Badrum
jon_h: Nej, du har förstått helt rätt, men jag missförstod dig. Trodde du menade att VS20 inte fyllde lika stor funktion i duschen som i resten av rummet. Men för att förtydliga, ångan som avses är inte vattenånga i luften, utan det vattten i ångform som kan vandra genom VS30. Genom att det alltid är blött under plattorna i duschen så blir det ett väsentligt ångtryck som driver molekyl
BAS: Det är inga större ingrepp att bygga ut ett badrum, speciellt om du slipper dra avlopp "genom" balkar. Gör en ordentlig undersökning av hur golvet ser ut innan och utgå från det då du planerar. Fönstret: Ha kvar det. Sätt in frostat glas. Vindsluckan: Den bör bort. Det är inte så svårt som det låter. Problemet är att hitta en bra placering av nya luckan. Det måste vara
gaia: Det enklaste är att foga om om du inte nödvändigt måste byta kakel/klinker. Tvätta plattor först med avkalkningsmedel så dom blir som nya. Det tar sin tid att skrapa gamla fogar till ca 3-4mm djup men ibland är det värt mödan:). Finns fogskrapa att köpa på fex bauhaus eller prova med annat vasst verktyg. Det händer tyvärr att man repar plattor när verktyg glider utanför fogen men
Hemmakatten: Vi har våtrumsfärg i pannrummet, tvättstugan, i delar av toa och på kortväggar vid köksbänk. Det är en jättebra färg. Tålig och mycket lätt att torka av. Den är blankare än vanlig väggfärg.
kamy: Här har du hela byggsatser för badkar: http://www.luxelements.de/lux_sweden/programm/relax/badewannenbausatz.htm
vic viper: Enda anledningen till att jag valde en sinnessjukt dyr tork var för att den är så jäkla snygg :) Funktion får komma i andra hand.
Cyphera: Man bör väl räkna med att räntan också då? Vi lånar ju pengarna. Det var inte så stor skillnad i drift som jag trodde. Och tack för räkneexemplen! Då har vi lite mer att stå på.
jon_h: Det är för alla de cementbundna produkternas skull (spackel, fix, fog). Deras hållfasthetstillväxt är som absolut störst den första månaden, därför ska man vänta 28 dagar efter den sista produkten, fogen.
Genvägen: Fredells ligger ju nära stan. Ta en buss dit. De har stort sortiment, och troligen det du söker.
hilife: Bubblor gör man ju själv? :D Jag tror nog man kan få dem att passa med nästan vad som helst eftersom man kan se dem som konstverk bara i sig!
jon_h: Det är inte alla mattor och tapeter man kan måla över. I vissa fall kan mjukgöraren krypa ut i färgen och göra så att den blir klibbig, inte känns torr. Man bör alltid testa först på en liten yta.
Janne44: Hej, Det gick bra. Men jag anlitade en golvläggare. Fick tillslut tips på en billigare och duktig. Kändes som lite för riskabelt att göra det själv första gången var ju närmare 500 kg som skule in. /Janne
nino: Där stog inget om Tricomduken... Men så här är det: Med Tricomsystemet och S1K ska den vanliga självhäftande manschetten användas och då monteras den efter duken. Man kan använda sig av GM150 och Tricomduk och S1K men då MÅSTE manschetten monteras i 8+9 eftersom duken är så tät att S1K inte torkar under manschetten (ska alltså sättas efter duken även här, men före duken om man
jon_h: Nej, det är inte godkänt enligt BBV. De behöver bytas. Du ska absolut ta bort våtrumsmattan, det är en riskkonstruktion att spackla på den.
jon_h: 300 c/c betyder att det är 300 mm mellan centrum av reglarna. Då blir mellanrummen mycket riktigt 255 mm. Ett alternativ för dig är att sätta en 45x70 på sidan av varje 45x45 och fästa skivan i dessa nya reglar istället.
eddyueue: Lät en hantverkare komma och montera duschväggarna. Han förklarade att profilerna inte är helt styva. Alltså sattes profilerna upp på väggen och skruvades fast så att de följde väggens buktning, sedan sattes dörrarna lodrätt i profilerna. Blev riktigt bra och det var värt varenda krona :)
vic viper: Är övertygad om att jag i just mitt fall gjort jobbet betydligt noggrannare och exaktare än vilken röris som helst, absolut inte snabbare men när man jobbar till sig själv vill man bara att det ska bli 100% och då lägger man gärna ner de extra timmar som en rörmokare inte kan.
nino: Jag skulle lägga i lite extra reglar om det går och sen flytspackla... I mitt egna badrum så reglade jag på 40 cc limmade en golvgips med s48 och flytspacklade ca 20mm så där kan jag nog köra stridsvagn.... Väggarna reglade på 40cc osb och gips Tricomduk
lena26: Har faktiskt inte hittat en plan slät platta i rätt strlk någostans där jag tittat o i rätt grå nyans..
jon_h: Nja, egentligen är det kanske bäst om de ligger nära ytan. Har aldrig lagt elslingor direkt i betongen, så jag vet inte.
Åsa76: Genom att tänka lite på hur var vatten sprider sig borde du kunna hitta en lösning med duschstång eller glas vägg från INR som är snyggt OCH praktiskt.
v-g: Glasfibergips på stålreglar torde ju vara tämligen säkert. Annars går det säkert att putsa ytan också för att få den jämn, dett senare vet jag dock inte det minsta om hur man ska gå tillväga.
Dr.L: Detta inlägget skrämmer mig. Det är sånna här saker som ställer till sjuka tvister me oss rörmockare... En liten bit rör o lite hit o lite dit. Du vet ju inte ens vad du snackar om! Som nån skrev ovanför, ska avloppet flyttas så finns det 2 val. Synlig avlopp kopplat till universal-wc garanterat en ful och helt smaklös installtion, annars flytta avlopp i golv och då får du göra om
gluecifer: [citat] Så springor mindre än 2mm fylls upp tillräckligt av tätskikt + remsa + tätskikt. Då är jag med.