C
carlbanan: Letar också efter en sådan. Den ska sitta mellan väggar av glasblock. Säg gärna till om du hittar nån.
5 svar · 3,3k läst
G
gaia: går ej att fixa så att det blir helt osynligt. Köp krokar som täcker skadorna. Själv har jag klistrat dekorativa (?) snäckskal över skador ...med fästmassa som man fäster idolbilder på väggarna :) gaia
1 svar · 3,2k läst
G
gaia: [citat] det stämmer att gjutmarmor håller värmen bättre. Berätta gärna om ett år hur det är med reptålighet :) gaia
4 svar · 23,1k läst
T
Taggtroden: Vi håller på nu och planerar ett bygge av badrum i källaren. Vår källare är helt i betong och vi kommer därmed att lägga klinker direkt på betonggolvet men endast måla väggarna med silikatfärg eftersom betongen ut mot marken måste kunna släppa igenom fukt både in och ut. Det går ju inte att täta igen väggen innifrån med någon fuktspärr osv. Vi kommer att knacka bort gammal
2 svar · 4,9k läst
X
xdakob: Hej! Skall köpa en ido showerama 7-5 och det billigaste stället som jag hittat hittills är på rinkaby rör (12kkr). Någon som vet något annat ställe som är billigare, ido duschkabiner finns inte på net-vvs som annars håller låga priser. Någon som har ido 7-5? Omdömen? kvalite osv //Daniel
0 svar · 3,8k läst
sandhall
sandhall: Vanligt sanitetskitt kanske? http://www.unipak.dk/SVE/produkter/sanitetskit/unigum.html Huruvida det möglar eller inte vet jag inte.
6 svar · 4,9k läst
T
tank77: [citat] http://nyabadrum.com/blogg/category/frebo-kakel/
2 svar · 4,1k läst
swecul
swecul: ok, tänkte iofs höra om dem kan montera och koppla in toa, dusch och kakla in bubbelbadet också...
8 svar · 4,3k läst
fantasi
fantasi: Har surfat lite på våtrumssystem och det verkar som att SvenD har rätt och att ett våtrumsväv måste användas. Men om man vill ha en "putsad känsla" i ett badrum alltså att väggarna har en skrovlig och ojämn yta, hur gör man med tätskiktet då? En väv tar ju bort den känslan...
14 svar · 5,2k läst
pappskallen
pappskallen: Jag pratade oxå med folk från MB och dom sa det skulle vara rostfria spånskiveskruv, så det fick det bli.
8 svar · 4,9k läst
fantasi
fantasi: [citat] Det låter ju bra!
14 svar · 9,1k läst
G
gstrand: Hej alla glada hemmafixare! Jag skulle vilja ha lite förslag på olika inbyggda spottar godkända för våtutrymmen, där jag inte behöver sänka taket allt för mycket pga brandrisken. Har idag gipstak. Och kanske lite info ang kabeldragningen i tak, om dom ska dras i vp rör när det gäller 24/220V. Bilder på taksänkning och infällda spottar är välkommet. Tack på förhand. // Zigge.
0 svar · 2,9k läst
E
Eva H: Ja det skall jag prova. Vilken procentsats skall det vara, matättikan eller spriten?
2 svar · 4,2k läst
T
tank77: Din plattsättare verkar ha gjort ett bra jobb då det är snyggare med minimal fog i hörnorna. Annars brukar man ju som sagt använda mjukfog i hörnor, använd en silifix för att få en snygg fog, glöm inte att spruta på vatten blandat med diskmedel innan du drar av silikonet. [bild]
3 svar · 4,5k läst
fantasi
fantasi: Om det är ok med en duschkabin kan du använda en pump tex denna från Saniflo http://www.saniflo.se/SANIDOUCHERSK5886509.aspx
2 svar · 6,4k läst
E
ETJ: det också. Ja se I-lands problem:).......
