Badrum
Dudeish: Ifall du använder LIP systemet så har de en billigare remsa för betong underlag.
ktm250: Det blir svårt att trycka ner den i botten i efterhand eftersom spacklet ligger som ett mothåll på utsidan. Som med det förra röret: för sent...
Byggtösen: Vi anlitade en firma som skulle renovera våra två badrum i somras (helentreprenad). Det var ingen lek direkt, det visade sig att företaget var extremt svåra att ha att göra med pga. att de åtog sig allför många projekt och startade upp alla projekt lite grann men dröjde sedan lång tid med att färdigställa dem så hela sommaren blev en enda lång mardröm. Vi fick ligga på som remmar
verktygsgurun: Osmo hårdvaxolja är helt suverän...vattnet pärlar sig på den ytan. Har den i köket på mina ekskivor och är riktigt riktigt nöjd !!
kimpo: Du behöver inga remsor i taket. Däremot kan det vara bra att måla taket med en badrumsfärg och rolla ner den en bit på väggen.
Modig: Aha, så länge. Ja då skulle jag absolut rekommendera att ni byter plastmattan (ni kan ju lägga plastmatta igen om ni vill, det blir troligtvis billigare än klinker). Jag skulle även byta golvbrunnen, har för mig att livslängden på golvbrunnar brukar anges till 15–20 år. Hur som helst så är det ju enklast att passa på att byta den när ni ändå river upp allt.
Honken_byggare: Hej Här är några som är 40mm höga. http://www.combac.com/reservdelar.asp?id=2&reservdelar=1&prod=1 Mvh Honken
Andreas Lundgren: Hej! Prebads lösning som du länkade till är ett alternativ till den bilden som jag bifogade (som ju också är en "kasett", men mer hemmasnickrad och man kopplar in sig i grannen-unders tak). Prebads lösning kräver dock fortfarande en helrenovering av badrummet då den också river upp tätskickten. Så det verkar inte som om du kan renovera ditt badrum nu och sedan sätta in en kasett om 10
Carolin: Var kan jag hitta reservdelar till gamla Ifö toa, bide och vask. De vi har är från 70-talet och ljusblå. Jag vill ha en dusch till bidén och kommod eller pelare till vasken, sits till toan.
jakim: [citat] Jag tror ochså att det går. Är inte alla primers plast dispersioner? Och dom fäster ju på sig själva.... Fast det llutar mot att köpa en säck FB6000 till i alla fall bara för säkerhets skull. Fast sen ska ju det på med Lips fukt spärr..... :)
imported_Benno: Hantverkarklubben kanske har ett eget forum ;-)
Abbedabbe: OM jag inte minns fel så ska den förtunnas för att kunna användas som primer men gör som ktm säger. De brukar vara mkt hjälsamma.
v-g: Målarfog körde jag med, sen silikon när kaklet väl satt där.
Mikael_L: [citat] Menar du att ni tänkte kliva rakt in i själva duschen, direkt, när man går genom dörren. Isåfall kan det säkert bli lite lurigt att hitta någon lösning som fungerar. Det blir ju väldigt stora krav på både dörren och tätningen av dörr / öppning. Jag vet inte alls om det finns något som fungerar ...
warwick: finns ju sådandär badkar med dusch väggar på ena sidan av karet , verkar ju väldigt smidigt om man vill ha båda men dåligt om plats.
Red-Prophet: Nu när alla ytskikt är avlägsnade funderar jag på vad som ska vara under golvspånskivan? Det ligger sten/glasull varvat med aluminiumfolie och hönsnät i vårt badrumsgolv. Det sitter en vattenvärmeslinga som vi ska ta bort, den måste vara orsaken till aluminiumfolien. Om någon nu kan styrka att värmen skulle reflekteras mot folie. Till den verkliga frågan, vad ska man isolera med?
tank77: [citat] Det är väldigt billigt med tanke på att det är vitt!
Matarese: Jag köpte denna list på byggmax: http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-129116.aspx och klämnde in. Och när den blir otrevlig så klipper jag till en ny.
ivar: Hej! Jag har en annan (Joop) till salu här på Byggahus; http://www.byggahus.se/forum/s-ljes-sk-nkes/105637-blandare-kludi-joop-foer-badkar-eller-handfat.html Ivar
FSS: Bump, behöver lite tips innan jag drar på tätskiktet. Planen nu är att trycka dit en ny fräsch avloppsstos/avloppsanslutning och dra manschetten över den. Eller bör jag göra på något annat sätt?
frenchie: Kolla vår yttervägg av glasblock i duschen; http://www.byggahus.se/forum/badrum/105599-badrum-ibox-glasblock.html
Hilti65: Hur löser man det med rören till blandare i duschen och avlopp och spolvatten till vägghängd toalett. ? Tips?
oratile: Nu har jag faktiskt hittat det som egentligen passar mig utmärkt. En tvättställsblandare med inbyggd handdusch. Hade beställt en Hansgrohe Focus S tvättställsblandare utan handdusch. Men efter lite sökande på nätet (egentligen ganska mycket sökande) hittade jag samma blandare fast med handdusch som kommer ut under handfatet genom blandaren nertill. Inget skruvande på blandarpipen och
ktm250: Rör får du ha i vägg, men inte kopplingar.
ktm250: Kolla också vad som gäller för just det spacklet du tänker använda. En del spackel skall inte lämnas öppna för länge med risk kantresning.
tomtefan: I thermotech:s monteringsanvisning för 12mm golvvärmeslang ingjuten i betong eller avjämningsmassa så skriver de att det skall vara minst 15 mm ovan rörhjässa vis c/c 150 mm. Ska detta verkligen vara nödvändigt? Har för med att jon_h diskuterat kring minst 5 mm i andra trådar... Någon som har erfarenhet av 12 mm slang och några specifika mått och hur det artat sig?
Strulputten: Hur kan en besiktningsman se att det saknas manschett när det finns klämring? Manschetten ska väl vara täckt av tätningsskiktet ända ner till klämringen (om det är en Purus brunn)?