Ok, snubben som har varit hemma hos mig och fixat åker ut på måndag! Jag fattar att det är hans jobb och att han tycker att han "vet vad han gör", men det är i MITT badrum han är nu.

När han flytspacklat golvet första gången såg det helt j-a hemskt ut. Man kunde se värmeslingan som elektrikern lagt ut, armeringen var inte ordentligt fäst och hade flytit upp på vissa ställen (han hade dock med tyngd tryckt fast det på valda platser). Jag ringde till honom och hörde vad han skulle göra när han kom och nämnde också att golvet var väl ändå inte färdigt. "Jo, det är färdigt. Behöver bara spackla till lite...". Så var han här igår igen och fixade. När han var redo att gå bad jag honom visa mig vad han gjort, "Det finns inget att visa" (han menade på att allt var i sin ordning).

När så golvet torkat och jag kunde kliva in... Det är en grop mitt på golvet. När jag tar fram vattenpass så är lutningen nästan obefintlig. Den där lilla bubblan håller sig snällt innanför de två strecken. Där vi har anvisat duschplats har det inte kommit ner något spackel alls i hörnet trots att han varit här TVÅ gånger. Hittar även ett par platser med motlut!!!

Jag vill alltså dra i nödbromsen och kasta ut honom. Nu till min fråga...

Finns det något sätt vi på egen hand kan spackla till golvet? Vi har fiberspackel kvar, LIP 226. Vi har även primer, för jag vet att det måste på innan vi gör något.
Hur kan vi göra en mätning av fallet på bästa sätt nu när det redan ligger massa "gucka" på hela golvet? Tips tack!

T
Är det en "vit" eller "svart" hantverkare?

Vitt! Självklart kan jag ju kräva att han ska få jobbet gjort, men när det så uppenbart är fel! Jag kan ju inte vänta på att skada ska uppkomma och få det omgjort. Inte heller har jag lust att vänta på att han faktiskt ska fixa det. Har en känsla av att jag är ganska lågprio på hans lista just nu.
Nu befinner vi oss i en situation där ekvationen tid och pengar måste gå ihop. Ringde runt andra firmor igår, men ofta var det lång väntan och det faktum att arbetet var påbörjat fick några att backa!

Redigerat:
mardröm... har det lösts sig? jag är själv på g för att anlita någon som lägger skiten åt mig, men är faktiskt vettskrämd.

Det är precis sån här skit som gör att man (JAG), blir tvungen att försöka själv!

Först slänga ut tusenlappar på en gubbe som gör som han vill. Sen stå där med p***en i brevlådan när allt blivit fel, firman du anlitade har konkat, nya badrummet är förstört osv.

De flesta hantverkare är ju toppenbra, men när dessa rötägg dyker upp just hos dig, spelar ju inte branschregler någon större roll, då du vet bäst själv!!:mad::mad:

Fallet kan du mäta med ett långpass och en tumstock. Bakfall upptäcker du bl.a. genom att trycka ned bakkanten på ett mindre vattenpass i "gropen" där du misstänker att du har ett bakfall. Du kan även hälla ut dankar eller kulor på golvet och se hur de rullar. Men du måste använda bra vattenpass (= minst 1500 kr)

Att flyta fall själv är inte så lätt för den som är nybörjare..och än svårare blir det att flyta fall på fall i kombination med golvvärmeslingor som sticker upp här och var. Mitt råd är att inte göra det själv.

Ja, det har varit en soppa! Hemska tanke om man lämnat nycklarna och dragit någon annanstans under renoveringen. Anlita gärna hantverkare, men följ magkänslan... hade jag gjort det hade klåparen aldrig fått en chans.
Idag är allt på G igen. Vi vägrade ju ta tillbaka snubben som varit här och då skulle en annan kille komma, men från ett annat företag som var större och hade fler gubbar tillgängliga. OK, fine... Jag pratar med "nya chefen" och han säger "idag eller imorgon" i en hel vecka. (Jag har glömt hur det är att ha ett badrum!!!) Samtal med "gamla chefen" om att han får sätta lite eld i baken på den nya för han verkar ju lagom glad att hjälpa till. Till sist! Igår kom det två killa som först tittade på golvet och sa "Katastrof", sen fixade de golvet på ett par timmar.
Nu har vi beslutat oss för att göra resten själva!
Vill tillägga att jag är mycket nöjd med röris och el-gubben!

Snailman
Ja, när jag började läsa här på forumet för nåt år sen, så hade jag tänkt leja bort en del, men ganska snart gjorde den här typen av trådar att det nu slutat med att jag tänkt göra så gott som allt sjäv:D

(man måste ju ändå lära sig så mycket för att kunna kolla om de man lejer gör rätt ,så då har man ju lärt sig hur man gör, och då kan man ju lika gärna göra det själv...)

Hej!
Har du anlitat en hantverkare så är det konsumenttjänstlagen som gäller. Där i framgår följande:

1. Arbetet skall vara fackmannamässigt utfört.

2. Tjänsten skall anses felaktig, om resultatet avviker från vad konsumenten med hänsyn till (ovan sagda om fackmannamässighet) har rätt att kräva eller om tjänsten annars avviker från vad som därutöver får anses avtalat. (Ni har väl avtalat om viss lutning, eller hur resultatet skall blir...)

