1 051 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
få loss kakelplatta från gips
nu är detta inte i badrummet utan i köket men jag tänkte att frågan kanske passar bäst här ändå.
på väggen ovanför köksbänken har jag kakel (på gipsvägg) och jag vill plocka bort ett par plattor och sätt dit nya hela (sitter eluttag där nu men jag vill ha bort dom).
kan man få loss enstaka plattor utan att gipsen följer med?
ska man börja med att skrapa bort fogen och sedan börja bända lite i plattan?
alla tips är välkommna!
/mvh erik
på väggen ovanför köksbänken har jag kakel (på gipsvägg) och jag vill plocka bort ett par plattor och sätt dit nya hela (sitter eluttag där nu men jag vill ha bort dom).
kan man få loss enstaka plattor utan att gipsen följer med?
ska man börja med att skrapa bort fogen och sedan börja bända lite i plattan?
alla tips är välkommna!
/mvh erik
Produkter som diskuteras: "hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Kolla för säkerhets skull upp att du inte har någon vidarekoppling i eldosorna, för dolda skarvar är inte bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Alltså mer än ett rör till dosan, delvis samma sak för telejacket
Tror av egenerfarenhet att det blir svårt att få bort kaklet utan att gipset blir mos.
Jag offrade en fogsvans och sågade helt enkelt bort allt gips (med kaklet sittande på) mellan överskåp och diskbänk. Sen vek jag ut elrören (hade liksom du eluttag i kaklet) i underkant av överskåpen och satte utanpåliggande utag under överskåpen. Dit med ny gips och sen nytt kakel - detta förfarande förutsätter ju dock att allt kakel ska bytas ...
//Mikael
Jag offrade en fogsvans och sågade helt enkelt bort allt gips (med kaklet sittande på) mellan överskåp och diskbänk. Sen vek jag ut elrören (hade liksom du eluttag i kaklet) i underkant av överskåpen och satte utanpåliggande utag under överskåpen. Dit med ny gips och sen nytt kakel - detta förfarande förutsätter ju dock att allt kakel ska bytas ...
//Mikael
Ja precis! Vad hade du tänkt att göra med tåtarna till vägguttaget? Du kan ju inte bygga in dem i väggen hur som helst.Apprentice skrev:
Har du flax kan du ju dra ur FK:n beroende på varifrån den kommer. Har du oflax så går inte det eller ännu värre, den går vidare någon annan stans.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden