P
Remsan sätter du först på mattkanten och sedan på skivskarvarna och i rummets innerhörn.
Ja, färdiga ytter-/innerhörn används bara vid tätskikt på både vägg och golv.

W
Körde nu först med keraprimer på gipsskivorna , sen skulle jag spackla, med deras egna spackel vad det nu heter får åka å köpa mig imorgon,
var visst lite snål med primern blev en del kvar iom att det skulle räcka till 16m2 å ytan jag ska kakla är ca 8m2 så det blev det lite över halva kvar eftersom jag trodde jag skulle använda primern igen efter spackling, går det att köra på mer igen nu, var ett par timmar sen jag la på det...
Ursäkta lite krångliga å dumma frågor.. :)

P
Det är deras tätskiktsprimer du har använt, alltså fel produkt för ändamålet. Du skulle ha använt Pro SP primer eller Start Primer.

Jag föreslår att du skippar spacklingen och fortsätter med tätskiktet. Följ instruktionerna som börjar på sidan 6; http://www.kiilto.se/attachments/sakra_vatutrymmen.pdf

W
hur blir det med alla ojämnheter, dvs fördjupningen som är på gipsskivornas kant? behövs inte det spacklas upp?
All primer som jag har kvar då ska jag ösa på lite till eller??
Dessutom fick jag probau kakelfix, ska jag byta in det å köra med deras egna?
Måste verkligen tacka för all hjälp jag får :D

Redigerat av moderator:
Jag tror inte det spelar någon roll vilket fix du använder, men regeln är att man ska hålla sig till samma tillverkare/leverantör på tätskiktprimer, tätskikt och fix. Däremot tror jag att fogen går att välja från annat fabrikat.

P
Nej, du behöver inte spackla om du ska sätta vanligt kakel. Ska du sätta mosaik så bör du däremot spackla, och då kan du göra det med fix ovanpå tätskiktet. Ska du ha glasmosaik så bör du välja ett vitfix.

Primern ska appliceras i den mängd som tillverkaren anger, och som Tigersågen är inne på så tillhör fixet tätskiktssystemet och ska vara av samma fabrikat som primern och gummit. Fogen är ren kosmetika och får väljas fritt.

W
Då kan jag alltså pensla på mer primer nu då? var nog lite snål tror jag...

så då åker jag in och byter in fixet jag köpte (probau), köper kiiltos egna samt rörmanchetter och fiberremsa allt från kiilto.

Det är vanligt kakel jag sätter, men då får jag väl använda mer fix då för å få samma nivå på plattorna?

P
Det som händer när du trycker till kakelplattan vid skivskarven är att du inte får riktigt lika bra täckning med fix mot plattans baksida just där. Det har dock ingen betydelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.