Detta är kanske att krångla till saker i onödan, men vilket är det bästa sättet att lägga klinker rakt?

Jag ska lägga 10x10 på en ganska stor yta och vill få raka och vinkelräta fogar över hela golvet.

Jag förstår inte riktigt hur det kan funka om man ritar eller använder snörslå. Så fort man lägger på fix så går det väl inte att se linjerna längre eller har jag missuppfattat detta (?)

På samma sätt så blir väl en riktbräda ganska kladdig om man vill att fixet ska täcka hela undersidan på varje platta ända fram till brädan (?)

Jag tyckte laser var ypperligt till kaklet på väggarna. Någon som har använt laser även till klinker?

T
Men du slår ju ut linjer med snörslån, kolla sedan så att vinkeln är rätvinklig med hjälp utav pythagoras sats.

Gör rutor som är 60x60 stora sedan drar du i fix i dessa rutor. Givetvis utan att dölja linjerna, du drar ju längs linjerna.

Tack tank77! Det är nog inte så konstigt, trots allt. Lägger de första plattorna idag.

Ett tips vi fick var att lägga golvet som man murar, alltså "omlott" eller vad det nu heter. Trevligt men lugnt mönster som döljer eventuella mindre misstag i läggningen!

T
johnalder skrev:
Ett tips vi fick var att lägga golvet som man murar, alltså "omlott" eller vad det nu heter. Trevligt men lugnt mönster som döljer eventuella mindre misstag i läggningen!
Ganska fult om du frågar mig. Bara 30x60 plattor man lägger i halvförband.

Purre
tank77 skrev:
Ganska fult om du frågar mig. Bara 30x60 plattor man lägger i halvförband.
Nja går att lägga andra plattor också med halvförband. Jag ska nu under julledigheten lägga 15x30 plattor med halvförband. Det jag anser är att rektangulära plattor blir snyggast då dom ligger med förband medans kvadratiska inte bör ligga med förband.

Hej

Ett snickartips på "pythagoras sats" så behövs det inga miniräknare.
3+4=5 där 5 är diagonalen. Om man mäter 60 cm (3x20) längs den ena linjen och 80 cm (4x20) längs den andra ska avståndet diagonalt mellan de två markeringarna vara 100 cm (5x20).

Större mått ger större exakthet...

God jul

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.