Hej!

Frugan har bestämt mosaik och kakel så nu har jag ett 8 mm tjockt kakel och så ska det vara ränder från golv till tak (ca 30 cm breda) med ett 4mm tjockt mosaik.

Hur gör man lämpligast? Problemet är alltså att få mosaiken på samma nivå och jämt.

Kan man "putsa" up med fastmassa först och låta det torka eller är det lättare att dra på ett tjockt lager och inte trycka ända i till väggen när man drar med kammen?

Finns det någon skiva man kan sätta dit? Det är bla. i duschen så den måste i så fall vara vattentålig.

Hade samma dilemma själv när jag byggde mitt badrum men tyckte jag kom fram till en bra lösning. Själv hade jag 10 mm och 6 mm platta, alltså diff på 4 mm som du.

Nivå skillnadne fixar du genom att köra med 8:ans kam med bara fix där du ska ha den tunna plattan (mosaiken), låta det torka och sedan bredspackla med vanlig spackel med de "rillor" som har bildats som stöd, låt torka och du har en upphöjning på 4 mm, kan ev behöva slipas lite lär sedan också.

Enda man behöver tänka på sedan är att vattna upp väggen lite innan man sätter mosaiken så att inte det fixet man sätter mosaiken torkar för snabbt.

Kan ev vara idé att endast köra med 6:ans kam och bara bygga upp 3 mm eftersom det lätt blir något lite tjockare.

Är själv oerhört nöjd och imponerad över mitt eget resultat med denna lösning och jag är ingen plattsättnings expert...

/Sulan

Mikael_L
Sulan_gbg skrev:
..., låta det torka och sedan bredspackla med vanlig spackel med de "rillor" som har bildats som stöd, ...
Och som spackel använder du ...?

Fix, antar jag ...

Tack Sulan.
Det låter som en framkomlig väg.
Men hoppas som sagt var att du inte använt vanlig spackel.

Fästmassa har jag kommit på att det är ett väldigt lättandvänt att laga olika saker med. Dyrare en vanligt puts eller murbruk men billigare än husfix. Lite svårt att slipa bara.

edit
Men du menar vanlig spackel, ej med tänder!?

Prima istället för att vattna, mycket bättre vidhäfftning !

MVH Linus

Dum fråga kanske, men ger inte 8:ans kam 8 mm höga rillor? Vad har jag missförstått??? :confused:

Andreas Lundgren skrev:
Dum fråga kanske, men ger inte 8:ans kam 8 mm höga rillor? Vad har jag missförstått??? :confused:
Kanske 8 mm breda, men 4 mm höga. Kammens tandning har två mått bxh

Så, nu har jag prakticerat Sulans metod och slutresultaten blev bra. Inte perfekt men helt OK. Min uppbyggnad blev lite för låg så det blev ändå en liten nivåskillnad men när fogen kom på syns den inte så mycket.
Tack Sulan för tippset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.