kornstad: Jag tror det skiljer sig lite mellan olika kommuner. Hos oss, så skickar kommunen normalt ut ritningar till brörda grannar. Vi fick våra i handen för att själva åka runt till alla två grannarna. Där fick de skriva på att de godkände ritningarna eller om de hade något att anmärka på. Vår ena granne gjorde en anmärkning. Men kommunen ansåg att det bara var en struntsak, så de
11 svar · 5,9k läst
H
Hogan: Hej Ska du bygga brygga behövs byggnadslov om ej annat anges i områdesbestämelserna eller detaljplan. Stranskydssdispens är ett måste, så som miljöbalken idag är utformad är det rent juridikst och tekniskt sett omöjligt att få dispens men dessa ges ändå. Hoppas att du bor i rätt kommun !!. inte i Sth området... Lycka till
3 svar · 6,2k läst
M
mjau: Jag menade planavgift... ;)
1 svar · 1,5k läst
DragonLady
DragonLady: Nej Lowzie, huset är inte där än bara utsättningen.. där huset skall vara o grävaren skall gräva efter ;) Huset kommer den 21 februari ;D
5 svar · 1,5k läst
DragonLady
DragonLady: [citat] Det är väl klart dom lider.... det blir ju mindre o handla räkmackor för nu ju... ;)
16 svar · 4,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Hur mycket skiljer leveransdatumen? Tar för givet att ni skriver in leveransdatum och färdigställandedatum med vite i det fall färdigställandet av hus ej sker i tid. Å andra sidan måste det vara svårt att bestämma lev.datum nu eftersom ni väl inte vet när bygglovet blir beviljat. Skulle bestämt råda er till att ta kontakt med fastighetsrättsjurist och be denne ögna igenom
1 svar · 1,8k läst
M
mattiaxen: inte en aning, jag fattar inte häller. men jag bor ca 5km från ett samhälle och det är ca 2 mil till en stad, jag har inga grannar, och området är inte med på någonslags planeringkarta?
6 svar · 1,8k läst
Fasting65
Fasting65: beror ju på om det tillåts enligt detaljplanen. fråga kommunen.
3 svar · 4,9k läst
Immobil
Immobil: Betr. bygglov så är det alltid säkrast att tala med kommunen där du bor. I t.ex. Värmdö säger de så här: "En pool som grävs ner kräver marklov i de fall den är belägen inom plan samt placeras i kuperad terräng, d v s inte på plan mark. Står poolen på marken krävs bygglov så fort den är högre än en halvmeter. I de fall bygglov inte krävs måste man ändå inkomma med en
2 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.