Badrum
Anonymiserad 23608: Jag trodde att dom skivorna hade försvunnit helt från marknaden vid det här laget? Ska man ha glädje av den så måste man ju lägga resterande golvspån med fall, annars måste man ju ändå spackla utanför duschen. Och ja, det funkar ju bara med plastmatta, eftersom man inte får ha golvgips som underlag för klinker i våtrum.
spocks_beard: Hej Wooster Du ska köpa något som kallas excenter-kopplingar. Med dessa kan man justera till rätt cc-mått. Kika på www.rinkabyror.se sök på "exenter" Då kommer det upp de kopplingar du söker. Mät sedan rören och blandaren, kolla dimension via storleksguiden under Hjälp\Storleksguiden. Jocke
Consensus: Jag vågar heller inte gå på keramik i våra badrum. Huset har träbjälklag och känns allmänt rörligt. I tvättstugan la vi däremot in klinkers eftersom det inte har samma fuktbelastning. Att rolla på dessa membran känns inte riktigt riktigt. Det blir jäkligt tunt och minsta lilla punktering, kanske pga punktbelastning på en platta, gör ju skadan oundviklig och oerhört svårupptäckt
Marc E: elektrikern skall in före skivorna sätts på plats. Sedan skall elektrikern tillbaks när ytorna är klara för att montera alla apparaterna. Har tyvärr ingen aning om vad elektrikerna i sthlm tar, och att försöka gissa tidsåtgång utan att se badrummet är svårt. Men ta ditt en el-gubbe som får kolla lite så kan du nog få ett pris av honom rätt fort.
v-g: Står på tuben att den är avsedd för våtrum iaf ;) Tack ändå för omtänksamheten. :)
Torparen1: Tackar för svaret! :) Med din dubbelgips i köket så funkar det bevisligen med värmen. Nu får jag koppla av med en påskpilsner och förhoppningsvis se Fbk gå vidare till Semi:confused:
mamartin: Vi rengör med vår badkarstillverkares produkter. Ett antibakterie medel som man häller i badet och kör runt i rören. Sen är det ett annat medel till själva ytan på badet som man sprutar på och torkar med svamp. Sen kan man skruva ut munstyckena och rengöra under där ibland. Vi har haft badet i 2 år och det är som nytt. v.h. Martin
Bambi: Hej! Nu är badrummet klart och jag måste säga att det var det snyggast kaklade badrum jag sett och jag kollar och granskar alla jag kommer åt efter mina problem. Nu sitter det oxå en tröskel som klinkerna ligger an, så frågan är om han satte denna uppe på tätskiktet så uppviket mot parketten bara är en extra säkerhet så han även gjort ett mot tröskeln han satte sen om han tog med
Henrik1234: köp en hila lucka( vet inte riktigt hur det stavas) finns vita som är lätt att montera . Finns i olika storlekar
snuttjulle: Det jag har kapat med den typen av såg (billig variant) funkade det utmärkt att köra på fri hand inga hugg eller liknande. Va lättare att köra på fri hand än anhållet ofta tyckte jag.
Grop: Tack för svar, men jag tror inte du läste riktigt noga, eller så förstår inte jag ditt svar riktigt. Duschen är ett mindre bekymmer då jag lägger 2x2 cm mosaik inne i den. Självklart måste jag få det snyggt, eller som du skriver, snyggast, det är den brunnen man kommer se "dagligen". Men frågan rrde den andra brunnen, den för tvättmaskinen. Ska jagsatsa på att få helplattor kring
Knaster: Hej! Jag hade nog gjort som så att jag köpt den brunnen jag skulle ha och tittat på anslutnings muffen och hur lång den skulle skjutas på. Om de nu är så att det är du som skall göra "installationen" av den nya brunnen. Du kanske bara har tagit i uppgift att bila bort den gammla menar jag, och att rörpularen gör resten. Glad Påsk...
rascalsrule: Ojdå. ja när du säger det är det ju självklart... att fuktspärren ska vara ovanför elslingan. Tack ! kunde blivit lite farligt annars :) duschen ska ligga intill en av ytterväggarna med två uppreglade väggar som sidoväggar och en glasdörr.
