Bygglov
lastkaj: Spontant kan jag tänka mig att det är svårt att få bygglov på hus som förändrar kustbilden. Fast Sotenäs kommun vet mer exakt.
Netaria: Nu kvarstår bara frågan vem skall skall betala din lön för alla fina titlar du lyckades få till... ;D
Familjen_Bygg: Definitionsmässigt är det ingen skillnad på olika byggnader. Byggnadshöjden räknas från markens medelnivå invid byggnaden (fasaden). Detta innebär att om du har en tomt som inte är helt plan skall du lägga samman ett antal mätpunkters sk. +värden och sedan dividera detta med antalet punkter. Man beräknar därefter byggnadshöjden som höjden från denna marknivå till en tänkt 45
fiddeli: ... det är väl så att om det där kollandet inte är diskret, så kan han åka på (ekonomiskt) däng ...även om han får bygglov i efterhand??
fotbollsdomaren: tack för alla bra svar! ;D kände mig manad att checka med expertisen innan jag går vidare - i vilket fall är det inte aktuellt med bygget innan våren kommer. Har med andra ord gott om tid att fundera på ritningar med mera. Jag återkommer när ärendet har vaknat till liv! 8)
Familjen_Bygg: Troligtvis krävs det bygglov, men det är nog inte det största problemet utan det är i stället, dels den tekniska biten, dels vad husägaren/fastighetsägaren anser. Har inte riktigt förstått ditt innehav av "lägenheten". Du skriver att det är en gavellägenhet i ett radhus som du köpt. Betyder detta att du köpt ett radhus där din del är vertikalt (både uppåt och nedåt) klart
AAA: Garage är en helt annan femma än huvudbyggnaden. Där anges ofta max höjd till nock samt max kvm av den totala byggytan. Berit
Immobil: [citat] 8) Så ja, ta det bara lugnt. Det är ingen fara på taket. Ändringar går oftast att göra i efterhand eller under resans gång. ;)
Pillan: Bedöms förmodligen olika i olika kommuner, dessutom beror det på om byggnaden ligger inom eller utom detaljplanerat område eller om det finns områdesbestämmelser el dyl i området. Alltid enklast att ringa sin egen kommun o fråga eftersom det finns så många om och men.
co: Men vårt ärende råkade hamna på bordet hos en handläggare som inte var där så ofta (aldrig svarade i telefon på telefontiden heller men proppade minsann telefonen när det inte var telefontid :P). Till slut skickade jag ett mail med uppmaning om att de skriftligen skulle tala om hur lång tid bygglovet skulle ta. Det kom naturligtvis inget svar + att handläggaren inte hade diariefört
ledighetskommiten: Nu är jag inte med. Vad menar du skulle kunna göra att grannen INTE skulle få bygga OM denne uppfyller kraven i gällande planer (och tilämpliga delar av gällande bygglagstiftning)?
ledighetskommiten: Vad står det i planen? I vilket fall får inte din granne föra över vattnet hellt okontrollerat på din tomt.
co: I min kommun är enad sättet att få ett snabbt bygglov att gå upp på statsbyggnadskontoret på deras besökstid och säga att det är bråttom. Om du bara skickar in handlingarna händer ingenting - handläggarna svarar inte ens i telefonen på sin telefontid!
co: Vi har hittills betalat 2800:- för bygglovet men har ej betalat bygganmälan än estimerad kostnad 2500:-. Då bygger vi ut 60 kvm i två plan. Någon snackade här om fasadförändringar måste kommunen känna till sådana också? Vi ska byta alla fönster och förmoodligen utseendet på spröjsen borde vi ha talat om det för kommunen?
