C
Chelsea: [citat] Tänk på en sak när du väljer fläkt. PAX 231 har Kallras skydd. Vilket betyder att du inte har någon ventialtion alls då fläkten inte går. Har du ingen annan ventialtion, så bör du kanske montera en PAX 230 utan Kallras skydd. Det rådet har jag fått av flera andra. /Kjell
4 svar · 3,4k läst
·
L
Lucioperca: Om man gör denna lösning, behöver man ha kakel bakom rören då eller räcker det med att man lägger fuktspärr här?
3 svar · 7,8k läst
Chargerman
Chargerman: Hmm, det förstör ju verkligen hela intrycket av badrummet att ha rören längs hela duschväggen eller i taket... Skulle ju helt klart föredra om det går att göra hål i glasväggen och dra rören igenom istället. Någon rörmokare/glasmästare eller annan som provat som vet?
5 svar · 5,1k läst
F
frenchie: Det går framåt, sakta, men ändå; [bild]
13 svar · 7,2k läst
T
tank77: Nja, man brukar ju bygga en ram utav luxelement (frigolitskivor) och sedan kakla detta. Sedan sänker man ner badkaret. Sen måste man ju ha en inspektionslucka så att man kan komma åt att rensa avloppet. Fast några regler finns nog inte.
1 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Jag vill ha golvvärme och klinker i golvet. Därför har jag tänkt mig att fuktskydda hela golvet.
3 svar · 1,1k läst
Tigersågen
Tigersågen: Nja, tätskiktet är applicerat både på golv och väggar om det är korrekt gjort. Visst kan du prova att fylla i fogen med fogmassa av rätt färg och hoppas att den håller. Men det är bara ur skönhetssynpunkt och har ingen inverkan på tätskiktet.
3 svar · 3,4k läst
B
Berka81: Har nu bestämt mig för en sånhär: http://www.folkduschen.se/product.php?id=PerLK Vilken av modellerna skall jag ha om jag skall fästa duschväggen på den vänstra väggen om jag står framförduschen? D.v.s. om jag kommer in i badrummet så skall duschväggen sitta på den vänstra väggen......
7 svar · 3,7k läst
K
kamy: Missa inte den här tråden: Hur liten toa kan man ha
9 svar · 1,9k läst
B
BAS: Det finns inget som heter måste, men det blir absolut inte vattentätt om du inte gör rätt, d.v.s tar både väggar och golv samtidigt. Du ska även byta golvbrunnen om den är äldre än från 1991. Om mattan har släpt är det stor sannolikhet att det är vattenskadat under. Var beredd på en helrenovering inkl byte av väggskivor (ort med kartonggipsen)..
1 svar · 969 läst
B
BAS: Det finns skruvar med träskruv åt ena hållet (in i väggen) och maskingänga ut. De skruvas in med insexnyckel. Såna är lätta att få i, för övrigt följ mikmal's råd.
2 svar · 4,3k läst
D
Dzollero: Knacka på plattorna, känns det stummt så har du fix på plattan, känns det ihåligt så är där luft. Brukar inte vara så farligt att missa lite, har du stora plator och går på de så kan det vara lite irriterande att höra ett ihåligt ljud som påminner dig om att du har missat ;)
5 svar · 3,7k läst
G
greenis: Jag är egentligen inte rädd att han skall göra fel men jag vill gärna kunna kolla så att han gör dom momenten han har sakt. Jag har en bekant som fick fuktskader i sitt nyrenoverade badrum och det blev dyrt. Det är inte samma person som gör mitt bad. Tack för svar.
5 svar · 1,2k läst
A
Annkina: Som jag trodde då. :(
2 svar · 1,2k läst
kimpo
kimpo: Är förmodligen bara en plåtregel... Försök kolla om nästa regel sitter 60 alt 30 cm från den regel du har hittat nu. Kolla även så att det inte verkar gå några vattenrör/elrör precis där du har hittat regeln. Lycka till!
1 svar · 1,5k läst
L
Lorio: Jag har nyligen tagit hjälp av en hantverkare med att renovera mitt badrum. Det är rätt litet (ca 3.5kvm) och lågt i tak (2,25m). Jag gjorde inte någonting åt taket utan tyckte att det dög då. Men nu skulle jag nog vilja byta taklampa för det är en vanlig tråkig porslinslampa. Grejen är den att mitt badrum inte har takuttag för lampa, utan det går en kabelränna från hörnet och
0 svar · 1,3k läst
sandhall
sandhall: [citat] Klämringen skall väl hela vägen ner? Så var det i.a.f. på den Purusbrunn jag har.