Trampe: Någon som har fogat med ovanstående fog? Hur mörk grå är den? Nästan svart?
trojlee: jag har en toa på ~3,5-4kvm och jag har satt in golvvärme....tog ett tag innan jag fick in min handdukstork modell vattenburen(där det ursprungligen varit ett element och det värmer min toalett rätt enkelt:D....golvvärmen slog av...så jag har handdukstorken på min....och såhär i efterhand hade jag inte velat vara utan handdukstork.... / M
ZeroX66: Hej! Jag vet att duschar är indelade i zoner och det skall vara ett visst IP på lampor och att man skall ha jordfelsbrytare. Men jag undrar iaf detta... 1) Huset är byggt 1978 och jag har ingen jord till lampan. Det finns inga kontakter ännu ,men jag vill kunna raka mig vid spegeln. Kan man sätta in ett 110V uttag utan jord och jordfelsbrytare eller måste även dessa ha jord +
fantasi: Vi kommer att ha en Unidrain golvränna och jag funderar nu på vilket tätskikt som vi skall ta. Följande tätskicktsleverantörer har godkännt Unidrain. Vad har ni för erfarenhet av dem? Bra och dåligt.. -Uzin -Kerakoll -Technokolla -Alfix -SOPRO
wiad: jag frågade mitt försäkringsbolag, östgöta brand, och fick svaret att det var ok så länge jag följde bkr's riktlinjer för golvet och gvk's riktlinjer för väggen samt, så klart, att det utförs fackmannamässigt.
Bezt: Finns några trådar om detta, vet inte om det var något nyttigt i dem iofs. Men sök på fibo-trespo så får du några träffar.
friki: Det kittet om jag lampor som jag pratar om är hos clas ohlsson http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=28901776&_path=251882;251433;28901776 Artnr: 32-8480 under kategori badrumbelysning. Transformatorn är klassad som ip 21. Lampor Ip 44 Hur ska jag med bästa lösningen få en servicelucka i taket????Finns det att köpa luckor??. Använder mig av gips tak träreglar som är satt cc
v-g: En sån här löser alla problem och är (i mitt tycke) väldigt snygg/modern. Dessutom kan man byta hela skiten om det inte funkar. [bild]
mdredfox8: Ska fixa ett badrum på övervåningen och undrar hur man ska göra när man ska lägga in värmeslingor i golvet och har golvspånskiva under och sedan klinkers på det. Behöver man lägga flytspackel med armeringsnät?
it-snubben: [citat] Nej, det var inte alls svårt. Jag kapade bara av de bitar som utgör bredden skåpet. Gjorde inte ens nya hål i den kapade skivan utan borrade genom de hål i väggsidan som ska hålla de enkla fästskruvar som Ikea har och drog i skruv direkt genom "väggsidan" in i biten jag hade kapat. Skruvarna syns ju ändå inte eftersom sidorna vetter mot annat skåp eller mot väggen. Skulle det
avendere: Ser ju kanon ut i teorin, i praktiken blir det nog lite värre, men din lösning kommer nog inte att vara till nackdel iaf.. spacklet flyter ju ut rätt bra så avdragarbrädan blir väl mest höjdindikation.. ev att man kan vänta till det härdat lite på på ytan och sedan riva av med brädan.. jag använde samma princip när jag gjöt ggolvet och det funkade kanon, men då var det jordfuktig
Fasting65: Du har ju bara raka kapningar - kör med en manuell kakelskärare istället så slipper du såna där fula urslag i ytan.
Washo: Har anlitat en certifierad firma för badrumsrenovering men han som jag förhandlat om renovering med från början gör inte jobbet själv utan låter en annan som inte har certifikation göra jobbet... påpekade detta men han säger att killen utan certifikation är duktig. Firman har funnits sedan 2003 även registrerad hos BKR för våtrum. Fallet mot golvbrunnen är inte 100% då det finns
halloy: Vad kul att höra! De ligger ju väldigt lågt i pris, t.o.m. lägre än Sigro. Dessutom har dom alla grejer jag vill ha, vilket jag inte hittar hos någon annan leverantör. Trodde jag skulle bli tvungen att beställa från flera olika ställen. Vårt badrum blir ett "lapptäcke" av grejer från Dansani, Tapwell, Gustavsberg, Hafa, INR, Svedbergs och Unidrain. Det enda som jag behöver beställa