7 svar · 8,5k läst
Loner
Loner: Det går ju att flytta handfat till annan vägg (dock kommer röris inte gilla det), wc-stolen måste vara efter denna väggen, då den är tjock nog att innehålla fixturen och spolbehållaren för en vägghängd wc. /L
10 svar · 4,7k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: 40mm cc har rörhållare, så det borde vara just 40mm då. Sen bör du väl ha en väggbricka mot väggen, typ FM http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1 Sök på väggbricka, de har cc 38-42mm
3 svar · 8,9k läst
·
0
007: Ok, tack för svaren! Har kaklat ca 50%, misstänker att jag får köra mjukfog iallafall på några ställen då, för jag har slarvat lite med skärningen i hörnen. Men på resten tänker jag skärpa mig med skärningarna och lägga hårdfog. Verkar så dumt att lägga en massa silikon som man vet förmodligen måste bytas om några år pga mögel!
5 svar · 5,2k läst
GoForIt
GoForIt: Brunnar tillverkade före 1990 har normalt inte någon, idag godkänd klämring. Nyare brunnar kan användas förutsatt att de är intakta. Ofta måste man ju idag ändå styva upp ex. ett träbjälklag, och då byter man ju spontant självfallet även golvbrunnen i samband med detta.
3 svar · 3,5k läst
GoForIt
GoForIt: Det beror ju spontant på hur själva inbyggnaden är gjord och ansluten till den övriga väggen/golvet. Går det att se, ex. genom en inspektionslucka, hur väggen bakom ser ut? I praktiken skulle jag säga att om du förväntar dig ett normalt och fräscht utseende, så brukar demontering av ett inbyggt badkar innebära behov av renovering/byte av kakel = rubbet måste göras om. Dessutom bör
1 svar · 8,8k läst
J
Jempa: Ok, inte svårare än så! tack.
7 svar · 4,2k läst
S
SvenD: Oftast har man nog gjutit golvet först och sedan murat upp sockel. Så var min gjord. Den är nog därför oftas ganska lätt att ta bort. Bila i hörnet mellan golv och sockel och kolla om den inte lossnar bit för bit.
4 svar · 5,2k läst
M
MaxPax: tpsoft och ni andra: Om jag tvingades välja mellan biltemas och classes kakelskärare skulle det lätt bli biltema, Den har iallafall samma design i funktionen som en sigma, Classes är rent skräp i mina ögon.
7 svar · 17,0k läst
J
Jempa: Tackar för alla svar! Nu ska vi bara fatta ett slutgiltigt beslut.
7 svar · 4,0k läst
Peter2400
Peter2400: Kan du inte fylla ut med kakelfog sista biten upp till taket, borde det inte vara kakelsättarens jobb att få kakel eller fog hela vägen upp till taket?
6 svar · 8,8k läst
T
TimPellet: Visst går det att sätta upp duschväggar och stå på golvet. Det är ditåt vi lutar eftersom vi inte hittar några bra kabiner men vi ville hällre haft en integrerad tät kabin. Förvisso är det krav på helt tätt badrum även om man har dushkabin men hur man än vrider och vänder på det måste risken vara mindre för läckage om man duschar i en kabin och vatten aldrig hamnar på vägg
2 svar · 3,0k läst
M
mrapricot: Jag har kollat lite, och det är tydligen en kortare rörbit som är vinklad exempelvis 45 grader. med två sådana kan man justerera t. ex. en golvbrunn sid och höjdledes.
6 svar · 14,9k läst
F
FSS: Eller har jag fel? Man tycker ju att mitt försäkringsbolag borde ha haft hand om skador i bostadrättsföreningar förut. Givetvis vill de komma undan så billigt som möjligt men inte borde de ljuga så pass mycket att de råder mig att stämma min egen förening. Då borde de väl ändå ha lite kött på benen, eller?
10 svar · 4,6k läst
·
C
cinoc: Funderar på att sätta upp Agnes Tak-Ess i badumstaket , har bra ventilation (mekanisk frånluft). Skall ju gå bra att sätta ljusspots i också, någon som har erfarenhet av detta? Är takgips ett bättre alternativ?
0 svar · 7,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.