Hej, vi har grävt ur för att lägga singel och isolering under vårt badrum. När jag stod där i gropen kom jag på ide´n att nu kan man ju passa på att installera ett nedsänkt badkar. Finns det någon som kan tipsa om någon bra handbok eller liknande som jag kan köpa. Kanske rent av någon som har gjort det, och kan tipsa.
Eftersom jag är glad amatör har jag ingen aning hur man får till ett nedsänkt kar.
Skulle bli glad för tips.
Eftersom jag är glad amatör har jag ingen aning hur man får till ett nedsänkt kar.
Skulle bli glad för tips.
Vi hade inte heller nån aning om hur man gör, och har letat med ljus och lykta efter info men inte hittat någon.
Att fälla in ett nedsänkt badkar har vi bara sett på övervåningar där man kan komma åt att montera från undervåningen.
Att fälla in ett nedsänkt badkar i grundplattanär hart när omöjligt. Du måste gjuta en grop, eller gjuta en platta och mura upp sidor. Hela gropen måste tätskiktas och du måste ha isolering i botten och på sidorna. Det omöjliga blir att få dit badkaret eller snarare själva avloppet till badkaret.
Vi gjorde som så att vi skippade själva plastbadkaret och gjöt ett badkar istället. Under badkaret ligger ett "hemmagjort" vattenlås av avloppsrör. I själva badkaret sitter ett specialbeställt rostfritt rör med avloppsventil. Det är 30 cm isolering runt och under badkaret. Man kan enkelt säga att badkaret är en fördjupning av bottenplattan.
Badkaret, som är precis nygjutet, måste stå och torka minst 6-7 månader innan tätskikt och mosaik kan sättas på. Bredvid badkaret är ett "hål" gjutet i golvet för placeringen av infälld blandare och dusch.
Bifogar en bild så du förstår vad jag menar.
Att fälla in ett nedsänkt badkar har vi bara sett på övervåningar där man kan komma åt att montera från undervåningen.
Att fälla in ett nedsänkt badkar i grundplattanär hart när omöjligt. Du måste gjuta en grop, eller gjuta en platta och mura upp sidor. Hela gropen måste tätskiktas och du måste ha isolering i botten och på sidorna. Det omöjliga blir att få dit badkaret eller snarare själva avloppet till badkaret.
Vi gjorde som så att vi skippade själva plastbadkaret och gjöt ett badkar istället. Under badkaret ligger ett "hemmagjort" vattenlås av avloppsrör. I själva badkaret sitter ett specialbeställt rostfritt rör med avloppsventil. Det är 30 cm isolering runt och under badkaret. Man kan enkelt säga att badkaret är en fördjupning av bottenplattan.
Badkaret, som är precis nygjutet, måste stå och torka minst 6-7 månader innan tätskikt och mosaik kan sättas på. Bredvid badkaret är ett "hål" gjutet i golvet för placeringen av infälld blandare och dusch.
Bifogar en bild så du förstår vad jag menar.
Jag är ny här på forumet så jag kanske gör lite fel, men vill ialla falll tacka för tipset och bild. Det verkar ju faktiskt vara en ganska bra lösning att gjuta formen själv, men jag tror nog att jag sänker ner ett färdigt kar i "formen" för att slippa den svåra biten att klä karet snyggt invändigt. Fast det är klart...Man kan ju få precis vilket form man vill på karet om man gör som du. Hmmm, det tål verkligen att fundera över.
Att sänka ned ett färdigt kar i formen, som du skrev, DET GÅR INTE. Hur skall du koppla avloppet från badkaret? Du kommer inte åt! Du kan inte heller bara sticka der röret från badkaret ned i avloppet för det blir inte tätt.
Själva gropen måste tätskiktas. För att komma åt att koppla avloppet måste du ha ena sidan av gropen öppen, sätta ned badkaret, fixa avloppet och sedan gjuta/mura upp den. Därefter får man gjutaplattan. Problemet är då att det inte blir tätskikt på den insidan. Du kan inte heller lyfta upp badkaret för du kommer då aldrig att få dit det.
