F
Fardelin: okej, bra. Får skaffa några till då.
4 svar · 1,5k läst
fantasi
fantasi: Men om väggarna är gjorda av Masterboard, Minerit (skivmaterial som är godkännda) eller liknande så kan du låta de sitta kvar. Är det pappklädd gips så bör du ta bort dem ifall du vill göra badrummet enligt reglerna.
9 svar · 1,9k läst
ByggBert
ByggBert: Vedertagen standard är tilluft via dörrens ovan- eller nederkant, beroende på... Det beror ju på hur det är i övriga huset? Finns tilluftdon i fönstren eller någon vägg eller kanske ett återvinningssystem? Har man t.ex. öppen spis eller vedeldade kaminer så tar mycket tilluft varför man måste sörja för tilluft via ex. små tilluftventiler i fönster t.ex. I en bastu t.ex. så
4 svar · 5,3k läst
kungkokos
kungkokos: [citat] Vet inte riktigt om jag håller med där. Jorden är lite mer globaliserad nuföriden. Om alla skulle resonera så skulle vi ju strypa all export också - snacka om att bita sig i baken. Nä, det där köper jag inte. Handel är en av förutsättningarna till blomstrande ekonomier. Om jag får ett bättre och billigare badkar från Kina är det väl bara för konkurrenterna att ge sig in
19 svar · 9,7k läst
T
tank77: Om ett badrum är från 10 kvadrat och uppåt så är det STORT!
10 svar · 4,4k läst
GoForIt
GoForIt: Det problemet är jag i och för sig tveksam till om man fuktspärrar dem, men skivor är ju som sagt också en lösning. Dock lär de väl knappast ensamna klara tyngden av glasbetongen eller..?
16 svar · 19,5k läst
GoForIt
GoForIt: [citat] Då tycker jag du ska begära ett förtydligande av dem, om de tänka följa BBV eller GVK. Är det BBV, så vet du ju nu att det inte är tillåtet och kan ifrågasätta det. I vilket fall som helst, så noterar nog firman att "den här killen verkar ha läst på" och är förhoppningsvis extra nogranna vid arbetet.
7 svar · 2,7k läst
mexitegel
mexitegel: Jaha, då var det bekräftat. Jag var dumsnål!:) Jaja, vi hyr ut det huset nu ändå... :D
7 svar · 3,5k läst
L
Linisen_01: mats: Tack, har spanat på detta innan men tycker det har för hårda former. Är ute efter med gammeldags stil då vi exempelvis tänkte ha en engelsk toalett. Qvesarum har också några runda dock i marmor. Men är rädd att dessa skall kännas för klumpiga. Är ute efter ett fat som har känsla som man hade förr. Dvs skört runt fat med en bringare med vatten bredvid.
5 svar · 15,5k läst
J
johan76: Använd Cable board som isolering. Det förslaget har jag fått av alla fackmän jag pratat med. Skall själv lägga detta på min toalett på 3 m2 i källaren. Se följande sida: http://www.ebeco.com//prod/p2/prod_spec.php?id=5 /Johan
5 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: En idé kan ju vara att kolla med en plåtslagare om han kan fixa någon form av fyrkantsprofil i rostfritt eller aluminium. Allra bäst kanske skulle vara om en sådan profil kan ligga såväl över som under glasbetongen också, och sedan förankras rejält i väggen. (Blev det grumligt..?)
1 svar · 842 läst
A
andhog: Såg att det var samma pris på 15 och 19 på ByggMax...
3 svar · 2,7k läst
·
Thomas59
Thomas59: [citat] Ok, ja bara bakfallet som sådant kanske är svårt att få klassat som dolt fel. Överlåtelsebesikningen (nu är jag inte bekant med exakt vad som ingår i Anticimex nivå 2) bör ju rimligen innebära en byggteknisk undersökning och däri ingår ju att undersöka huruvuda huset är byggt i enlighet med de byggregler som finns, bla rörande våtrum. Ett bakfall är ju ganska lätt att
4 svar · 6,2k läst
·
T
tob_ekl: ja det är utomhus, en takaltan, så avståndet till väggen gäller inte som i badrum. avloppsbrunnen är en rostfri spygatt och nu ska det sättas klinker på altan. så jag vill ha en snygg sil. I badrum har jag sett någonstans en sådan vinklad sil som satt mot ett badkar som var inkaklat. Bocka silen kanske vore något ja. Även ramen borde ju också gå fast den har en kant.
