Sitter och försöker räkna på vår budgetrenovering av det ena badrummet, och blev lite förskäckt när jag räknade på tätskikt.

Har tittat på Lip.s systm som verkar vara bra och ändå vettigt ekonomiskt, men när jag räknar får jag en summa för tätskikt i vårt badrum som är 7.5 m2 golvyta och ca 23 m2 väggyta, på minst 8000:- , kan det verkligen stämma?

Då har jag räknat på 8 säckar flytspackel a´214:- =1700
armeringsmatta 8 nät = 400:-

50 kg fix multi vit =600

Vs20 12 kg 1512:-
VS30 2160:-
fiberremsa 25 m (minst) 150:-
vattentät remsa 2 rullar = 600

=7122 , och då tillkommer hörner, maschetter etc som jag inte fick prisppgift på, dvs ca 8000 för bara tätskiktet) dessutom tillkommer skivor för väggarna .

Jag hamnar således på en bra bit över 12 000 bara för skivor och tätskikt, är detta rimligt!?

När jag snurrar runt här bland trådarna och ser prisbilder för lika stora badrum som vårt är aldrig priset för tätskikt så här högt, räknar jag fel?

Kan nog hända att priserna är höga just nu pga alla regeländringar,
Själv körde jag biltemas system, då jag ändå inte känner till något försäkringsbolag som ersätter mer än en bråkdel av kostnaden av eventuella vattenskador..
Skillnaden med ett dyrare system är väl just den, att det blir dyrare att renovera nästa gång också.. ( fast jag vet inte om det var billigt heller,,)

Nu tror jag att LIP tillhör dom dyrare systemen. Tycker inte det verkar orimligt dyrt, men du får nog lägga till både ny brunn och manchett. Man brukar säga att kostnaden för kakel och klinker är nästan försumbar vid en jämförelse med kostnaden för tätskiktet.
Biltemas system är inte godkänt för träbjälklag, utan bara om bjälklaget inte är fuktkänsligt typ betong.

Vet inte vart du fått priserna ifrån. Jag beställde via sigro.se och det blev betydligt billigare än via någon annan butik. Det var LIP systemet jag använde.

Jag har förstått det som att Lip just var ett av de billigare men ändå bra
Jag har räknat just på sigros priser.

Jag vet att tätskikt är dyrt men så här dyrt!?
Ni andra som har renoverat, vad landade ni på i pris på bara tätskiktet?

Jag renoverade vårt andra badrum för 2 år sedan som dessutom är större, då använde jag Casco och inte tusan minns jag att det var såhär dyrt!

Jo jag vet att det tillkommer 2 brunnar , manshetter, avloppsrör , vattenrör etc, just därför jag får sådan ågren!

Vårt badrum. c.a 5,5m2 använde Bostik.s system och hamnade på c.a 6500.- med ångspärr, membran, tätskiktsremsa, hörn, och manchetter, brunnsmanschetten hade jag sen tidigare så den är inte medräknad.

Fick visserligen niceprice eftersom en vän jobbar som bygghandlare.

och då har du inte rknat med skivorna eller något annat, dvs du har räknat på "bara" tätskikt, flytspackel, remsor etc?

Isåfall är ju min beräkning rimlig...ush då!

Jag tycker inte Biltemas produkter är nämnvärt billigare än andra tillverkare. Biltema tar 249 kronor för 25 kg flytspackel, där man ibland kan hitta extrapris på under 200 kronor från andra tillverkare. Något som är svindyrt är alla dessa manchetter och andra småremsor som ska köpas. Över 100 spänn för en gummimanchett till en brunn det är ockerpris tycker jag :(.

gajon78 skrev:
och då har du inte rknat med skivorna eller något annat, dvs du har räknat på "bara" tätskikt, flytspackel, remsor etc?

Isåfall är ju min beräkning rimlig...ush då!

Flytspacklet är inte medräknat i det priset.

vic viper skrev:
Flytspacklet är inte medräknat i det priset.
Ja då har jag tydligen inte räknat fel-synd!

F
I morgon skall jag beställa flytspackel, tätskikt, fix, fog, kakel, klinker och allt annat småskit som behövs till två badrum en tvättstuga, kök och entré. Tänkte handla av Kakelplattan i Karlstad. Dom säljer Mapai och vekar vara ganska billiga (framförallt på flytspackel).

Jag håller precis på att renovera ett badrum på 7,5 m2 golv och 23 m2 vägg. Jag har kollat runt och fastnade för Lip. Priserna är relativt lika men lip verkar både bra och enkelt att lägga på. Men alla system är ruskigt dyrt! :(

Min inköpslista inehåller :
Fuktspärr,tätmembran, 2 st manchetter till golvbrunnar, 1 st rörmanchett till toalett, 1st rörmanchett till handfat, 10 st rörmanchetter till vatten/el rör. 50 meter fiberremsa, 25 meter vattentät remsa till golvvinkel samt 8 st hörnförstärkningar.

Här är priserna från ställena jag kollade på.

Svenska kakel- Lip VS 20 (Rollas på) = 6734:-

K-rauta- Kiilto Kera safe (Duk)= 6677:-
På K-rautaFinns även casco med duk som är någon tusenlapp dyrare.

Kakeldax- Bostik( Rollas på) = 7858:-

Biltema- Egna märket (Rollas på)= 7075:- (Ej godkänt för skivkonstruktion)

Höganäs-Egna märket- (Duk)= 7626:-

Att tilläga är att man kan få rabatt hos Svenska kakel, Kakeldax och Höganäs om man handlar kakel och fastmassa hos dem samtidigt. Man skall ha fästmassa från samma leverantör som tätskiktet (enligt kakelkillen) men fogen kunde man välja från något annat märke (vet inte om det stämmer).

Under har jag Byggmax våtrumskiva som är en glasfiberförstärkt gips. Den är lika lätt att arbeta med som vanlig gips men jäklig dyr den med. Den är skruvad och spacklad med en cementbunden spackel ( casco husfix).
Man förstår att badrumsrenoveringar är dyra:p

Tack för ditt inlägg, vad seriös du varit som räknat ut jämförelser, lite lustigt att Biltema inte var så billigt som man kunde tro!

Som jag förstår det har du inte räknat med flytspackel i dina jämförelser!?

Har inte K-rauta med Kilto även ett rollbartsystem?
Här i krokarna har K-rauta just nu ett erbjudande på kilto med 20% på allt på lager, har ni samma erbjudande hos er och har du räknat med denna rabbat i priset.

Jag bor i Göteborg och på K-Rauta här så kunde de inte ge någon rabatt alls enligt säljaren. De hade bara 2 st mattsystem och inga rollade. Inga av "mina" priser är räknade med någon rabatt alls.

Läste på en annan tråd där någon hade räknat på Biltemas pris jämfört med Lips och då kommit fram till att Biltemas var mycket billigare men med de prylarna som man behöver så kom jag iallafall fram till att det var rätt lika i pris, men jag kan ju ha snurrat till det. Man blir lätt lite snurrig att åka runt en hel dag och räkna på åtgång per kvadrat:)

Jag glömde, nä inget flytspakel är medräknat i priserna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.