10 170 läst ·
31 svar
10k läst
31 svar
Tätskikt - pris/användarvänligt
Sida 1 av 3
Ska renovera badrum till budgetpris men ändå inget fusk! Det skall vara godkänt på alla sätt och vis. Jag kommer att lägga ny golvspånsskiva som skall flytas med golvvärme, nytt skivmaterial på väggar av typen (troligtvis) humidboard. Men vilket tätskikt är lättast att applicera respektive billigast? Det skall givetvis vara godkänt av försäkringsbolagen.
Hade ev tänkt mig använda Maxit. Jag tror att det är relativt dyrt och svårjobbat.
Ge mig tips!
När jag ändå är här, finns det något billigare/enklare än humidboard?
/adde
Hade ev tänkt mig använda Maxit. Jag tror att det är relativt dyrt och svårjobbat.
Ge mig tips!
När jag ändå är här, finns det något billigare/enklare än humidboard?
/adde
Och vart köper man det, givetvis....
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Ex. på sigro.se (har själv handlat det där). Men det finns även på kakelbutiker. Här i Stockholm finns det ex. på "kakelslottet" (har jag för mig att de heter), de om har slogan "dyrt kakel billigt".
Svårjobbat? På vilket sätt då? Det är ju lika lätt att rolla deras grejer som LIP's så då är det ju bara prislappen som styr.adde_camilla skrev:Ska renovera badrum till budgetpris men ändå inget fusk! Det skall vara godkänt på alla sätt och vis. Jag kommer att lägga ny golvspånsskiva som skall flytas med golvvärme, nytt skivmaterial på väggar av typen (troligtvis) humidboard. Men vilket tätskikt är lättast att applicera respektive billigast? Det skall givetvis vara godkänt av försäkringsbolagen.
Hade ev tänkt mig använda Maxit. Jag tror att det är relativt dyrt och svårjobbat.
Ge mig tips!
När jag ändå är här, finns det något billigare/enklare än humidboard?
/adde
Det finns ju flera sätt att applicera tätskikt, t.ex med duk, plastmatta eller bara rolla....
Både Maxit och Casco har ångspärr i form av duk och om jag har förstått det rätt behöver man inte lägga omlott med Maxit d.v.s lite lättare i min värld
Tarketts lösning med vanlig matta som skall svetsas m.m verkar vara bökigt, i min värld....
Använder sig LIP system 17 av duk eller är det bara att rolla?
Både Maxit och Casco har ångspärr i form av duk och om jag har förstått det rätt behöver man inte lägga omlott med Maxit d.v.s lite lättare i min värld
Tarketts lösning med vanlig matta som skall svetsas m.m verkar vara bökigt, i min värld....
Använder sig LIP system 17 av duk eller är det bara att rolla?
Skulle tro att det tar lite tid att lägga duk också. Kollade igenom LIP´s bruksanvisning och det ser tämligen enkelt ut iaf.
Om jag fattade det rätt:
1- Primer
2- Manschhetter/tätark/skarvremsor
3- Rolla tills du dör.......
Om jag fattade det rätt:
1- Primer
2- Manschhetter/tätark/skarvremsor
3- Rolla tills du dör.......
adde_camilla skrev:
Ja det är korrekt men det är just rollandet som tar tid, man blir rätt trött på att rolla när man är inne på typ tionde strykningen
Hehe, jag tror dig vic viper!
Jag skulle gärna vilja veta vilket av de rollande systemen som har de bästa egenskaperna när det gäller mekanisk påverkan. Tänker på när man ligger och rollar det ena skiktet efter det andra och råkar skrapa med foten då ska skiktet inte gå sönder. Finns det rollande system som är fiberförstärkta?
Tigersågen
Tigersågen
Nu kan jag bara tala för det system jag använde (bostik) men när alla lager härdat ordentligt var det extremt svårt att penetrera membranet, membran som hamnat på rör osv skulle bort och jag slet som ett djur med en sylvass kniv för att karva bort den sega massan.
Blir ingen klibbig eller klistrig mjuk yta som jag vet vissa andra system har.
Blir ingen klibbig eller klistrig mjuk yta som jag vet vissa andra system har.