Om du ändå vill göra så måste du sätta badkaret (läggs på speciella badkarsramar) såexakt i höjdled att badkarskanten kommer 1-3 mm ovanför FÄRDIGT GOLV (dvs. när klinker eller mosaik är lagt). Badkarskanten får ABSOLUT INTE vila på kanten utan hela tyngden skall vila på fötterna. Runt kanten sätts en silikonfog e.dyl. Det är också mycket viktigt att karet stabiliseras i sidled, helst med beslag in i kanten på plattan. Blir karet det minsta vingligt kommer silikonfogen att släppa och det går inte att justera i efterhand.
Jag förstår din tanke. Men tro mig, vi har tänkt mycket på detta. Först var det tänkt med gjutet kar, sedan tyckte jag det blev för krångligt och nu till slut så visar det sig vara den enklaste lösningen.
Ett fast ingjutet avlopp i det gjutna badkaret innebär minst risk att något händer. Ingjutna avlopp ligger ju alltid i betongplattor. Vi har pratat med vårt försäkringsbolag, konstruktör, vvs-ingenjör och rörmokare för att till slut komma fram till denna lösning som godtas av alla (inte minst försäkringsbolaget, vilket är viktigt).
Berätta gärna hur det fortgår och vad det slutligen blir. Lycka till!
Själva gropen måste tätskiktas. För att komma åt att koppla avloppet måste du ha ena sidan av gropen öppen, sätta ned badkaret, fixa avloppet och sedan gjuta/mura upp den. Därefter får man gjutaplattan. Problemet är då att det inte blir tätskikt på den insidan. Du kan inte heller lyfta upp badkaret för du kommer då aldrig att få dit det.
Om du ändå vill göra så måste du sätta badkaret (läggs på speciella badkarsramar) såexakt i höjdled att badkarskanten kommer 1-3 mm ovanför FÄRDIGT GOLV (dvs. när klinker eller mosaik är lagt). Badkarskanten får ABSOLUT INTE vila på kanten utan hela tyngden skall vila på fötterna. Runt kanten sätts en silikonfog e.dyl. Det är också mycket viktigt att karet stabiliseras i sidled, helst med beslag in i kanten på plattan. Blir karet det minsta vingligt kommer silikonfogen att släppa och det går inte att justera i efterhand.
Jag förstår din tanke. Men tro mig, vi har tänkt mycket på detta. Först var det tänkt med gjutet kar, sedan tyckte jag det blev för krångligt och nu till slut så visar det sig vara den enklaste lösningen.
Ett fast ingjutet avlopp i det gjutna badkaret innebär minst risk att något händer. Ingjutna avlopp ligger ju alltid i betongplattor. Vi har pratat med vårt försäkringsbolag, konstruktör, vvs-ingenjör och rörmokare för att till slut komma fram till denna lösning som godtas av alla (inte minst försäkringsbolaget, vilket är viktigt).
Berätta gärna hur det fortgår och vad det slutligen blir. Lycka till!
varför måste karet ha en direktanslutning till avloppet?
mitt kar har en flex slang som är fast satt i gallret till brunnen & det är slangar till blandarna, så i prinsip skulle man kunna göra allt klart & anluta allt när karet är ovanför gropen & sen sänka ner det.
men det är ju klart lättare att hålla rent om man inte behöver lyfta upp hela karet varje gång.
mitt kar har en flex slang som är fast satt i gallret till brunnen & det är slangar till blandarna, så i prinsip skulle man kunna göra allt klart & anluta allt när karet är ovanför gropen & sen sänka ner det.
men det är ju klart lättare att hålla rent om man inte behöver lyfta upp hela karet varje gång.
Hej, jag är också ny här,
funderar på att gjuta ett badkar som ska vara nedsänkt i hörnet på en gjuten krypgrund.
Hur isolerar man? frigolit? kan man lägga golvvärmeslingor i botten på badkaret?
Det omkringliggande golvet är ett träbjälklag hur funkar det?
funderar på att gjuta ett badkar som ska vara nedsänkt i hörnet på en gjuten krypgrund.
Hur isolerar man? frigolit? kan man lägga golvvärmeslingor i botten på badkaret?
Det omkringliggande golvet är ett träbjälklag hur funkar det?
Klicka här för att svara
