Håller på att renovera mitt badrum och har precis lagt golvspånet, Har satt brunnarna med den kvadratiska plattan men har lite mellanrum till spånet på sidorna ca 3-4 mm. Vad kan jag använda för att fylla upp med innan jag primar golvet. Lim, fog eller flytspackel?

Latexfog, mineralull, silikon, spackel. Nästan vad som helst funkar.

Så det är inget av dessa som har negativ inverkan på flytspacklet

Nix.

Jag skulle ta ett snickerispackel.

Varför just snickerispackel? Jag menar det funkar absolut, precis som nästan vad som helst som tätar springan, men varför så specifikt snickerispackel..? :)

Du, "den kvadratiska plattan", vad menar du med det?
Det är väl möjligen inte den rostfria plattan som silen sitter i?

BAS skrev:
Du, "den kvadratiska plattan", vad menar du med det?
Det är väl möjligen inte den rostfria plattan som silen sitter i?

Nej det får vi inte hoppas.

Brunn2.JPG

Precis, spånet ska täcka plasflänsen med alla skruvar...

:-) det är inte trådstartans brunn, det är en bild jag hittade på nätet för att visa BAS, vad trådstartan menade...

jon_h skrev:
Varför just snickerispackel? Jag menar det funkar absolut, precis som nästan vad som helst som tätar springan, men varför så specifikt snickerispackel..? :)
Tja, för att det är spånskivor han ska spackla mot. Förvisso plast också... Men visst, vad för spackel som helst funkar ju. :)

Plattan på bilden är knasigt monterad. Jag tror inte trådstartaren har gjort så, i hans fall skulle det ju röra sig om 3-4 mm.

Inte min brunn på bilden, har lagt spånet över flänsen, men när man mäter in hålet för att såga såblir det aldrig riktigt exakt när väl spånet ligger på golvet. Så behövde veta vad jag kunde lägga runt för att inte primern skulle rinna ner.

Bilden ovan är inte en riktig montering av en fyrkantsram, den visar bara på en princip. Att ramen skall monteras 13 mm högre än spånplattan om en 13 mm golvgips skall användas ovan Golvspånet. Jag hade ingen bild på monterad fyrkantsram, så jag sågade ett provisoriskt kvadratiskt hål i en golvspånskiva och lade denna runt en fyrkantsram som ännu inte var färdigmonterad i golvet.

Dessutom ser inte fyrkantsramarna från Purus ut som ovan längre, nu medföljer 4 st distanser på (jag tror) 13 respektive 6 mm, som man klämmer fast under ramen för att uppnå önskad höjd. flänsen på bilden ovan existerar inte längre, utan plattan monteras numera med 3 skruvar i vardera hörnet av ramen.

Om man bygger efter dom gamla reglerna som gäller fram till Juli 2008 så kan man använda sig av en golvgips som lamineras fast på golvspånskivan för att öka böjstyvheten, man kan också flytspackla direkt på spånet för att uppnå samma resultat, vad som är viktigt i båda fallen är att överdelen på fyrkantsramen hamnar i nivå med färdigt golv, därav anledningen till att man vill höja brunnen.

http://nyabadrum.com/blogg/category/brunnen/

Se mer här !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.