2 325 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
klinker som lossnat
Har ett bekymmer med att i duchen så har en av klinkerplattorna börjat lossna lite, fog har åxå försvunnigt på ett ställe.
Om man skall åtgärda detta, ta bort plattan och sätta fast den igen, är det tillåtet? eller måste man göra om tätskiktet?
Behöver hela badrummets tätskikt göras om eller räcker det att man gör det i dusch delen? om man ex vill/behöver byta klinkerplattorna, har för mig att jag hört nån gång att ett tätskikt alldrig får "skarvas" stämmer det?
Badrummet är förövrigt byggt -01.
/peter
Om man skall åtgärda detta, ta bort plattan och sätta fast den igen, är det tillåtet? eller måste man göra om tätskiktet?
Behöver hela badrummets tätskikt göras om eller räcker det att man gör det i dusch delen? om man ex vill/behöver byta klinkerplattorna, har för mig att jag hört nån gång att ett tätskikt alldrig får "skarvas" stämmer det?
Badrummet är förövrigt byggt -01.
/peter
Innan du sätter fast något bör du ta reda på varför plattan lossnat. Är det golvbjälklaget som inte är stabilt? eller har den lossnat på grund av att fixet inte var OK när plattan sattes fast. Kanske fixet fått en hinna eller att plattan rubbades efter sättningen.
Föresten vad menar du att börjat lossna, antingen har plattan lossnat eller så sitter den fast, något mellanting existerar väl inte ?
Föresten vad menar du att börjat lossna, antingen har plattan lossnat eller så sitter den fast, något mellanting existerar väl inte ?
Redigerat:
ja det är antagligen så att det försvunnigt fix under plattan, så trycker man på den i hörnet så "fjärdar" den.
Kan nog garantera att det är fixet som är bekymmret och inte golvbjälklaget, hade nämligen någon platta som lossnade i hallen åxå för nått år sedan och de är satta med samma märke av fix (mira), gillade inte riktigt det märket, svår jobbat åxå. De plattor jag satt med annat märke av fix har jag alldrig haft "problem" med, och mer lättjobbat åxå ha det varigt åxå, har då satta en hel del plattor under årens lopp här hemma.
/p
Kan nog garantera att det är fixet som är bekymmret och inte golvbjälklaget, hade nämligen någon platta som lossnade i hallen åxå för nått år sedan och de är satta med samma märke av fix (mira), gillade inte riktigt det märket, svår jobbat åxå. De plattor jag satt med annat märke av fix har jag alldrig haft "problem" med, och mer lättjobbat åxå ha det varigt åxå, har då satta en hel del plattor under årens lopp här hemma.
/p
Klicka här för att svara