Vårt badrum har väl fastlimmad (på 30mm spån) plastmatta och väggarna (kartongklädd gips) har våtvinyl - allt av hög kvalitet och välgjort. Inga fuktproblem under ca 15 år. Nu ska det bli klinkers och kakel. Badkaret ska ut och där blir det ett helt duschrum ca 90x175 med skjutdörr. Så är det tänkt. Jag är väl påläst om nya bestämmelser. Har frågat "experter" på olika byggvaruhus och fått motstridiga svar på hur jag bör göra och vad jag bör använda. Därtill är jag ganska lat men vill göra ett bra jobb och inte tumma för mycket på nya regelverket (som jag f.ö tror är framsprungna mer ur ett kostnads/vinst-höjande perspektiv än med bäring på teknik, sunt förnuft och moderat slutnota). Alltså - om jag vill göra en enkel, "billig" och "just" omdaning, kan jag då:
1. Rugga (och ev prima) min vällimmade golvmatta på (30-årigt vältorkat 30mm spån) - limma på mina 5x5 cm klinkers och foga med vattentät fogmassa? Regelbrott? sannolikt, men vad skulle kunna hända tror du?
2. Göra i princip sammaledes på väggarna med kakelplattor 6x25x20 cm. Troligt regelbrott även här men vad kan hända? Känner några som har gjort på detta viset både i närtid och dåtid utan problem - vad säger ni läsare?
3. OK - metod 2 tycker jag kanske inte är så seriöst, men kan jag regla ut väggarna 5-10 cm - alltså behålla de befintliga som de är och montera nya våtrumsskivor (eller Fibo Trespo). Räcker det i så fall med att lämna öppet upptill (mot vind) så att mellanrummet ventileras (i nederkant bör man kanske inte ha "insug" för ventilationsluft.
Lång beskrivning och många frågor som kan sammanfattas i följande:
Har du prövat att bygga nytt på och i befintligt material och utrymme med gott resultat (om än inte bibeltroget)?

Till sist vill jag tycka om Fibo-Trespo våtrumsskivor - en bra idé, men m2-priset (ca 500 kr) för tunn mönstrad plastfilm på lamellskiva känns något uppskruvat för att vara ett prioriterat val. Kanske den norska valutan som spökar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.