Fredrik_J: Att man inte får ha ett riktigt avlopp i garaget är vanligt i många kommuner men man brukar dock få ha en dagvattenbrunn mitt på golvet... Lägg en brunn iallafall med ett rör som mynnar utanför garaget. Varför måste man alltid vara så lydig? Som du säger är det ju ingen skillnad om bilen står utanför och avger vatten än om den står inne och vattnet leds ut...
helenae: Tack för ditt svar! Det var bra att få bekräftat att vi inte tänkte helt tokigt. Det finns ett vägdike på ena sidan, sidan mot slänten, men på "vår" sida har det varit en äng som tillhört kommunen och som ligger lägre än vägen. Så hela ängen har väl funkat som dike, antar jag... Igår började vi schakta och då kom det fram ett rör som går under grusvägen för att avleda
bygganders: Vika bygglovsregler gäller vid uppförande av en stödmur? Den löper parallellt med baksidan av huset ca 1,2 meter ifrån, & är ca 11 meter lång/120 hög. Bor mitt ute i skogen o utanför detaljplanerat område. Har fått bygglov o kommunen kommer snart hit o kontrollmäter grunden men stödmuren är inte med på några ritningar. Jag kan inte vänta med uppförandet av muren tills efter
bygganders: Lite osäker på måtten men i mölndals komun gäller att man måste ha bygglov om: Den är över 50 cm över mark. Har en yta större än x ( kommer inte ihåg men tror det var runt 20 m2..) Ytan under tak är större än 9 m2. Nån sa att det det skulle vara minst 4,5 meter till tomtgräns. Rätta mig gärna. Anders
kalleanka70: Jag skulle inte väcka björnar....fråga anonymt hur du kan göra. Det är inte säkert att bygglov beviljas igen. Jag skulle "reparera" med exakt samma storlek. Riv inte allt på en gång bara i fall någon granne surar till.
Mannus: När det gäller kommunens ansvar att gräva in VA till tomtgräns, bör man vara ute i god tid om det eller sköter kommunen det automatiskt när vi lämnat in bygganmälan? Vidare när det gäller utsättning, har kommunen en skyldighet att märka upp tomtgränser för att undvika ventuella felplaceringar?
ledighetskommiten: Denna typ av svar är aldrig acceptabla. Kommunen får inte hålla på med sådant "godtycke". Att hänvisa till ej dokumenterade policys håller inte. (Blir så förbannad när jag läser om folk som inte fattar eler kan sitt jobb utan vill visa att de har makt. >: Har jobbat med bygglov/bygganmälan tidigare och det räcker med någon så'n idiot för att alla ska få ett h-vete - både de
Snickaren: Det vanligaste är 6m från vägen (kolla med kommunen). Detta beror på att man ska kunna stanna bilen framför garaget, öppna garageportarna, och köra in bilen. Du ska alltså inte stå ute i gatan och hindra trafiken när du gör detta. Det brukar inte vara någon skillnad mellan garage och carport (förutom i Umeå då!). En carport går ju att bygga om till garage.
Blom: Jag tänkte att jag skulle skynda på processen genom att gå dit själv. Ska det gå genom kommunen så tar det väl några veckor/månader extra.
dymlingen: För en vanlig liten lekstuga skulle jag inte en komma på tanken om bygglov. Hade själv en ganska stor och dessutom ganska ful som mest liknade en koja inne i stan. Den snyggaste lekstugan jag har sett var byggd av riktigt gammalt rundtimmer från ett rivet uthus och en riktig stengrund. Det var falurött med vita knutar. En riktig prydnad för trädgården. Men om man lägger ner så mycket
ledighetskommiten: Som vanligt då det gäller bygglov är det bara att kolla i PBL kap 8. som sagts så står det i §34 att förhandbesked är bindande vid ansökan om bygglov inom 2 år (vilket SKALL uppges i förhandsbeskedet). Om förhandbeskedet ändras har Ni rätt till ersättning (men behöver inte ha rätt till att bygga enligt förhandbeskedet).
piakanutte: Vi fick uppgiften från kommunen att det var de grannar vars tomt gränsar till vår tomt som skulle skriva på. Men min moster som bygger med sjöutsikt, hon fick även fråga dem som eventuellt blev skymda... För oss tog det ungefär en hel dag att gå runt till fem grannar. Men då vet man ju vilka de är och får en första kontakt! Vår kommun skickade med en speciell blankett som grannarna
IFK: Jag tror inte att det ska vara några enorma justeringar, kanske inte ens några. Oavsett vilket kommer vi säkert hålla oss 8-9 meter från tomtgräns så det ska inte bli nåt problem. Nu känns det iallafall lite lugnare...