Vi blev rekommenderade av Beijer att använda dubbla våtrumsgipsskivor i badrum/toa/dusch som skall helkaklas, golv och väggar.
Sedan sa en i byggbranchen "ähh, ni kan lika gärna använda vanliga gipsskivor, det är så sällan som det blir fukt om man utför tätskiktet rätt". Det är även han som kommer att göra tätskiktet hos oss.

Hur har ni andra valt att göra och kan man tumma på reglerna och förlita sig på att tätskiktet blir riktigt gjort om man anlitar en duktig fackman som inte gör annat dagarna lång?

Redigerat:
Nja.. håll dig du till rätt prylar. Inte fuska med vanliga gips skivor.

Dubbla våtrumsskivor kanske blir väldigt dyrt? Har sett skräck ex på priser på över 500kr för en skiva. Vi körde på Knaufdanos Aquapanel skivor istället. Det är fukttåliga cementbaserade skivor, strl 90x120 som bara var och skruva upp utan att behöva förborra. Funkade bra. Ingen risk att man får problem i framtiden med försäkringsbolag OM NÅGON MOT FÖRMODAN händer.

//DVE

Vad ligger priserna för våtrumsgips på? Ni som använt det, vart har ni köpt det och vad har ni fått betala?

Jag gjorde så att jag använde de nya skivorna (glasroc, ca250kr/st K-rauta)ytterst endast i duschdelen. Bakom dessa och ytterst i resten av badrummet har jag vanligt gips. SKulle man sätta hela badrummet med dubbel glasroc så är det bara att lätta rejält på plånboken. Helt i onödan. Billigare då att regla tätare och använda enkel glasroc. Som jag ser det så finns det ingen anledning att sätta de dyra skivorna på väggar som aldrig kommer att begjutas med vatten. Sker det ett läckage så sker det i duschen eller kanske vid tvättstället. Det är mina 5 öre.

Redigerat:
Hej,

Det är ju inte helt lätt att veta hur man ska göra då inte ens branschen riktigt vet. Eftersom det kom nya regler förra året vilket vad jag förstår innebär att gamla gipsskivor inte får användas. Dessutom får det inte sitta skivor med "träfibrer" bakom de nya våtrumsgipsen, därav förslaget med dubbla skivor. Till detta kommer att det är en övergångsperiod för dessa nua regler till 1/7 i år.
Vi håller just nu på med vårt nya badrum. Jag gjorde så att jag satte vanlig 12 mm spånskiva och utan på denna glasrocs våtrumsgips i hela badrummet, vilken jag fick betala 273:-/st. Detta gör att jag får en stabil vägg och slipper "kottla" på ställen där jag vill sätta upp saker i framtiden. Utan på dettta blir det senare tätskickt inkl. nya "duken" men den sätter jag då i badkarsdelen + 1 m åt sidorna + på golvet. Sedan om det är helt enligt alla konstensregler, det är det svårt att veta idag...

Det är jätteenkelt att veta Olfe, ditt bygge är inte enligt gällande branchregler. Som du skriver, du får inte ha träbaserade skivor på badrumssidan av regeln så spånet går ju bort. Det är ju enklare o billigare att regla upp än att ha dubbla skivor ändå...och så spelar inte dubbla skivor någon roll när det gäller kortlingar, allt ska sitta i kortlingar.
Tätskikt med duk är inget krav, bara att tätskiktet är godkänt enligt de nya ångmotståndsreglerna och det finns det flera rollade system som är.

Olfe, du tänkte alltså bara ha tätskikt i delar av badrummet, varför? Det är ju ett väldigt stort avsteg från reglerna och från vad som anses fackmässigt.

Mikael_L
Men om man gör som jeppeknaster.

Och sen skulle man, mot all förmodan ändå få en skada just i duschdelen.
Om just duschdelen är korrekt utförd, men övriga badrummet är felaktigt enligt gällande branchregler, dvs vanlig kartonggips, kommer försäkringsbolaget bråka då?

För där skadan är så är det korrekt, men inte korrekt på ej skadade delar ...

(Givetvis finns det väl ingen som kan säga vad f-bolaget kommer säga ... Det är ju knappast prövat än)

Men jag kan delvis köpa jeppeknasters ide, som en kalkylerad risk, dvs man känner sig själv så gott som 100% säker att de ej vattenbegjutna delarna kommer klara sig. Men det vore tråkigt om det stämmer, men man ändå torskar på ersättning.

Jag har byggt som jeppeknaster ganska länge nu, det vill säga kartonggips på de ställen som inte vattenbegjuts, det tycker jag är det enda vettiga. Fast efter 1/7 kommer jag ju sätta fukttåliga skivor överallt.

Mikael_L
Håller med jon-h, att strunta att tätskikta hela badrummet verkar generaltokigt.
På sin höjd bör man överväga att använda kartonggips på ej vattenbegjutna delar. Men detta är väl ändå avsteg från branchreglerna och därmed avsteg från fackmannamässighet.

Redigerat:
Mikael_L
jon_h skrev:
Jag har byggt som jeppeknaster ganska länge nu, det vill säga kartonggips på de ställen som inte vattenbegjuts, det tycker jag är det enda vettiga. Fast efter 1/7 kommer jag ju sätta fukttåliga skivor överallt.
Ja arbetar man som fackman så ska man ju inte göra avsteg från reglerna, det förstår jag. :)

Mikael_L skrev:
Håller med jon-h, att strunta att tätskikta hela badrummet verkar generaltokigt.
På sin höjd bör man överväga att använda kartonggips på ej vattenbegjutna delar. Men detta är väl ändå avsteg från branchreglerna och därmed avsteg från fackmannamässighet.
Innan 1/7 är det inte ett avsteg.. :)

Mikael_L
Nä, men jag är lite före i tiden, då jag kommer bygga först nästa år. :D

Nu hoppas jag bara inte branchreglerna hinenr ändras och bli hårdare ännu en gång innan det är dags att göra badrummen.
Jag vet inte vad dom ska hitta på då, men kanske att hela badrumsdelen ska gjutas med betong minst k40 + luftporbildare + armering av titan ... :D

P
Intressant diskussion detta med branschregler, försäkringsbolag och kostnader. Nog för att jag kan hålla med om att ibland tycker man reglerna är lite overkill men samtidigt så finns reglerna där av en anledning. För det första så hjälper reglerna till att minska risken för att man får en vattenskada, och det kan väl aldrig vara fel? För det andra så, om man nu ändå får en skada, varför riskera att försäkringsbolaget nekar en ersättning på en så enkel sak som att man inte följt en uppsättning regler som är klara och tydliga? Sen kan jag hålla med om att det kan kännas larvigt att tvingas sätta fuktspärr på 2 meters höjd på motsatta hörnet av badrummet mot var dushen står, men, men.

Mikael_L
Sen är det ju så att om man fläskar på med ett 10+ kvm badrum så börjar priserna på alla dessa skivor märkas i plånboken, så jag kan förstå de som är sugna på att "gena lite i kurvorna".

Men i vilket fall, så kostar ändå de nya skivorna en bråkdel av hela badrummet. Så jag håller med dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.