Jag har flytspacklat i olika omgångar med dels LIP 260 (för yta) och dels Höganäs FB6000 (för fall). Med FB6000 har jag fått en del luftbubblor som när spacklet torkat ser ut som små kratrar i ytan. Måste jag åtgärda dom på nått sätt före jag börjar rolla tätskikt eller kan jag helt enkelt fylla hålen med gummimassa?
 
Hur stora är de? Vad ska du ha för tätskikt?
 
Dom största är kanske 1mm i diameter och jag ska ha LIP VS20 + VS30
 
Inga problem då, du behöver inte göra något åt dem.
 
1 mm? Det är ju mästarklass på den spacklingen! Grattis!
 
Luftbubblor får du för att underlaget har sugit vatten ur spacklet, du har primat lite för tunt/lite.
Sedan skulle jag ta en slätspackel och skrapa av dom små bubblorna innan jag rolla första lagret vidhäftning som följs av 2 tjocka lager gum tills ca 1-2mm tätskikt fås.

MvH jawen
 
Det är möjligt...
Mina egna "1 mm-blåsor i spacklet" dyker upp långt innan underlaget har sugit upp vattnet i spacklet pga bristande primning... Jag skulle fortfarande inte ens funderat på åtgärd.
 
jawen skrev:
Luftbubblor får du för att underlaget har sugit vatten ur spacklet, du har primat lite för tunt/lite.
Sedan skulle jag ta en slätspackel och skrapa av dom små bubblorna innan jag rolla första lagret vidhäftning som följs av 2 tjocka lager gum tills ca 1-2mm tätskikt fås.

MvH jawen
Jawen, vilket godkänt tätskiktssystem är det du beskriver som monteras så?
 
När spacklet har torkat så finns inte bubblorna kvar utan det är endas kratern kvar. Jag har i helgen roat mig med att slipa ytan för att få bort alla missar. Jätte kul :(
Men det blir nog bra tillslut :)
 
bigsnucke skrev:
1 mm? Det är ju mästarklass på den spacklingen! Grattis!
Tack för den. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.