Håller som bäst på att riva ner mitt gamla badrum. Jag har vetat sen jag köpte huset att vi var tvugna att göra om badrummet. Stor risk för fuktskador. Men till mina stora förvåning så ser faktiskt allt prima ut under allt kakel och gammal tapet.
Min fråga är om man får sätta upp våtrumsgipset direkt på dessa väggar. Läste i ett inlägg att man inte fick ha OSB bakom gipset. Måste jag riva ner väggarna och regla om med CC 30 och sen sätta dit skivan. Eller kan jag göra direkt på nu?
Tacksam för svar.
Min fråga är om man får sätta upp våtrumsgipset direkt på dessa väggar. Läste i ett inlägg att man inte fick ha OSB bakom gipset. Måste jag riva ner väggarna och regla om med CC 30 och sen sätta dit skivan. Eller kan jag göra direkt på nu?
Tacksam för svar.
Fråga tio personer om reglerna, och du får tio olika svar,
Vad jag förstått, så får man inte ha limmade (osb, spån,plyfa) skivor bakom våtrumsskiva,
därför att de är inte formbeständiga om dom blir blöta, dom sväller och förlorar styrka,
Regel eller råspont ska vara ok, då de bibehåller form och styrka ..,
Sen finns det 2 olika branschregler, GVK och BKR,
GVK godkänner kartonggips i utrymmen som inte direkt vattenbegjuts, , typ allting utom själva duschhörnan,
BKR kräver våtrumsskiva överallt,
För ett tag sedan åtminstone, det har säkert tillkommit någon ny tolkning sedan i går
Regelverket kan jag inte till 100%, men av det vi kommer fram till på jobbet, och det jag läser här, så är det ungefär så som jag beskrev,
Naturligtvis får man göra som man vill, men för att uppfylla försäkringsbolagens krav
får du söka info hos bkr, gvk eller hos ditt försäkringsbolag..
Vad jag förstått, så får man inte ha limmade (osb, spån,plyfa) skivor bakom våtrumsskiva,
därför att de är inte formbeständiga om dom blir blöta, dom sväller och förlorar styrka,
Regel eller råspont ska vara ok, då de bibehåller form och styrka ..,
Sen finns det 2 olika branschregler, GVK och BKR,
GVK godkänner kartonggips i utrymmen som inte direkt vattenbegjuts, , typ allting utom själva duschhörnan,
BKR kräver våtrumsskiva överallt,
För ett tag sedan åtminstone, det har säkert tillkommit någon ny tolkning sedan i går
Regelverket kan jag inte till 100%, men av det vi kommer fram till på jobbet, och det jag läser här, så är det ungefär så som jag beskrev,
Naturligtvis får man göra som man vill, men för att uppfylla försäkringsbolagens krav
får du söka info hos bkr, gvk eller hos ditt försäkringsbolag..
Har klippt in denna inledning från BKR (keramiska väggmaterial) tidigare där den är speciellt markerad:
"Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren."
Så du är ju både "entreprenör och beställare" om du gör jobbet själv, och ska då rådgöra med tillverkaren av det tätskikt du tänker använda eller välja en som passar dina förutsättningar.
Personligen skulle jag aldrig riva denna vägg om den är intakt och inte har dolda rörskarvar, utan montera ett skivmaterial ovanpå och sedan lämpligt tätskikt. Du har ju redan haft ett tätskikt och utan några skador, det skulle fungera även med gipsskivor men nu svär jag ju i kyrkan. Men vem har koll på om du renoverade i år eller förra året innan rekomendationerna ändrades?
"Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren."
Så du är ju både "entreprenör och beställare" om du gör jobbet själv, och ska då rådgöra med tillverkaren av det tätskikt du tänker använda eller välja en som passar dina förutsättningar.
Personligen skulle jag aldrig riva denna vägg om den är intakt och inte har dolda rörskarvar, utan montera ett skivmaterial ovanpå och sedan lämpligt tätskikt. Du har ju redan haft ett tätskikt och utan några skador, det skulle fungera även med gipsskivor men nu svär jag ju i kyrkan. Men vem har koll på om du renoverade i år eller förra året innan rekomendationerna ändrades?
Lånar tråden då jag har nästan samma förutsättningar. Jag hade inte rivit väggen i alla fall. Är det torrt och inget dolt så är det ursprunglig konstruktion. FOTA för framtida bruk om det blir försäkringsärenden.
Men ytterligare en fråga: Sätter man även dubbelskiva med dessa "nya" typer av skivor där man ska kakla, eller räcker det med kanske med enkelskiva??
Jag har alltid satt dubbelgips där man kaklar därav frågan. Detta har jag gjort av födsel och ohejdad vana. Det kanske inte ens är nödvändigt.
erber
Men ytterligare en fråga: Sätter man även dubbelskiva med dessa "nya" typer av skivor där man ska kakla, eller räcker det med kanske med enkelskiva??
Jag har alltid satt dubbelgips där man kaklar därav frågan. Detta har jag gjort av födsel och ohejdad vana. Det kanske inte ens är nödvändigt.
Jag håller själv på med ett badrum nu, har också råspont i väggarna (förutom en vägg som jag flyttat för att rymma en duschkabin) på den väggen kommer jag köra med OSB sen humidboard på alla väggar, kommer att matta på golvet samt rubbox och kakel på väggarna. det som är viktigt att tänka på tycker jag är vilket tätskikt du väljer, jag jobbar själv på byggvaruhandel och jag rekomenderar rubboxsystemet som tätskikt, kanske är dyrare och krångligare att använda men följer man bara alla inskruktioner och gör allt rätt så har du ett riktigt tätt badrum.
Det som är "viktigt" är ju vad ert försäkringsbolag säger, alltså om ni vill ha ut på försäkringen om det händer nått.
Så slå en signal till de och kräv ett papper på hur ert badrum ska va byggt för försäkringen ska gälla. Och ta massa kort när ni bygger.
Så slå en signal till de och kräv ett papper på hur ert badrum ska va byggt för försäkringen ska gälla. Och ta massa kort när ni bygger.
ursäkta mej, skrev fel tidigare, jag kör OSBn på den nya väggen ut mot hallen sen reglar jag cc30 och gör enbart humidboard mot badrummet. helt rätt av dej warwick, det viktiga är egentligen vad försäkringsbolaget säger.
I och med att du har råspont på väggen räcker det med ett lager gips. Antalet lag gips har med styvheten att göra och råspont i kombination med gips blir styvt nog.erber skrev:Lånar tråden då jag har nästan samma förutsättningar. Jag hade inte rivit väggen i alla fall. Är det torrt och inget dolt så är det ursprunglig konstruktion. FOTA för framtida bruk om det blir försäkringsärenden.
erber
Klicka här för att svara