Sitter i planeringsstadiet för en liten budgetrenovering av vårt lilla badrum, i dagsläget beklätt med den ack så populära (i alla fall på 90-talet) aprikosa våtrumsmattan och läcker snäckskalsmönstrad dito på väggarna...
Då bostaden är en bostadsrätt där stambyte inte är gjort än vill vi inte lägga en förmögenhet (vare sig i tid eller pengar) på en helrenovering och har därför tänkt göra det enklare för oss; mosaik på golvet och målade väggar (naturligtvis enligt konstens alla regler) samt lite nya badrumsmöbler.
När jag nu sitter och läser om de här våtrumssystemen så förklarar alla hur man gör när man låter våtrumsväven gå ner en bit över plastmattekanten (vid golv-vägg) och att det är viktigt att det blir tätt där osv osv.
Hur gör man när man vill lägga mosaik på golvet då, och inte ha plastmatta...? Jag har sett nån bilder där mosaiken går upp (två rader) på väggen - är det så det bör göras...?
Hur görs alltså övergången på rätt sätt...?
När jag ändå är inne på ämnet badrumsrenovering - vad tror ni behöver göras när man plockar bort våtrumstapet/matta? Fallet är jättebra som det ser ut nu, tror ni att man kan klara sig med spackling och tätskiktsjobb? Hur är det med golvbrunnar, gamla sorter ska bytas ut mot nån ny sort har jag för mig - hur vet man vilken som är gamla sorten...?