2 svar · 1,3k läst
GoForIt
GoForIt: Där har vi samma tankegångssätt. En intressant fråga är ju snart varför vi har försäkringar för ex. badrum, för syftet med alla regler är ju att de aldrig skall behöva ersätta några skador, utan hela tiden hänvisa till brister i utförandet. Ja, golvgipset först.
8 svar · 1,9k läst
L
LAN: Ska också göra en duschvägg av glasblock och får väl kolla in Biltema. Hur limma/fogade du? Satte du en plåt på ovansidan (ser ganska snyggt ut)? Du har inga bilder på det färdiga resultatet Pillarm som man kan få ta del av? Nån som vet var man kan köpa en billig (men bra) glasdörr till väggen?
4 svar · 2,5k läst
M
madcat1980: Jo men jag vill verkligen inte ha en vanlig tvågreppsblandare. Totalt opraktiskt :) Tack för tipset iaf.
2 svar · 1,5k läst
·
Cheever
Cheever: Är det en termostatblandare? Om det är det, rengör inkommande filter innan du gör något mer. Inte helt ovanligt att det fastnar skräp från nydragna rör i filtret och blandaren får inte tillräckligt med vatten att blanda. Det är en relativt enkel procedur, stäng vattnet, skruva loss blandaren och gör rent och montera tillbaka.
1 svar · 5,7k läst
X
xianox: Tack, det är någon av de här som jag är ute efter.
2 svar · 3,5k läst
GoForIt
GoForIt: På gipsvägg i en tvättstuga hade jag kört med vanligt spackel.
3 svar · 1,4k läst
B
Butcher: Tänkte strunta i den tråkiga trätröskeln in till badrummet. Är det någon som gjort en snygg tröskel i klinkers istället? Bilder?
0 svar · 1,1k läst
J
jenfor: [citat] Har inte vågat. Impregnerade klinkerfogarna i hallen med klinkerolja och det blev flammigt, så jag är lite skeptisk numera...
14 svar · 21,3k läst
F
fsn: Vi fick vårat badkar för ca 2 veckor sen. Har hall på 120cm utanför badrumsdörren och badkaret var ett BC-209 från BT-trading. Litet kar (1700x860x680). Jag och lilla frun bar in det men det var ett jäkla plock. Fick lyfta in det på högkant. Skulle inte ha fixat att få runt det i hallen med ett 1400x1400 som var aktuellt från början.
9 svar · 6,4k läst
Åsa76
Åsa76: OSB e så B.....men bra de e....*hehe*
18 svar · 4,5k läst
pa.albinsson
pa.albinsson: Nu fick jag ett svar från maleri.se (de fick in två utlåtanden): "Vi har ju inget krav på fuktsäkerhetsprojektering på VA så då gäller samma regler som tidigare dvs målning på gipsskiva utan särskilt krav på bakomliggande konstruktion. Jag skulle säga ok till detta under förutsättning att även snedtaket ligger i "våtzon" klass VA!" "Svårt att avgöra hur färgskiktet påverkar
5 svar · 5,2k läst
GoForIt
GoForIt: Nej, 90 cm kanske kan vara svårare att få tag på. Men måste du upp så långt då? Ex. en 60 cm armatur med 3-4 ljuskällor fixar ju att ge ett bra ljus. Alternativet är ju då två armaturer på runt 50 cm kanske..? Tips på badrumsbelysning: www.belid.se www.markslojd.se
5 svar · 1,8k läst
P
para: Har just börjat med vårat badrum på 5kvm. Väggar o bjälklag i lättbetong. Tätskiktar hela golvet men bara väggarna runt duschen. Har målkostnad på 35.000:- men jag är optimist. - rivning av det gammla 0:- - kakel 200:-/kvm - klinkers 250:-/kvm - vägghängd toa 3500:- - vikbara duschväggar 3500:- - 90komod med spegelskåp 10000:- - handukstork 3000:- - golvvärme el 3000:- - golvbrunn
8 svar · 1,3k läst
P
Plaskflickan: Inte mycket, nån centimeter kanske. Men så hade vi en kakelgubbe hemma igår som sa att det inte var några problem och kunde inte förstå varför golvfirman inte hade kunnat göra det. Så han kommer till helgen och gör det......och nu hoppas vi att det funkar.
2 svar · 923 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.