4 081 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Nybörjarfråga, kakling
Sida 1 av 2
Halloj, tänkte sätta igång å kakla för första gången 
i tvättstugan har vi lagt in en våtrumsmatta och vi tänkte sätta kakel på en vägg, hur gör jag nere vid mattkanten, sätter ju kakel en bit ner på mattkanten men eftersom den bygger 2 mm så ser det ju inte så snyggt ut att sätta kakel på.
Ska jag spackla ut mattkanten lite, eller fixar man det med kakelfixet sen?
Nån som har en bra nybörjarguide? ska prima väggen oxå, gör jag det innan eller efter spackling?
Antar att det är primer->spackel->fuktspärr?
(Jag vet att man inte behöver fuktspärr på väggarna i tvättstuga varken enligt GVK eller mitt försäkringsbolag, mattläggarna tyckte dock att det är bra vid dom väggar som är kring golvbrunn och dessutom skadar det ju aldrig att ha det tätt
)
i tvättstugan har vi lagt in en våtrumsmatta och vi tänkte sätta kakel på en vägg, hur gör jag nere vid mattkanten, sätter ju kakel en bit ner på mattkanten men eftersom den bygger 2 mm så ser det ju inte så snyggt ut att sätta kakel på.
Ska jag spackla ut mattkanten lite, eller fixar man det med kakelfixet sen?
Nån som har en bra nybörjarguide? ska prima väggen oxå, gör jag det innan eller efter spackling?
Antar att det är primer->spackel->fuktspärr?
(Jag vet att man inte behöver fuktspärr på väggarna i tvättstuga varken enligt GVK eller mitt försäkringsbolag, mattläggarna tyckte dock att det är bra vid dom väggar som är kring golvbrunn och dessutom skadar det ju aldrig att ha det tätt
Som sagt, det är onödigt med tätskikt på väggarna i en tvättstuga men om du vill slänga iväg någon tusing i onödan så ska du:
1. Prima väggarna eller använda tätskikt 1
2. Dra på tätskikt 2 (gummit) och sätta en tätskiktremsa som överlappar uppviket på mattan.
3. Kakling, då du sätter plattan en bit ner över uppviket på mattan, blir kanske en 6-7 cm ner till golvet.
Att mattan bygger 2mm gör inget då fixet tar upp detta eller så drar du på lite mindre fix på den del utav plattan som kommer i kontakt med mattan.
1. Prima väggarna eller använda tätskikt 1
2. Dra på tätskikt 2 (gummit) och sätta en tätskiktremsa som överlappar uppviket på mattan.
3. Kakling, då du sätter plattan en bit ner över uppviket på mattan, blir kanske en 6-7 cm ner till golvet.
Att mattan bygger 2mm gör inget då fixet tar upp detta eller så drar du på lite mindre fix på den del utav plattan som kommer i kontakt med mattan.
Tätskiktremsa? missade jag att inhandla i så fall... heter det nåt speciellt när man letar efter det i handeln?
Det är inte alla väggar som kommer att ha nåt tätskit, utan just väggen som är brevid brunn
Tänkte på plattorna längst ner, läste nånstans att man inte skulle lägga nåt under den så att fukten kan rinna ner, eller är det nåt annat jag har fått det ifrån?
Det är inte alla väggar som kommer att ha nåt tätskit, utan just väggen som är brevid brunn
Tänkte på plattorna längst ner, läste nånstans att man inte skulle lägga nåt under den så att fukten kan rinna ner, eller är det nåt annat jag har fått det ifrån?
Redigerat av moderator:
Tätskiktsremsa: http://www.bostik.se/Products/Direct/P0499.aspx
Förstår inte riktigt din sista fråga. Vadå inte lägga något under?
Förstår inte riktigt din sista fråga. Vadå inte lägga något under?
tank77 skrev:
Jo jag vet vad du menar, det är ca 10-15cm uppvik beroende vilken vägg man tittar på, men det jag menar är UNDER första kakelplattan, man lägger ju fog emellan plattorna och under FÖRSTA raden med plattor så läste jag någonstans att där ska det INTE vara någon fog eller silikon, just för att fukten ska kunna ta sig ut!
Det var vad jag läste någonstans, vet inte var men det var nåt som svischa förbi i skallen
Föressten, varför ska man just ha 67.. hmm cm? mm antar jag att du menar..hehe, är det nån estetisk regel eller har det med nåt annat å göra`?
Det där tror jag är något att ta hänsyn till endast vid vinkel mellan kakel på vägg och klinker på golv. Man ska inte spärra fukttransporten på baksidan av kakel och klinkerplattorna.hugodog skrev:..., men det jag menar är UNDER första kakelplattan, man lägger ju fog emellan plattorna och under FÖRSTA raden med plattor så läste jag någonstans att där ska det INTE vara någon fog eller silikon, just för att fukten ska kunna ta sig ut!![]()
Det var vad jag läste någonstans, vet inte var men det var nåt som svischa förbi i skallen![]()
Men med matta på golvet, så ska man ju spärra fuktrörelse bakom.
Vidhäftningsprimer används innan spackling och bör vara av samma fabrikat som spacklet.
Efter spackling används tätskiktsprimer/plastdispersion/fuktspärr, dvs steg ett i tätskiktssystemet. I systemet ingår också remsor till mattkanten, skivskarvar och hörn, samt manschetter till rörgenomföringar, alltså steg 2. Dessa bakas in i gummit, som då är steg 3.
Steg fyra i systemet är kakelfixet, och alla dessa produkter ska komma från samma tillverkare och monteras enligt dennes anvisningar.
Skär av mattkanten så att den blir i samma höjd över golvet runt hela rummet, så blir det lättare att få till det med remsan.
Fogen mellan underkanten på den nedersta kakelplattan och plastmattans uppvik får inte tätas med silikon eller liknande. Fukten ska kunna vandra på väggens tätskikt och vidare ner på mattan, även om det inte kommer att vara aktuellt i en tvättstuga. Vanlig kakelfog går bra.
Efter spackling används tätskiktsprimer/plastdispersion/fuktspärr, dvs steg ett i tätskiktssystemet. I systemet ingår också remsor till mattkanten, skivskarvar och hörn, samt manschetter till rörgenomföringar, alltså steg 2. Dessa bakas in i gummit, som då är steg 3.
Steg fyra i systemet är kakelfixet, och alla dessa produkter ska komma från samma tillverkare och monteras enligt dennes anvisningar.
Skär av mattkanten så att den blir i samma höjd över golvet runt hela rummet, så blir det lättare att få till det med remsan.
Fogen mellan underkanten på den nedersta kakelplattan och plastmattans uppvik får inte tätas med silikon eller liknande. Fukten ska kunna vandra på väggens tätskikt och vidare ner på mattan, även om det inte kommer att vara aktuellt i en tvättstuga. Vanlig kakelfog går bra.
Redigerat av moderator: