M
mijaon: Kakelslottet i Stockholm har LIPs sortiment och ligger rätt ok i pris. VS20 3kg 595:- 12kg 1495: VS30 12kg 595:-
8 svar · 4,5k läst
V
vagabondo: Jag har över två meter från kabin till golvbrunn och det funkar utan någon sockel. Det krävs faktiskt inte mycket fall för att vattnet ska rinna, 1cm på 1m brukar vara måttet men rinner det ut på rätt ände så är det förmodligen bra.
1 svar · 3,3k läst
A
abbe1001: Kolla tillverkarnas specifikationer! Olika för olika produkter. Den du refererar till gissar jag är Uponors 12mm slang. Deras shunt klarar av max 50m rörlängd på en slinga, samt tre slingor. Du kanske skulle kunna klara dig med 2?
13 svar · 5,0k läst
P
Pongu: Nej, det är alltid svårt att hitta det perfekta svaret, dels för att inget sitter inne med sanningen och dels för att förutsättningarna är så olika. Men man kan kanske något lättare lägga pusselbitarna på plats med hjälp av andra personers olika förslag och åsikter. Och framför allt kan man undvika de största tabbarna! Sedan är det nog så att fusklösningarna ganska ofta
7 svar · 7,1k läst
A
abbe1001: Armeringen på spån är ju tänkt att laminera spackel/golvspån, framförallt vid skarvar. För den sakens skull lär du ju inte behöva armera på gips. mvh
4 svar · 5,5k läst
J
Jempa: ok, tack för det
6 svar · 5,3k läst
J
Jempa: Hej! Vi står inför ett takbyte i vårt badrum. Sitter en gummiduk där idag som tydligen var vanligt i tak "förr i tiden" (typ 70 tal). Jag har väl fortfarande inte riktigt bestämt hur vi ska göra men det mest utförliga svaret jag fått är från boverket som svarade så här: "Hej Tak som kan utsättas för vattenstänk, våtrengöring, kondensvatten eller hög luftfuktighet ska ha ett
11 svar · 7,3k läst
B
basshunter: Ok, tack för hjälpen.,
4 svar · 4,6k läst
M
MatsT: Kanske flytta till ventilation forum?
2 svar · 2,4k läst
phl
phl: Vad ska du ha i dosan? Eljo har IP44-klassade brytare och liknande i sin Trend-serie men jag vet inte om jag hade velat ha dem nära en dusch ändå med tanke på tätskiktets anslutning till dosan.
5 svar · 2,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Står inför en badrumsrenovering i sommar men är lite kluven till hur jag ska göra golvet. Jag har valv i källaren under. Idag är golvet delvis gjutet/klinker. Allt ska bilas upp, samtliga avlopp och vattenledningar skall bytas. Jag antar att det under golvet finns träreglar. Är det ett korrekt antagande? Eller kan det vara så att det är gjutet ända ner till valvet? I så fall har jag
0 svar · 2,6k läst
B
Anonymiserad 23608: Det finns kablar som får förläggas på armeringsnätet ovanpå spånskivan, t.ex. T2 Röd. Man brukar räkna 80W/kvm som komfortvärme och 100W/kvm som fullvärme. Har man platta på mark eller källare finns det även godkända system med 120W/kvm.
10 svar · 3,3k läst
P
pjac: Har haft en Fresh monterad 6 månader (fukt-tidsstyrd). Mkt nöjd. Faktiskt 4 decibel tystare om man läser resp. företags produktblad.
6 svar · 11,3k läst
B
Bambi: Hej! Jag gillar Drysons handdukstorkar där finns på högre Watt, jag köpte Etyden http://www.dryson.se/bilder/ladda/rit_etyd.pdf Kika på Sigros webshop, där finns lite olika. Edit: Jag har juh rekommenderat kombinerade vatten/el vet inte om det har nån betydelse för Watten. Dryson Sonat har upp till 380W annars, fin stegvariant :) MvH Bambi
2 svar · 4,7k läst
D
duff: [citat] Tippar på att elpatronen i VVB har gjort sitt. Eller cirkpumpen. Tror inte det kommer från värmekabeln............
10 svar · 4,7k läst
S
Satinsilk: Precis vad jag har letat efter!! Tack!!!!
5 svar · 7,9k läst
M
moddha: på www.kakelslottet.se köpte jag mitt standardkakel 15x15 för 49 SEK/kvm...
23 svar · 19,9k läst
·
G
Anonymiserad 23608: Hyr en betongytfräs, en dammsugare och en luftrenare . Och, ja, det dammar som 17 så det gäller att skyddstäcka och använda munskydd.
1 svar · 7,5k läst
M
Anonymiserad 23608: Det beror på bjälklagets spännvidd och dimension.
7 svar · 9,3k läst
J
jallajalla: kolla badoo.se, jag har precis köpt ett 170 x 75 där, men det finns ner till 150 x 75.
5 svar · 9,6k läst
E
Anonymiserad 23608: Mitt eget badrum är 1,7 x 2,6 m och jag tycker att det blir ljust nog med 6 x 20W. Kaklet är iofs matt vitt och en stor spegel (1,5 x 1,7 m) täcker en stor del av ena långväggen. Dessutom har jag 2,70 i takhöjd så ljuset hinner sprida sig lite extra. Till ett badrum med dina mått hade jag nog valt att sätta 8 st dimmerstyrda spottar i taket, och placerat dom i två rader och ca 40-45 cm
12 svar · 8,7k läst
R
Richard A: Tackar för svar. Tänkte nästan det, så det blev till att slipa till. Än en gång, tack för svaret.
2 svar · 4,1k läst
P
palma61: Hej Jilles utan diskution kakla smygen, försök dessutom att snedställa kaklet lite i bottensmygen så ev vatten rinner av, troligvis får du även kondens på fönstret i större omfattning med bad under så det är viktigt att när kondensen rinner ned från fönstret att det fortsätt att rinna nedåt och inte blir stående i smygen
7 svar · 11,6k läst
·
K
ktm250: hempularen: det finns mattor som är godkända för plattsättning. Oftast så levereras t.ex. Smålandsvillan och andra prefabhus just med dessa för att kunden ska kunna kakla. I det läget är det inte längre BBV som är branschregler utan GVK.
4 svar · 7,1k läst
J
jawen: Sedan kan du ju skruva tunnare OSB eller Plyfa i motsatt riktning för att stärka samverkanseffekten. Sen tycker jag du inte ska dra dig från att använda gips, 6mm renoveringsgips för e.x är en mycket bra produkt som accepterar den lilla rörelse som behövs för att sätta kakel/klinkers. MvH Jawen
8 svar · 7,3k läst
·
E
ekur: Båda priserna är inkl.moms. Material är inte inräknat i något av fallen. Exakt samma beskrivning av arbetet har givits till båda hantverkarna. Om de använder svenska hantverkare kan jag inte svara på, ska kolla upp det.
2 svar · 2,7k läst
M
Myraa: jag har köpt ett duschset där och jag tycker att det verkar vara bra och de hade det billigastepris oxå!
2 svar · 3,7k läst
M
marcus7601: Jag försöker kolla om Mapei:s tätskikt är godkänt. Det står att det är godkänt enligt BKR på GVK:s hemsida men inte på BKRs hemsida. Vilken skall man gå efter?
0 svar · 4,9k läst
fresve
fresve: Farsan fick tag på en murar-gubbe som med kort varsel kunde hjälpa till. 4 gubbar gick det åt, två st blandade i hinkar, en bar, och den sista lade ut flytspacklet. Gick snabbt, ett par timmar tydligen. Själv var jag på After Ski i fjällen under tiden! :)
6 svar · 7,2k läst
·
H
hempularen: Men vad är det för remsor du har köpt? Hör de till Bostik systemet? Om du skall få till en godkänd lösning så måste varenda detalj vara exakt enl. anvisningarna från tillverkaren av tätskiktet. Det innebär att i anvisningarna så skall det framgå exakt (helst artikelnummer) vilken remsa som hör till systemet. Och då är det den och ingen annan man skall använda. Det låter lite
11 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.