Har lyckats att få det väldigt trångt mellan väggen och toalettavloppet. Röret som sitter där är från 50-talet men är i gott skick. Gipsskivan sitter limad på väggen bakom och kommer inte röra sig en mm. Nu till frågan; Kommer tätskickta med Lip systemet men har funderingar på hur jag ska gå tillväga. Som sagt, manchett är bara att glömma pga utrymmet. Några förslag?

Ps: mitt första inlägg här. Dock flitlig läsare, måste säga att jag är imponerad av många här i forumet.

• IMG_0834.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Syns kanske bättre här...

• IMG_0833.jpg
    Skapa konto
Det är inte godkänt att ha det så, enligt BBV. Och skälet är att man inte kan täta ordenligt. Jag tycker att du ska bila upp och flytta avloppet dit det ska (får du dit muggen sedan annars..?). Annars får du försöka tätskikta så gott det går med gummi och bitar av remsa och ge fasen i att spola vatten där sedan.

Jag har möjlighet att tabort gipsen bakom och få 1,5cm till. Kommer sätta inbyggd cisten och har därmed inga problem med utrymmet. Vad brukar det vara mellan vägg och avlopp för att det ska vara godkänt?
Flytta avloppet är inget alternativ som det ser ut just nu.

40 mm om jag inte missminner mig. Men ska du bygga in det hela så kommer tätskiktsanslutningen till röret bara behövas om det blir en läcka därinne, alltså i nödfall. Och då tror jag att du kan lösa acceptabelt det med remsa och gummi som det ser ut nu. Ska man hårddra det så gäller nog inte BBV inne i lådan, om du inte klär den med keramik på insidan..

Men om du har inbyggd cistern, då går väl även avloppsanslutningen från toastolen in i väggen? Hur tänkte du ansluta den då?

Fast där är nog inga problem. Avloppet går från muggen under själva fixturen med en vinkel ner i golvet. Det behövs inget avstånd alls bakom rören för den skull.

Tack för så snabbt svar.
Lådan kommer inte kläs med kakel invändigt eftersom det vekar inte vara någon annan som gör det och det var tipset jag fick från kakelfirman. Skulle det vara lättare att få det godkänt om även insidan kläs med kakel? Det är det som det trots allt handlar om, att få saker godkända...

Nej, det är klart man inte kaklar insidan av lådan. Det jag menade är att i och med att man inte gör det så är det inte BBV som gäller för lådans insida. Lådan kommer räknas som ett kopplingsutrymme, i vilken det krävs tät botten och ett skvallerrör så att man uppmärksammas på eventuellt läckage. Kör på du.

Vad tror ni om att ta bort gipset bakom och kränga på en manschett och låta den gå en bit upp på väggen istället?
För det måste ändå vara bättre att få på en sån än att inte ha någon, eller?

Jag tror att endera alternativet blir okej. Avloppsröret är ju ingjutet, så några rörelser att tala om hade jag inte förväntat mig. Jag tror tätskiktet klarar sig rätt bra utan manschett också.

När man gjuter slitsbottnar, alltså botten i utrymmet där stammarna går, så kommer man så gott som aldrig åt att sätta manschetter runt de gamla rören. Då får man tätskikta så gott det går. Det är ju bara vid en läcka, alltså högst tillfälligt i så fall, som tätskiktet behövs.

Tog bort gipsen och vips var där nästan 40mm. Nu kan jag ganska enkelt få över en manschett också...

• IMG_0836.jpg
    Skapa konto
Har nu spacklat upp och försökt jämna till "hålet". Funderingen är nu, hur får man till tätskicket snyggt nu då?Kommer använda Lip. Tippar på att det blir lite fiberremsor, men blir det fackmannamässigt utfört om man gör det? Går ju inte direkt att använda färdiga hörnor.
Medveten om att jag säkert funderar för mycket...

Som jag skrev tidigare, kraven på tätskikten är inte samma i kopplingsutrymme som i ett badrum. Gör så bra du kan med rimliga medel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.