6 739 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Hur länge efter bygglov?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag är ny här och har letat men inte funnit det svar som jag vill ha på min fråga.
Vårt problem är som så att vår granne har påbörjat en friggebod (eller egentligen en byggnad som är något större än en friggebod) våren 1999. Den står nästan exakt (20cm) vid tomtgränsen och det gav vi vårt tillstånd till. Problemet är bara att han inte färdigställer byggnaden någon gång.
Gaveln som är vänd mot vår tomt är inte igenbyggd, utan täckt med grön presenning av plast som gått sönder och dessutom fladdrar högljutt, så vi inte får någon ro. Dessutom sticker en bräda i nocken ut ca 1½-2 meter in på vår tomt och över vår sons lekplats. Det ser med andra ord rent bedrövligt ut och jag är givetvis orolig över att brädan ska brista och fara i huvudet på vår son när han leker.
Grannen har inte bott där själv på över 1½ år utan hyr ut huset i andra hand. Vi har försökt få tag på honom men det är omöjligt.
Hur länge får man hålla på innan man fördigställer en byggnad efter man fått byggnadslov? Har vi någon rätt att överklaga detta iom att vi gett honom lov? Vi trodde ju aldrig att han bara skulle strunta i att fördigställa detta.
Mvh
Ingla
Jag är ny här och har letat men inte funnit det svar som jag vill ha på min fråga.
Vårt problem är som så att vår granne har påbörjat en friggebod (eller egentligen en byggnad som är något större än en friggebod) våren 1999. Den står nästan exakt (20cm) vid tomtgränsen och det gav vi vårt tillstånd till. Problemet är bara att han inte färdigställer byggnaden någon gång.
Gaveln som är vänd mot vår tomt är inte igenbyggd, utan täckt med grön presenning av plast som gått sönder och dessutom fladdrar högljutt, så vi inte får någon ro. Dessutom sticker en bräda i nocken ut ca 1½-2 meter in på vår tomt och över vår sons lekplats. Det ser med andra ord rent bedrövligt ut och jag är givetvis orolig över att brädan ska brista och fara i huvudet på vår son när han leker.
Grannen har inte bott där själv på över 1½ år utan hyr ut huset i andra hand. Vi har försökt få tag på honom men det är omöjligt.
Hur länge får man hålla på innan man fördigställer en byggnad efter man fått byggnadslov? Har vi någon rätt att överklaga detta iom att vi gett honom lov? Vi trodde ju aldrig att han bara skulle strunta i att fördigställa detta.
Mvh
Ingla
Brädan som sticker ut över er tomt har inte rätt att vara där under byggtiden heller utan den kan ni be grannen ta bort direkt! Men hör med Kommunen, de måste kunna hjälpa er om hur man går tillväga när man inte får tag i grannen.
Tack för svaren.
Förmodligen får vi nog ta ner plankan själva om något ska hända för hans hyresgäster vill inte ha med det att göra. :-/
Eftersom han påbörjade bygget våren 1999, dvs för 5 år sedan, så innebär det väl då att borde vara klart i sommar.
Vad händer om han inte bygger klart, kan man kräva att kommunen griper in då? Jag tvivlar starkt på att hans andrahandshyresgäster kommer att bygga det klart.
Mvh
Ingla
Förmodligen får vi nog ta ner plankan själva om något ska hända för hans hyresgäster vill inte ha med det att göra. :-/
Eftersom han påbörjade bygget våren 1999, dvs för 5 år sedan, så innebär det väl då att borde vara klart i sommar.
Vad händer om han inte bygger klart, kan man kräva att kommunen griper in då? Jag tvivlar starkt på att hans andrahandshyresgäster kommer att bygga det klart.
Mvh
Ingla
Jag läser i vårt bygglov och där står att bygglovet upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från dagen för beslutet. Så bygglovet är väl ogiltligt helt enkelt, ring Kommunen och hör!
Då bygglovet är över 5 år slutar det som sagt att gälla. Er granne måste då söka nytt bygglov och måste då ha Ert godkännande igen ... om Ni nu ger det ...
Kan vara bra att meddela grannen det. Förmodligen blir det färdigbyggt på någon vecka. 
Enligt PBL skall byggnadsnämnden gripa in om lovet gått ut, förmodligen genom vitesföreläggande. Klaga där bör du hur som helst!Ingla skrev:
Har din granne bygglov på detta? Du skrev nåt om friggebod (som iof var ngt större än de 10 kvm en sådan får vara) Och friggebodar kräver ju som bekant inte lov. I ett sådant fall finns det texter i PBL om skräpighet alt att man skall hålla sin fastighet i vårdat skick och inte skapa "obehag" för grannar
Lycka till !
8) NEJ. Bygglov behövs inte. Placerar du boden inom 4,5 m från tomtgränsen så krävs grannens medgivande. Inget annat. 
Undantag finns dock: Om tomten gränsar till allmänning eller väg är det bäst att höra med byggnadsnämnden liksom om bostadshuset ligger i kulturhistorisk miljö.
Undantag finns dock: Om tomten gränsar till allmänning eller väg är det bäst att höra med byggnadsnämnden liksom om bostadshuset ligger i kulturhistorisk miljö.
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Så här står det i bestämmelserna:
Särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadshus paragraf 3 punkt 4.
Där anges vilka mått som gäller för friggebodar:
" uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."
Särskilda bestämmelser för en- eller tvåbostadshus paragraf 3 punkt 4.
Där anges vilka mått som gäller för friggebodar:
" uppföra högst två komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, om byggnadernas sammanlagda byggnadsarea inte är större än 10,0 kvadratmeter, taknockshöjden inte överstiger 3,0 meter och byggnaderna inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter."
Enligt Boken om bygglov utgiven av Boverket räcker det dock med grannens godkännande vid avstånd mindre än 4,5 m (med de tillägg som Immobil angav). PBL utvecklar ju inte detta i just det avseendet
Men vad vet jag...Hur har det gått för dig Ingla förresten? Kommer du nån vart med din granne? :-/
Men vad vet jag...Hur har det gått för dig Ingla förresten? Kommer du nån vart med din granne? :-/