3. Är tjänsten felaktig skall du snabbt reklammera tjänsten till hantverkaren. (Dvs. påtala att du är missnöjd)

4. Är tjänsten felaktig utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, får konsumenten hålla inne betalning som motsvarar det ekonomiska krav på kompensation som uppstår. (Dvs för skadestånd, prisavdrag,etc.)

5. Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet. Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet. Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det. Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat.
Att avhjälpa innebär att efter avhjälpandet så skall tjänsten vara så som ni har avtalat - dvs. felfri. Ett försök att avhjälpa utan att lyckas innebär att tjänsten fortfarande är felaktig

6. Konsumenten har rätt att göra avdrag på priset om felet inte avhjälpts inom skälig tid eller inte avhjälpts alls (inte lyckas få den felfri eller inte ens försöker) . Ett prisavdrag skall motsvara vad det kostar konsumenten att få felet avhjälpt av någon annan. Prisavdraget kan alltså bli hela köpeskillingen om hela jobbet måste göras om. Annars för vad det kostar att rätta till golvet.

7. Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande återstående del. Du kan be honom gå hem och behöver ej betala för något av den del han ej hunnit utföra.

Är felet sådant att syftet med tjänsten i huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 § produktsäkerhetslagen eller 17 § marknadsföringslagen, får konsumenten i stället häva avtalet i dess helhet. Går det han gjort att använda efter att man rättat till felet kan du betala hantverkaren för den delen dock med avdrag för vad det kostar att rätta till golvet samt med avdrag för skadestånd. Har felet inte avhjälpts alls och badrummet därmed inte är brukbart så som det var meningen så behöver du inte betala något alls och kan få skadestånd dessutom Så måste hela jobbet göras om skall han betala dig istället för du honom.

8. Dessutom får konsumenten kräva skadestånd av näringsidkaren. Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas på grund av fel. Skadestånd skall ersätta dina merkostnader som beror på felet. Sådant kan vara att du får göra om det han gjort (vilket ju kostar både i tid och material) , att du får betala mer till någon annan som gör klart jobbet istället (mellanskillnaden) , att du får ta av din egen arbetstid för att göra om jobbet/färdigställa jobbet, etc.

9 Näringsidkaren är alltid skyldig att ersätta skadan, om resultatet av tjänsten avviker från vad han särskilt har utfäst. Dvs. har han lovat något eller lämnat garantier så blir skadeståndsskyldigheten ännu starkare. Skada betyder din ekonomiska förlust/kostnad) För att få skadestånd måste det alltid finnas en skada, dvs en merkostnad.

Jag tycker alltså inte att du bara skall betala för det dåliga jobbet . Du har lagen på din sida.

MVH
Tussen

Tack Tussen! Det var härlig läsning när man känner sig som jobbigaste kunden någonsin.

Lät inge vidare de där, fick nå´n form av kompensation eller liknade för den första killen?

Tycker själv att du endast borde betalat för de 2 nya killarna som kom och rättade till golvet alt. att du inte ska behöva betala för de 2 andra beroende på hur många timmar den första killen var hos dig/er.

Man ska ju inte behöva kolla och se att hantisen gjort rätt anser jag utan det är ju därför man anlitar kompetent folk för dyra pengar..

Kan ju ha varit så att den killen som var hos dig var nyanställd som var ute på eget uppdrag, då oftast företagen släpper iväg nykommlingar allt för tidigt på egen hand p.g.a för mycket jobb, en nyanställd borde ju vara med en erfaren kille på företaget i början för att dels visa vad han/hon kan innan man släpper iväg de för tidigt som kan skada företaget genom missnöjda kunder.

Kan ju vara andra orsaker med, men skulle jag varit honom så hade jag nog ringt företaget om hjälp om man ser eller känner att man inte klarar av det, huvudsaken är att jobbet ska bli korrekt utfört, ha en dialog med kunden om hur det går etc sist men inte minst kunden ska bli nöjd.

Jag räknar med att enbart betala för de 2 killarna som faktiskt gjorde jobbet! Har inte hört något annat...
Nyanställd kan han ha varit, men det var ju en modell äldre man, så jag tror att han helt enkelt antingen hade fel på ögonen eller obegriplig övertro på sin egen förmåga.

Hej!!

Undrar bara när du skriver att det ligger en massa gucka över hela golvet!!

Menar du spackel eller menar du fuktspärr???

För är det fuktspärr å dom spackla över det så finns risken att det kommer att lossna i framtiden eftersom spacklet inte står emot vatten i all framtid:-(

Tänkte bara nämna det innan ni börjar sätta plattor så ni inte får börja om från början sen när plattor börjar lossna:-((

MVH Linus

smidifix...ja gucka kan ju tolkas på många sätt. Det var spacklet jag syftade på! Tack för omtanke.

Härligt;-))

Då kan du vara lugn;-)))

MVH Linus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.