Ska renovera badrum till budgetpris men ändå inget fusk! Det skall vara godkänt på alla sätt och vis. Jag kommer att lägga ny golvspånsskiva som skall flytas med golvvärme, nytt skivmaterial på väggar av typen (troligtvis) humidboard. Men vilket tätskikt är lättast att applicera respektive billigast? Det skall givetvis vara godkänt av försäkringsbolagen.
Hade ev tänkt mig använda Maxit. Jag tror att det är relativt dyrt och svårjobbat.

Ge mig tips! :)

När jag ändå är här, finns det något billigare/enklare än humidboard?

/adde
 
LIP system 17 tror jag är mest användarvänligt för hemfixaren. Priset är nog ganska normalt för ett av de nya godkända tätskikten.
 
Och vart köper man det, givetvis....
 
Ex. på sigro.se (har själv handlat det där). Men det finns även på kakelbutiker. Här i Stockholm finns det ex. på "kakelslottet" (har jag för mig att de heter), de om har slogan "dyrt kakel billigt".
 
I Uppsala finns det på Hallsjö norra vid Börjetull (tidigare Woody), samt på Salléns. Har svagt för mig att Kakeldesign skulle ta in det också, men jag är inte säker.
 
K
jon_h skrev:
LIP system 17 tror jag är mest användarvänligt för hemfixaren. Priset är nog ganska normalt för ett av de nya godkända tätskikten.
Varför skulle LIP vara mer användarvänligt än andra?
 
K
adde_camilla skrev:
Ska renovera badrum till budgetpris men ändå inget fusk! Det skall vara godkänt på alla sätt och vis. Jag kommer att lägga ny golvspånsskiva som skall flytas med golvvärme, nytt skivmaterial på väggar av typen (troligtvis) humidboard. Men vilket tätskikt är lättast att applicera respektive billigast? Det skall givetvis vara godkänt av försäkringsbolagen.
Hade ev tänkt mig använda Maxit. Jag tror att det är relativt dyrt och svårjobbat.

Ge mig tips! :)

När jag ändå är här, finns det något billigare/enklare än humidboard?

/adde
Svårjobbat? På vilket sätt då? Det är ju lika lätt att rolla deras grejer som LIP's så då är det ju bara prislappen som styr.
 
Det finns ju flera sätt att applicera tätskikt, t.ex med duk, plastmatta eller bara rolla....
Både Maxit och Casco har ångspärr i form av duk och om jag har förstått det rätt behöver man inte lägga omlott med Maxit d.v.s lite lättare i min värld :)
Tarketts lösning med vanlig matta som skall svetsas m.m verkar vara bökigt, i min värld....

Använder sig LIP system 17 av duk eller är det bara att rolla?
 
Rollat med remsor i hörn/skarvar osv. Manchetter över rör.

Enkelt men aningen tidsödande.
 
Vill slå ett slag för Bostiks rollade system som jag själv använt, dyrare än Lip men så ser det inte ut som något grannen rört ihop på en lunchrast heller :)
 
Skulle tro att det tar lite tid att lägga duk också. Kollade igenom LIP´s bruksanvisning och det ser tämligen enkelt ut iaf.
Om jag fattade det rätt:
1- Primer
2- Manschhetter/tätark/skarvremsor
3- Rolla tills du dör.......
 
adde_camilla skrev:
Skulle tro att det tar lite tid att lägga duk också. Kollade igenom LIP´s bruksanvisning och det ser tämligen enkelt ut iaf.
Om jag fattade det rätt:
1- Primer
2- Manschhetter/tätark/skarvremsor
3- Rolla tills du dör.......


Ja det är korrekt men det är just rollandet som tar tid, man blir rätt trött på att rolla när man är inne på typ tionde strykningen :)
 
Hehe, jag tror dig vic viper!
 
Jag skulle gärna vilja veta vilket av de rollande systemen som har de bästa egenskaperna när det gäller mekanisk påverkan. Tänker på när man ligger och rollar det ena skiktet efter det andra och råkar skrapa med foten då ska skiktet inte gå sönder. Finns det rollande system som är fiberförstärkta?

Tigersågen
 
Nu kan jag bara tala för det system jag använde (bostik) men när alla lager härdat ordentligt var det extremt svårt att penetrera membranet, membran som hamnat på rör osv skulle bort och jag slet som ett djur med en sylvass kniv för att karva bort den sega massan.
Blir ingen klibbig eller klistrig mjuk yta som jag vet vissa andra system har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.