Hej !

Fråga 1 :

Har lagt in Ebeco värmeslingor på golvet (betongplatta), och ska flytspackla i helgen.
Men, i instruktionerna står det inte ett dugg om hur många mm man ska spackla ovanför slingorna. Slingorna är 4 mm. Ska använda sk nivåpinnar.

Fråga 2 :

Spelar det någon roll vad man har för typ av flytspackel ?
Har kollat på Bauhaus eget märke, Probau (tror jag det heter), fibermassa för värmegolv.

Någon som vet och kan dela med sig ?
Ser fram emot många svar snarast, då det närmar sig.

Tack på förhand !

Du får börja räkna vid brunnen och utgå att spaklingen över värmeslingorna bör vara ca 1,3 cm, därefter ska du ha ett lokalt fall till brunnen som bör vara ca 1 cm per meter och därefter ca 0,5 cm per meter. Om badrummet är mycket stort är det nog tillåtet att inte ha något fall alls där det inte förekommer vattenbejutning, bakfall får däremot inte förekomma alls.

Flytspaklade ett litet duschutrymme och spakelmassan ca 2 m bort från brunnen var då ca 3,5 cm räknat från golvspånet, Använde ett generellt fall som var 1 cm per meter. Jag tror att det är flytspackelleverantören som anger skikttjocklek.

• Gilla
DSM
  • Laddar…
Har själv införskaffat ebeco cable kit 200 där gäller följande citat.

"Kabeln förläggs i ett 4 mm tunt spackelskikt på befintliga golvkonstruktioner som betong, gips- eller spånskiva. Förläggning kan även ske i träbjälklag. Vid installation i våtrum under plastmatta är effekten normalt ca 75W/m2.

Spackelskiktet måste då vara minst 10 mm ovanför kabeln för att värmespridningen skall vara tillräcklig."

-Tror jag läste i bruksen om att det ska vara MINST 15mm spackel totalt exkl. fall förstås, alltså 15mm vid golvbrunnen om man lagt slingan där.

Ok, samma kit som jag har lagt, men jag ska ha klinker ovanpå, tror du samma höjd (15 mm) gäller då också ?

P
15/12 mm gäller när spacklingen ska vara bjälklagsförstyvande med/utan golvvärme. Eftersom du spacklar på en betongplatta behöver du bara ta hänsyn till golvfallet och värmespridningen, och när man tittar på värmespridningen så räknar man in klinkern i det täckande skiktet.

Om jag tyder dig rätt, så räcker det att jag 'flytar' ca 8-9 mm ?

Ser att mina 1,3 cm vid brunnen var räknat från golvspånet och inte höjden över kabeln. Så dina 8-9 mm över kabeln stämmer nog rätt bra.

P
Ebeco vill ha minst 5 mm spackelkaka, och rekommenderar 15 mm vid plastmatta.
Då klarar du dig med 5 mm + klinkern som bygger ca 10 mm = 15 mm total bygghöjd vid brunnen. Det förutsätter naturligtvis att brunnen sitter på en lagom höjd, och det är placeringen på den som kommer att styra spackeltjockleken i ditt fall.
Ligger brunnen i nivå med betongen så bör du trycka i en förhöjningsring och utgå ifrån den, men ligger brunnsflänsen några mm ovanför betongen så klarar du dig utan förhöjningsring.
Det färdiga spackelskiktet måste vara i nivå med brunnsflänsen. Stannar du med kabeln en bit ifrån brunnen så kanske du kan skrapa ner spacklingen den sista biten.

ACME skrev:
Ebeco vill ha minst 5 mm spackelkaka, och rekommenderar 15 mm vid plastmatta.
Då klarar du dig med 5 mm + klinkern som bygger ca 10 mm = 15 mm total bygghöjd vid brunnen. Det förutsätter naturligtvis att brunnen sitter på en lagom höjd, och det är placeringen på den som kommer att styra spackeltjockleken i ditt fall.
Ligger brunnen i nivå med betongen så bör du trycka i en förhöjningsring och utgå ifrån den, men ligger brunnsflänsen några mm ovanför betongen så klarar du dig utan förhöjningsring.
Det färdiga spackelskiktet måste vara i nivå med brunnsflänsen. Stannar du med kabeln en bit ifrån brunnen så kanske du kan skrapa ner spacklingen den sista biten.
Tack för svaret !

Min nya brunn, med förhöjningsring, ligger ca 2 mm ovanför nuvarande, oflytade golv.
Kablarna ligger på bra avstånd från brunnen.
Du menar väl 5 mm ovanför kablarna = 9 mm från golv + fix & klinker ?

P
Caspár skrev:
Du menar väl 5 mm ovanför kablarna = 9 mm från golv + fix & klinker ?
Som sagt, Ebeco anger 5 mm som skittjocklek på spackelkakan. Med golvfallet inräknat är du ju uppe på 10-15 mm en meter ifrån brunnen så värmespridningen kommer att bli bra trots en tunn kaka vid brunnen.

Men min fråga om typ av flytspackel då ?
Någon som kan svara ?

Tack på förhand !

Känner inte till spacklet och dess egenskaper..

Vad kostar det?

Regeltolkaren skrev:
Känner inte till spacklet och dess egenskaper..

Vad kostar det?
169.-/säck (20kg), men jag lutar ändå mot Maxit alternativt Ardex. Lite dyrare men känns säkrare.

P
Jag kan rekommendera Maxit's Serpo 644. Trevligt att jobba med, funkar till golvvärme och kan läggas 2-50 mm. Deras Floor 4320 är också helt ok, men då är minsta tjocklek 4 mm och jag upplever att den tar längre tid på sig att stanna upp.

Köp ett fiberförstärkt spackel även om du använder armeringsnät, bäst är att ha både livrem och hängslen, även om det kostar en slant extra :).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.