Cribo skrev:
Letar tomt på cykelavstånd (krav från äkta hälften) från en stad eller åtminstone till pendelstation. Ej helt ute på slätten utan närhet till skog (jag vet, kraven är inte små  ;D). Mantorp med omnejd, Kanske Vikingstad, Södra Linköping (Vidingsjö, Vårdsberg, Landeryd, Hackefors, Ullstämma med omnejd). Kanske ner mot Sturefors. I Norrköping känns västsidan mest aktuell. Jursla-Kvillinge med omnejd. Inte så långt som ute vid Svärtinge, kanske nedre Skriketorp om det är nära till Åby, Eksund är kanske tänkbart. Vet inte hur andra delen av stan är (Smedby, Ensjön?).

Några tips??
Det finns en OK tomt i Eksund, 1200 kvm för 330 000 kr, nära till stan, cykelavstånd, nära till E4:n. Kolla Hemnet.se på Norrköping-Tomter. http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...4595&service=DN&area=&caller=main

Calle Anka skrev:
Sanslöst! Här skapar de regler som de inte vet vad de betyder. Jag tycker det borde vara så att man reglerar byggytan mot mark och antal våningsplan, sedan om huset blir 200 kvm eller 300 kvm spelar väl inte så stor roll? Det som är viktigt är att huset passar in i omgivningen så att man inte får ett 800 kvm stort hus på en 1000 kvm stor tomt.

Jag fick i går reda på ett område i Norrköping som har standard 250 kvm byggarea och där kan man bygga 280 kvm om man vill.
Låter intressant? Det var detaljplanen för häradsmarken (Kvillinge) som jag har refererat till i min tråd. Där står det att 2-planshus med bruttoarea på max 200m2 får uppföras.

Cribo skrev:
Jag frågade hur han ställde sig till om jag bygger ett hus med öppet bjälklag dvs öppet upp till nock från nederplan. Som exempel tog jag ett hus med nederplan på 120m2 och övre plan på 80m2. 40m2 av övre plan är således öppet upp till nock. Detta menade han "var nog inte ok efterom jag i framtiden skulle kunna bygga igen öppningen och få ett hus med en bruttoaren på 240m2  ???!!??!! Efter en stunds diskussion sa han att han skulle konsultera byggnämnden i detta ärende och återkomma. Väntar nu på svar därifrån. Det verkar således som om detta skulle kunna bli en lång följetong. Jag lovar att återkomma så snart som jag har fått svar. Någon som har erfarenheter från andra kommuner?
Cribo!

Det finns en standard som heter SVENSK STANDARD SS 02 10 53, Area och volym för husbyggnader – Terminologi och mätregler. Här finns gällande regler för hur man skall räkna

Den skiljer för det första på bruttoarea och boarea. Bruksarea indelas i boarea och biarea. I boarea räknar man inte in ytterväggar. Inte heller ytor som på ett nedre entresolplan ligger längre från fönsterfasad än 6 m.

Bruttoarea definieras:
Area av mätvärda delar av våningsplan, begränsad
av omslutande byggnadsdelars utsida eller annan
för mätvärdhet angiven begränsning.

Vidare står det:
Vid beräkning av bruttoarea inräknas
+ mätvärt utrymme;
+ entresol, indragen mellanvåning;
+ ljusgårds bottenplan;
+ hål för trappa/ramp;
+ helt inglasad balkong/uterum.
Vid beräkning av bruttoarea inräknas inte
 ej mätvärt utrymme;
 öppning i ljusgård;
 annan öppning i bjälklag än hål för trappa/
ramp;
 indragen entré.

Hittar inget om kommunala garderingar. Tror således inte att Lars Hallqvist har riktigt på fötterna här...
Lycka till!
/P

Det verkar vara en övre gräns på 250 kvm i alla kommuner. Hur kan man bygga ett hus på 400 kvm i vissa kommuner på en relativt liten tomt, detaljplanerat område? Vore intressant att höra någon som har ett stort hus och vad det stod i planen.

Det finns ett antal begrepp i byggbranschen som förvirrar:
BTA: Bruttoarea
BRA: Bruksarea
BOA: Bruksarea helt eller delvis ovan mark
BIA: Bruksarea för utrymmen för sidofunktioner för boende
LOA: Bruksarea för utrymmen inrättade för annat än boende
ÖVA: Bruksarea för byggnadens drift
BRAtot: Total bruksarea
BRAbost: BOA+BIA+ÖVA
BRAlok: Bruksarea som lokaler + ÖVA
BRAbost(t,o): Uppvärmd bruksarea för bostadsändamål ovan mark

Sverige är fantastiskt - inte nog med att vi får 10 nya myndigheter varje år, vi får nog 100 nya byggtermer varje år också :D

Kanske till och med är så att det ena ger det andra. 10 nya termer = en ny myndighet ;D ;D

Calle Anka skrev:
Sverige är fantastiskt - inte nog med att vi får 10 nya myndigheter varje år, vi får nog 100 nya byggtermer varje år också :D
Såg på nyheterna igår att regeringen nu skall tillsätta en utredning för att räkna alla myndigheter som finns. Antalet har nämligen "växt på ett sätt som ingen har kontroll över".

Ja, Sverige är verkligen fantastiskt! :D

Måste tacka för infon!!! ;D

Toppen!

Efter att ha talat med planenheten Norrköpings Kommun fick jag reda på följande:
Om detaljplanen säger max bruttoarea 250 kvm + 50 kvm komplementbyggnad är detta rekommendationen till nämnden. Man kan alltså söka för större hus och kanske få igenom det. I vissa fall kan garaget tillåtas vara inbyggt men då måste de 50 kvm verkligen vara garage, biyta.

Man kan få igenom 5-10% utöver vad planen anger om man har tur.

Bruttoarea för dem är alltså i princip lika med boarean.

Calle Anka skrev:
Om detaljplanen säger max bruttoarea 250 kvm + 50 kvm komplementbyggnad är detta rekommendationen till nämnden. Man kan alltså söka för större hus och kanske få igenom det.
Som vanligt får man olika svar angående detta beroende på kommun (konsekvens hos myndigheter är nåt jag hade värdesatt).
Håller på med ett projekt i jobbet med hus som överskrider max BTA med 30 kvm på ett plan. Totala BTA håller sig inom de 250 kvm.(Maxytan är 125 kvm/plan) Detta vill de inte se som en OK avvikelse; 250 kvm är för dem ingen rekommendation utan max yta. För 3 år sedan byggde en granne 100 meter bort ett hus som överskred max BTA med 60 kvm på ett av planen. Men det var en annan bygglovhandläggare som godkände detta (på delegation) så....ingen anledning att släppa på kraven, tydligen. Som sagt: lite konsekvens hade inte skadat.

Nu blir det förmodligen ändring av detaljplan. Efter ett telefonsamtal till byggnadsnämdens ordförande visar det sig att det bygglovhandläggaren ifråga hade så svårt att godkänna, det tycker han inte är något som helst problem (hoppas vi - vi är ju inte framme än...)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.