2 157 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
RiR vertikalt.
Hej! Tänkte gå upp med rör i rör i 70-vägg ,och vidare med kromat,funderar hur man får plats med väggbockfixturer vertikalt.kan man vinkla dom lite åt var sitt håll? eller ska jag lägga dom
horisontalt,fast i olika höjd?( blir väl diagonalt då..
)
horisontalt,fast i olika höjd?( blir väl diagonalt då..
Nu är jag inte säker på att jag förstår vad du menar, ska du dra rören i vägg, nerifrån, och upp till en punkt där de ska gå igenom, för att sedan skarvas till cu-rör ?
I såfall så sätter du bara väggbockfixturen som vanligt, med 70 regel finns det 12 mm kvar för kortling
I såfall så sätter du bara väggbockfixturen som vanligt, med 70 regel finns det 12 mm kvar för kortling
Ja.Upp i väggen från krypgrunden,och från väggen åt sidan med kromat cu,då brukar man jul ha rören vertikalt cc 40 t,ex med väggbricka.Har ej bestämt mig för om det ska bli så eller om jag ska dra upp rir till varje punkt,kruxet är att jag redan har en nästan ny duschblandare med utanpå-nerifrån cc 40-ansluning,har ej lust att köpa en till.Blir det konstigt om jag går ut från väggen strax under blandaren?
Du får väl inte göra väggenomföringen i duschplatsen (om det inte är en blandare med anslutning bakifrån)? Du får väl antagligen isåfall gå ut en bit bredvid och dra kromat utmed taket eller golvet in i duschplatsen.
Det är väl inte olagligt... men väldigt olämpligt, det är väl ett av de värsta ställena att ha en rörgenomföring på.
Blandare och blandarfäste för pex.., 1500-2000:- så finns det mycket att välja på, "kvalitetsprylar" då.
Sen har du jula med kumpaner, då kan du nog komma ner på tusenlappen.
Om du ändå kommer med pex i väggen, och inte planerat för några förgreningar , så rekomenderar jag att du kör pex fullt ut, och skippar kopparrören,,
Pengarna för cu-rör och kopplingar kan du lägga på blandare/fäste istället, och så får du en "ren" vägg..
Blandare och blandarfäste för pex.., 1500-2000:- så finns det mycket att välja på, "kvalitetsprylar" då.
Sen har du jula med kumpaner, då kan du nog komma ner på tusenlappen.
Om du ändå kommer med pex i väggen, och inte planerat för några förgreningar , så rekomenderar jag att du kör pex fullt ut, och skippar kopparrören,,
Pengarna för cu-rör och kopplingar kan du lägga på blandare/fäste istället, och så får du en "ren" vägg..
Jag lånar tråden lite istället för att skapa en ny. Jag är inte så insatt i rördragningen och undrar lite om vilka reglar som gäller. Som det ser ut idag i mitt badrum kommer alla rören ut ur väggen på platsen där jag vill ha vatten. Inga inspektionsluckor finns någonstans.
Måste jag ha detta? Är det bäst att dra nya rör utvändigt?
Måste jag ha detta? Är det bäst att dra nya rör utvändigt?
Om du bygger nytt, eller renoverar så pass att nya rör dras, och du drar dem invändigt,
så gäller det väl att man inte har dolda skarvar, skarvar ska alltså kunna gå att inspektera, och åtgärda vid behov,
Vid invändig dragning av RiR så utgår man vanligen från en fördelare, och där sätter man luckan, utrymmet (låda i väggen)fördelaren sitter i ska vara tätt och ha en dränering till ett våtrum,
Från fördelaren går sedan rör tll varje tappställe, utan skarv, eller förgrening.
Utanpåliggande har nackdelen att du måste perforera tätskitet på varje ställe du fäster rören mot vägg..
Har du ett gammalt badrum, där du fräschar upp väggarna, så tror jag inte det ställs några krav på att du måste byta rör, även om det kan vara läge att göra det..
så gäller det väl att man inte har dolda skarvar, skarvar ska alltså kunna gå att inspektera, och åtgärda vid behov,
Vid invändig dragning av RiR så utgår man vanligen från en fördelare, och där sätter man luckan, utrymmet (låda i väggen)fördelaren sitter i ska vara tätt och ha en dränering till ett våtrum,
Från fördelaren går sedan rör tll varje tappställe, utan skarv, eller förgrening.
Utanpåliggande har nackdelen att du måste perforera tätskitet på varje ställe du fäster rören mot vägg..
Har du ett gammalt badrum, där du fräschar upp väggarna, så tror jag inte det ställs några krav på att du måste byta rör, även om det kan vara läge att göra det..
För att återgå till vad jag undrade i början av tråden...Va på Hornbach o köpte några fixturer och fick då klart att det ju bara är att sätta dom på tvären... Men nu har jag bestämt mig för att bara köra med dålt..Min halvårsgamla FMM-blandare går väl att sälja.Därmed kan vi väl avsluta denna tråd.Tack för era svar.
Klicka här för att svara