Byggahus.se

vad ska ingå i bygglovet i era komuner ?

1. D
    Medlem · 1 152 inlägg

Draven

Medlem
    Min komun.....

Till ansökan skall bifogas:

"Huvudritning d.v.s. en ritning som visar hur byggnaden/ tillbyggnaden kommer att se ut. Den består vanligen av en planritning, fasadritning från alla håll och en sektionsritning.
    Vid tillbyggnad skall även befintliga fasader ritas in på fasadritningen så att tillbyggnadens utseende ihop med befintlig byggnad kan bedömas.

Situationsplan som i de flesta fall ritas på en primärkarta som Bygg- och miljöförvaltningen tillhandahåller. Det kan också vara en lantmäterikarta av något slag.

På situationsplanen skall nya byggnadsdelar utmärkas (snedstreckas eller liknande), mått på byggnaden och i förekommande fall mått till gräns markeras

Gäller det en helt ny huvudbyggnad eller byggande närmare gräns mot granne än 1 meter skall en nybyggnadskarta beställas på Bygg- och miljöförvaltningen. Se även kartor. "

På mina ritningar fixar jag sen grannarnas medgivande med en namnteckning, och på bygglovsansökan skriver jag avstyckas från...min mark varav jag kan få bygglovet innan jag kontaktar lanmäteriet och styckar av marken. Har jag glömt något ::)

2. R
    Medlem · 3 inlägg

R_E

Medlem

Re: vad ska ingå i bygglovet i era komuner ?

Hej !

Vi gjorde likande i vår kommun Kungälv. Skillnaden var att vi gjorde ett separat papper för grannarna att skriva under.

Detta gjorde att den exakta ritningen behövde vi inte visa upp för grannarna.

Detta för att slippa tjat om detaljer på ritningen.

Fungerade för oss

Lycka till :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.