Badrum
Strulputten: Hur kan en besiktningsman se att det saknas manschett när det finns klämring? Manschetten ska väl vara täckt av tätningsskiktet ända ner till klämringen (om det är en Purus brunn)?
cx: Tack för era svar. Försäkringsbolaget skickade hem Anticimex till oss. Killen mätte fukt och tog en massa kort. Sen skriver han en rapport varpå försäkringsbolaget ska höra av sig ungefär en vecka efter de fått rapporten. Väggen var som väntat genomfuktig i de områden som syns på bilderna. Det har läckt in vatten i genomföringen, dvs det är inte ett rör som gått sönder. Killen
vic viper: Nån som kan tipsa om något snyggt, gärna i rostfritt stål. Eva Solo.s papperskorgar är sjukt snygga, men betala över 2000.- för en känns lite i dyraste laget.
tank77: [citat] Skulle vilja revidera din lista till...... 1. Rita ut en vågrät linje med vattenpass eller använd en laser. Sätt nederskiftet först med hängfix eller blanda vanligt fix lite hårdare, kila med träkilar om det behövs. 2. När nederskiftet har satt sig (vilket det gör fort) kan man mata på med snöre och plattor. 3. Foga väggarna 4. Lägg golvet 5. Foga golvet
ktm250: Då ber jag jag om ursäkt om jag missförstod dig. Du skrev nämligen: "Jag beställer cellplasten och PEX-rör nästa vecka sen skall det kladdas flytspackel som satan." och då antog jag att du skulle spackla själv.
sandhall: Försäkringsbolagen definierar "fackmannamässigt utfört" som att man följt de branchregler som finns (ring och hör och det är just det svaret du kommer få). Och att skarva dolt bryter mot de branchregler som finns. Alltså är det inte fackmannamässigt utfört, sett med försäkringsbolagens ögon. Sedan kan själva kopplingen vara hur bra utförd som helst. Spelar ingen roll.
ktm250: Slipa lite vettja med tanke på att ni på några ställen har spacklet någon/några millimeter högre än brunnsflänsen (ex. bild 1). Då skulle ni få bort ojämnheterna och samtidigt få bort det lilla trappsteget till flänsen som ej bör vara där. Inget bruk på flänsen.
GoForIt: Som du kanske läst i andra trådar så förekommer det ju mycket häftiga (500% är inte ovanligt) påslag på material inom just VVS-branschen. Ett alternativ är ju att försöka själv. Mycket ansluts ju idag med flexibla PEX-rör.
sandhall: Även om den är lite fuktig hela tiden så finns det ju ingenting på den som möglar, till skillnad från kartonggips. Om vi pratar väldigt små otätheter. Det är väl det som är skillnaden. Marginalerna ökar något. Sedan klarar naturligtvis inte de nya skivorna vad som helst heller.
Abbedabbe: Är det en normalbegåvad hantverkare som hjälper dig att lägga ut dessa skivor så kollar han givetvis av underlaget innan läggning. Är det okej så dubbellimmas skivorna med flytfix annars flytspacklas ytan. Efter att golvslingorna tryckts ner i sina metallspår primas ytan med en primer för ickesugande underlag. Därefter sker läggning av klinker med lämpligtvis flytix. Jag har själv
HusByggarTomten: [citat] Lika fel som det är att säga att dyra varumärken är bättre än billigare. Lika fel är det att generellt säga att kvaliten är densamma på dom båda för att dom ser likadana ut. Självklart kan det skilja i kvalite !
JARR: Rektangulärt med helt raka sidor. 70 cm djupt, plats för två. Mosaikklätt invändigt och med en bred marmorram som kant. Det blev otroligt fint och är faktiskt jättehärligt att bada i i och med att det är lite bredare. Lite poolkänsla liksom. Mycket jobb, mycket pillande och vad som väl är oacceptabelt för många, 2 månaders torktid. Men det går kanske att komma runt med annat
magnushasselqvist: Hej Tackar för snabbt svar :) Tänkte ju mura upp det mesta (fack att ställa schampoo i, hållare för handfat, handduksfack etc.) och kakla hela härligheten efteråt (för att undvika trä i badrummet) och då blir det enklare/billigare att göra det mesta själv. Fast jag skall nog låta leja ut själva rörkrökeriet. mvh Magnus
Rikard Ågren: Byter du inte blir det väl ingen totalrenovering? :)
Anonymiserad 23608: MEPS är ett kalkylprogram som används av de flesta bolagen vid försäkringsskador. Dels för att ta fram avskrivningskostnaderna som debiteras försäkringstagaren och dels för att slutligen debitera försäkringsbolaget för det utförda arbetet. Som hempularen nämner så kan det skilja en hel del i arbetskostnad om ni har val en annorlunda platta/plattor, och det är ganska sannolikt att
Anonymiserad 23608: Vanliga förhöjningsringarna; http://www2.purus.se/?id=1288 Brunnsmanschetten tillhör tätskiktet och säljs inte av Purus.
Hilti65: Ok, tack för svaret.En del plattor var konvexa andra konkava så det slog på 4 mm om man la dem kant i kant så det blev retur på rubbet.Valde en annan platta med svagt fasad som också verkar helt plan.
Hemmakatten: Såg nu att ämnet vare uppet för några år sedan ( http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/40700-tadelakt.html ) Hittade några bilder interiört i badrum: [bild] [bild] [bild] [bild] http://www.tadelakt.se/images/phocagallery/galleri_badrum_1/thumbs/phoca_thumb_l_img_4897.jpg Det finns flera interiörer med denna marockanska metod om man googlar. Men, som sagt, godkänd i Sverige
Moltas: Ska försöka ge en summering om handfatet när det är testat. Kan dock dröja då vi inte har ett badrum att placera det i ännu. En utdragen renoveringshistoria....
Bezt: Nu har jag inte jobbat med det själv men jag tror t.o.m. det är lättare, inte en lika simmig konsistens så det borde bli lättare att få till fallet.
Turing: Låter som silikon blir alternativet, stället syns ju bara när man är i duscen så det viktigaste är ju att skydda mot fukt. att ta upp och svetsa skarven på nytt känns svårare, vill ju helst inte förvärra skadan.
ghoofy: Ardal var ensamma i början har jag för mig, systemet är väldigt mycket med på listan över godkända tätskikt http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf brukar finnas fina produktblad på http://www.nordland.se/ som importerar Ardal /Ola
ejwbegysv: Riva ut mattan helt och köpa en beggad duschkabin på blocket?
Paddy: Tack för svaren! :) Det enda som gör mig osäker är hur duktig jag kommer att vara med att skulptera rätt lutning på golvet (på fri hand) över en större yta (8 kvm). Tänkte försöka slöjda till några kilfomade lister som får stå på högkant och gå från golvbrunnen ut mot resp hörn i rummet. Sen fyller jag en 'tårbit' i taget med spackel och jämnar av med en bräda som vilar