Badrum
ByggBert: [citat] Fint bygge. Gillar det där med "inspektionsluckan". Förmodar att det är där vattnet kommer in ;) Sånt måste finnas enligt normerna...fin fint^^ :p
ByggBert: Superlativen regnar över ert arbete...nice.....very very N I C E ^^ Lite avundsvärt faktiskt he-he. Har Ni mer projekt? Läste inte så noga: är det lägenhets-badrummet ni renoverade, eller ett hus?
gluecifer: [citat] Okej, ingen nackdel egentligen då? Bättre spridning är ju ett stort + Jag trodde att kabeln kanske var för klen effektmässigt om man har mer spackel
vic viper: Hur menar han nu? golvvärmevattnet är ju ofta detsamma som går i radiatorerna, jag har golvvärme i köket och har kopplat in vår Svedbergs handdukstork på samma vatten och torken blir mer än tillräckligt varm, har tom. behövt skruva ner den pga att det blir för varmt i badrummet.. Vissa har en separat slinga till golvvärmen med en liten elvärmare, i sådana fall kanske en handdukstork
Kattfot83: Hej! Jag håller på att renovera ett litet badrum och har nu kommit fram till väggbeklädnaden. Kakel och klinkers har jag i stora badrummet, så det känns onödigt i något som mest bara är en skrubb. Återstår våtrumstapet, vilket också är det som varit på väggarna förut. Men, efter att ha varit runt och tittat lite både hos försäljare och på Internetsidor, så har jag märkt att
gluecifer: Fabrikat: http://www.thermotech.se/foretag/produkter/produktnyheter/minifloor8.4.759eaca711a771457fd800010887.html Annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/103338-8mm-vattenburen-golvvaerme.html
kloka_elin: Dusch och tvätt. Bubbelbad väsnas för mycket för att det ska vara så avkopplande som det låter...
fantasi: Vart kan jag få tag i Alfix tätskiktsystem förutom på Silvan? Finns det någon e-butik därifrån man kan beställa?
Anyja: Hej! Jag hade samma problem, men jag skulle inte bygga om badrummet utan jag fick inte plats med kattlådan i badrummet, så då byggde jag en egen! Byggde den som en hallmöbel med skoställ och sittplats =) Kika här hur den ser ut : http://illusionivitt.blogspot.com/ Hälsningar Anna
tank77: http://www.inr.se/sv/produkter/INR_Duschar/INR_niagara/INR_Niagara_horn/?cat=Horn&showfacts=true
vic viper: Att reglarna bakom gipset är satta med 60cm.s mellanrum. CC = centrum till centrum
Jocce81: [citat] Förutom att det är för långt så funkar inte formen! Det får alltså vara max 120 cm i huvudändan, men måste som sagt smalna av ganska "snabbt" eftersom det är trängre i fotändan! (Det står en toastol där) Kikade på SSWW's sortiment men hittade inget osm passar, men kan ha missat nått? /Jocce
Rogmaa: [citat] Hej nu så har jag inte läst inläggen på ett par dagar igen. Det här med badrum rör tydligen upp många känslor. För att inte tala om alla fuskjobb säkert så har många utförts av godkända hantverkare med F-skatte bevis. Tyvärr så kan man nog inte bara lämna bort ett jobb till en hantverkare utan att själv holla koll på vad som händer under tex ombyggnationen av ett
oratile: 2200 eller 2500 är väl inte så stor skillnad iofs men sedan tillkommer ju även elektrikerns arvode (varken får eller kan installera själv), flytspackel/armering, primer så kostnaderna blir ju inte lägre direkt. Elementet tar för övrigt inte så stor plats.
kimpo: Det spelar ingen större roll. Det är bra om det överlappar som du själv skrev.
FSS: Då blir det nog lite papp och tejp. Tack för svaren!
jon_h: [citat] Tvärtom. Att följa branschreglerna är den svåra vägen, och alltid den bästa. Angående tätskikt på plastmattan så handlar det om att vidhäftningen mot mattan inte kommer i närheten av de 0,5 MPa som krävs över tid. Mycket på grund av mjukgöraren i mattan vad jag förstår. Det överlapp man har vid matta på golv och plattor på vägg är inget problem, där är
kimpo: Ja, du har ju nästan svarat på din egen fråga.... Vill du ha rören synliga så är det väl bara att sätta dem synliga. Kör på bara!
Åsa76: Har haft firmor spom estimarat våra badrum till runt 70.000 i materialkostnader. Så har det varit exkl kakel o möbler men inklusive et takfönster velux, gollvärme, all VVS, all EL, väggskivor av nytt material, tätskikt av duktyp, alla smått o gott spakel manchetter, bilresor mm. Och då var det nog 15% påslag från firman skulle jag gissa. Vår tbadrum är normalstandard med kakel inget
ktm250: Just så. Om du läster produktbladet under rubriken Praktiska Tips. Sista tre raderna.
JohanKson: En förhöjningsring? kanske inte passar till gamla brunnar? En spin-off fråga på det? Är det flytspackel man fixerar en förhöjningsring med eller ska man använda nåt annat jox? Fin-betong kanske? Har en brunn i källaren, relativt ny där en förhöjningsring garanterat passar, som måste upp en sådär 40 mm för att passa. Har undrat ett tag hur man fixerar denna.
dare: Jag antar att det inte behöver vara fuktspärrat generellt i ett utrymme för golvvärme, jag har sett många dylika i vilken vägg som hellst utan fuktspärr. Dock kanske det blir ett krav då själva luckan sitter i ett rum som är fuktspärrat? I verkligheten tror jag det är helt ofarligt att skippa fuktspärr i detta utrymme då det är långt till någon dusch samt att det finns golvvärme
ktm250: [citat] Jag anser att bilden är fyrkantig dock inte kvadratisk utan rektangulär :) Sorry... *kunde inte låta bli* ;)
SJW: Jag har också gamla tjocka radiator-gjutjärnsrör som går genom badrummet upp till övre våningen. De här är inte roliga att flytta så jag kommer givetvis inte att flytta dem utan ser till att fixera dem ordentligt i väggen. De ligger i en del av badrummet som inte alls vattenbegjuts. Jag skall sätta in vattenburen golvvärme och då tänkte jag sätta en "låda" just här tillsammans
vic viper: Där är fall mot golvbrunnen men väldigt lite, vattnet rinner inte ut mot dörren men det samlas ju en ganska stor pöl när man öppnar glasdörren.
jon_h: Man lägger ny matta eller möjligtvis tar dit någon som svetsar den.
GoForIt: [citat] Är fönstret så stort som 1200x2400? En sådan laminerad glasskiva blir ju både väldigt tung, och rejält dyr. Den lär ju dessutom kräva en rejäl konstruktion med skenor som den kan rulla i. Nästa problem lär troligen bli att det kommer att bli omfattande kondens mellan rutan och väggen/fönstret.. Det är inte min mening att vara negativ till ovanliga förslag, med det där