Har precis varit på Bauhaus och handlat in material till det nya badrummet. Var dock två saker jag ställer mig tvekande till:
1. Jag har cc 600 mellan golvreglarna idag. Dom ansåg att jag skulle förstärka till cc 300, på det 22mm spånskiva och sedan flytspackla 50mm. Jag hade innan tänkt 600 cc sedan 22mm spån och 15mm flytspackel. (elgolvvärme ska in i detta) Är detta verkligen nödvändigt?
2. Två stycken av mina väggar är ytterväggar i huset (trähus med tegelfasad). Dessa hade innan gipskiva utanpå diffusionsplasten så den rev jag ner. Istället ansåg de att jag där skulle sätta 10mm spånskiva innan deras Aquaboard. De övriga väggar mot insidan av huset kunde ha kvar den spånskiva som fanns och sedan sätta aquaboard. Borde ine spånskivan innanfår aquaboarden varit något annat om sedan diffusionsplasten kommer sen?

Tacksam för tips!

Jag kan inte reglerna så bra, men en sak vet jag och det är att man ska vara försiktigt med att lita på råd från personalen på Bauhaus.

Spånskiva är väl alltid fel nu för tiden bakom skivorna i badrum?

Som jag har förstått det får man nu för tiden stätta godkända skivor direkt på ytterväggen förutsatt att den är av stående, bärande plank. Diffusionsplast ska man väl inte ha alls. Då blir det ju dubbelt med våtskiktet under kaklet sedan.

Tror det står i en del andra trådar men för golv skall man helst ha cc 30 och sedan en 22mm spånskiva (limmad!) efter det så e det bara på med armeringsnät och på det eventuell värmeslinga.
Du skall ha minst 10 mm flytspackel ovanför värmeslingorna (dvs om slingorna är ca 7mm så behöver du 17mm flytspackel) vid el och 15 vid vatten. på detta så måste du även ha ett fall som motsvarar 5mm per meter på de ytor som inte utsäts för vatten konstant, och ännu mer för de som är mycket utsatta (ca 6,7-20mm) fall per meter

När det gäller ytterväggar så har jag inte full koll tyvärr men det kan säkert flera andra svara på.

Dock så skall det inte finnas någon spånskiva eller annat skivmaterial bakom aquaboarden utan även här skall det vara reglat cc 30 (om du skall ha kakel) annars räcker det nog me cc 60 för plastmatta

jag hoppas inte jag är helt fel ute här nu.

Som jag har förstått det hela så räcker det med reglar cc 600 sedan 22 mm spånskiva, armeringsnät och sedan minst 12 mm flytspackel vid brunnen. Detta ska motsvara en böjstyvhet som motsvarar reglar på cc 300. Så har jag gjort i mitt badrum, rätta mig om jag har fel.

Vad gäller tjocklek på spackel så misstänker jag att det beror på leverantör. Så kolla upp med denne.

Hur är det med väggarna då? Tror ni man kan sätta aquaborden direkt istället?

Jag har samma typ av hus som du. Jag tog bort plasten och skruvade upp skivorna på reglar med cc 300 utan något bakom. Vad jag vet får det inte förekomma några skivor av organiskt material i väggarna. Det blir en hel del kortlingar att sätta upp. Jag använde mig av fibercement skivor, lite små besvärliga att få på plats men det blir mycket stabilt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.