8 svar · 4,1k läst
·
S
SvenD: Lindab har sitt lager på Ranhammarsvägen i Bromma. Ett stenkast från Ekesjöö. Där köper jag mina ventgrejor. Inte billigare, men de har nästan allt i lager.
7 svar · 7,4k läst
mandus
mandus: När man använder plastmatta är det GVKs regler som styr. Saxat från GVK: "· I syfte att bygga för säkrare innemiljö har GVK tagit beslut om att påbörja en övergång från kartongklädd gips till mer fukttåliga skivor i våtrum." DVS det är fortfarande OK.
18 svar · 4,3k läst
M
Mäster: Tätskikta mot lådan, ramen kommer utanpå kaklet, och då hjälper inga lister, om man ska vara petig, eftersom fukten kommer bakom kaklet, Roth verkar inte tänkt klart där..
3 svar · 4,3k läst
E
eftertänksam: Jo det var plastbrunnar jag hade i åtanke, inte gjutjärnsbrunnar.
4 svar · 2,5k läst
S
sarebro: Biltema har samma tork för 199:- (nr 44-414). Biltema har dock bara en färgvariant. Har två såna i vårat badrum, jag tycker dom funkar bra, sen är det ju trevligt med en eldriven handdukstork som drar så lite ström att man med gott samvete kan ha den på. /Andreas
1 svar · 2,0k läst
J
jenfor: Man bör först ta reda på orsaken till varför plattan släppte. Om det beror på att golvet rör sig så är risken att snart fler plattor släpper samt att tätskiktet kommer att perforeras då den hårda fixen under lösa plattor skär hål i detta vid rörelse.
7 svar · 4,2k läst
K
kloka_elin: Hej! Någon som har någon erfarenhet av handdukstorkar från www.e-badrum.se? Ska ersätta tidigare radiator med en som också kan användas som handdukstork. Har tänkt mig något sånt här: http://www.e-badrum.se/en/shop/prodView.asp?idproduct=97 Vi har tidigare haft ett gammalt element i utrymmet, hur vet man hur stor effekt det hade, eller hur stor effekt som behövs från det nya? Jag
0 svar · 2,8k läst
R
ridd_sten: Ja du har rätt, hade inte druckit kaffe. WAB skivan är godkänd. Anledningen till min förkärlek till cementbaserade skivor är nog "hängslen och livrem" tänkande. Lycka till med ditt badrum...
5 svar · 1,7k läst
B
bsba: Ska lägga elvärmegolv på spån, nya väggar som ska tilläggsreglas och sedan ska kaklas, nytt träpanelstak med spottar. Vilken ordning bör man göra jobbet med tanke på tätskiktens överlappning osv. eller spelar det ingen roll? (Givetvis elen först men sen?)
0 svar · 861 läst
iLEZ
iLEZ: "Bump" som vi hacker-kids säger, med andra ord: Lyfter åter med yttersta hövlighet frågan som Mago startade 2005 och som Quist ånyo lyfte 2007. Se ovanstående frågeställningar. Vill gärna ha igång en diskussion om detta. Passar på att tacka Thomas_P för sitt svar! Hur långt skall/kan egentligen det grå 110-röret sticka upp ovanför kaklet, och finns det olika lösningar att montera
4 svar · 12,2k läst
P
Pillarn: Har byggt en glasbetongvägg på 4x10 block (LxH) Den går rakt ut från en befintlig vägg, där jag limmat en glasbetonglist med glasbetonglim. Översta och yttre varvet är rundade betongblock. Jag har således inte några lister ovanpå eller på ytterkant. Nu skulle jag vilja staga upp den mot väggen i hörnblocket längst ut. Men hittar inga sådana prefabricerade lösningar. Alltså en
0 svar · 1,4k läst
M
Mäster: Reglar får du sätta så många eller så tätt du vill, Limmade skivor, typ osb, plyfa och spån är inte godkänt ur försäkringssynpunkt..
10 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.