2 162 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Skälig extrakostn. för stora plattor
Hej,
Håller på att bygga hus och i entreprenaden ingår montering av kakelplattor i storlek mellan 15x15 och 20x25cm. Nu vill vi ha en stor 30x60cm platta. Detta vill kakelsättaren ha ytterliggare 8600kr för. Det rör sig om en total väggyta på 43kvm.
Kan detta verkligen vara skäligt. Han hänvisar till att det är klumpigare att montera och att de måste skära dessa plattor mer. Men det är ingen konstig form på badrummet, bara 4 väggar rakt av. Har vi mindre plattor måste han ju göra fler snitt tycker vi och hantera fler plattor. jämför man med 15x15 plattorna så måste han ju sätta 6 sådana för en 30x60 platta.
Sen vill han ha dessutom ha 5200 extra för att sätta 4,5x4,5 plattor på golvet, totalt 19kvm, där intervallet i entreprenaden var 10x10 till 20x20. Dessa sitter dessutom på nät så det blir inte fler att hantera....
Någon som har något att jämföra med?
/förvirrad byggare
Håller på att bygga hus och i entreprenaden ingår montering av kakelplattor i storlek mellan 15x15 och 20x25cm. Nu vill vi ha en stor 30x60cm platta. Detta vill kakelsättaren ha ytterliggare 8600kr för. Det rör sig om en total väggyta på 43kvm.
Kan detta verkligen vara skäligt. Han hänvisar till att det är klumpigare att montera och att de måste skära dessa plattor mer. Men det är ingen konstig form på badrummet, bara 4 väggar rakt av. Har vi mindre plattor måste han ju göra fler snitt tycker vi och hantera fler plattor. jämför man med 15x15 plattorna så måste han ju sätta 6 sådana för en 30x60 platta.
Sen vill han ha dessutom ha 5200 extra för att sätta 4,5x4,5 plattor på golvet, totalt 19kvm, där intervallet i entreprenaden var 10x10 till 20x20. Dessa sitter dessutom på nät så det blir inte fler att hantera....
Någon som har något att jämföra med?
/förvirrad byggare
Att han vill ha mer betalt kan man väl förstå, men 8600:- extra tycker jag låter lite väl mycket.
Golvet däremot tycker jag är svindyrt, 5200:- för 19 m2 ger 273 kr/m2 extra!!
Byt plattis eller åtminstånde bestrid hans krav.
Observera att detta är mina personliga reflektioner. Finns säkert folk här på forumet som vet bättre.
Golvet däremot tycker jag är svindyrt, 5200:- för 19 m2 ger 273 kr/m2 extra!!
Byt plattis eller åtminstånde bestrid hans krav.
Observera att detta är mina personliga reflektioner. Finns säkert folk här på forumet som vet bättre.
Det TAR längre tid att sätta stora plattor, mer omständigt! Likadant om det är 10x10 cm plattor på hela väggar.
Fast om det nu var 4 väggar rakt av utan nischer och ytterhörn samt fönstersmygar så var prisökningen lite väl tilltagen, men eftersom man inte har sett badrummet så är det svårt att spekulera om priser.
Plattor som ger bäst ränta att sätta är 20x25 eller 20x40 plattor.
Är badrummet så stort som 19kvm, gigantiskt i såfall........
Fast om det nu var 4 väggar rakt av utan nischer och ytterhörn samt fönstersmygar så var prisökningen lite väl tilltagen, men eftersom man inte har sett badrummet så är det svårt att spekulera om priser.
Plattor som ger bäst ränta att sätta är 20x25 eller 20x40 plattor.
Är badrummet så stort som 19kvm, gigantiskt i såfall........
ett badrum och en tvättstuga....19kvm badrum hade i och för sig inte varit så dumt....tank77 skrev:Det TAR längre tid att sätta stora plattor, mer omständigt! Likadant om det är 10x10 cm plattor på hela väggar.
Fast om det nu var 4 väggar rakt av utan nischer och ytterhörn samt fönstersmygar så var prisökningen lite väl tilltagen, men eftersom man inte har sett badrummet så är det svårt att spekulera om priser.
Plattor som ger bäst ränta att sätta är 20x25 eller 20x40 plattor.
Är badrummet så stort som 19kvm, gigantiskt i såfall........
Om jag räknade rätt så blir det 200 kr extra per kvadratmeter. Jag var hos vår plattläggare idag och de ville ha 300 kr extra per kvadratmeter för 30x60cm plattor...väldigt skumt det här. Kan inte förstå att det ska kosta så mycket extra i ett helt nytt hus! Någon annan som har mer info?
5200 / 19 =273,684
5200 / 19 =273,684
8 600 / 43 = 200

8 600 / 43 = 200
Stora plattor bör man fukta med fix på baksidan enlig Mapeis fixinstruktion. Stora plattor kanske är jobbigare att få i "rätt höjd" med plattan över, under och på sidorna är min erfarenhet som är mycket begränsad. Lyssna mer vad andra säger.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Ofta är ju de riktigt stora plattorna dessutom laserskurna, dvs de har helt raka hörn på kanten. Vanliga plattor har ju annars en svag rundning på kanten. Det ställer mycket hgre krav på jämn sättning.
En vanlig platta kan komma någon (eller kanske tom 2-3 ) mm fel i djupled utan att det märks tack vare de svagt rundade hörnen. De skurna plattorna måste sitta med bråkdelar av millimtern nogrannhet i djupled. Påverkar även kravet på jämnhet i underlaget. En våtrumsskiva sitter ofta med någon millimeters svackor och dalar pga, toleranser på reglarna under, och hur nogrant reglarna riktats in. Det kan ge problem vid stora skurna kakelplattor.
En vanlig platta kan komma någon (eller kanske tom 2-3 ) mm fel i djupled utan att det märks tack vare de svagt rundade hörnen. De skurna plattorna måste sitta med bråkdelar av millimtern nogrannhet i djupled. Påverkar även kravet på jämnhet i underlaget. En våtrumsskiva sitter ofta med någon millimeters svackor och dalar pga, toleranser på reglarna under, och hur nogrant reglarna riktats in. Det kan ge problem vid stora skurna kakelplattor.
Ja, underlaget spelar väldigt stor roll. För i slutändan så är det alltid plattsättaren som får skit om det inte skulle bli helt hundra, även om underlaget/underarbetet har varit under all kritik.hempularen skrev:Ofta är ju de riktigt stora plattorna dessutom laserskurna, dvs de har helt raka hörn på kanten. Vanliga plattor har ju annars en svag rundning på kanten. Det ställer mycket hgre krav på jämn sättning.
En vanlig platta kan komma någon (eller kanske tom 2-3 ) mm fel i djupled utan att det märks tack vare de svagt rundade hörnen. De skurna plattorna måste sitta med bråkdelar av millimtern nogrannhet i djupled. Påverkar även kravet på jämnhet i underlaget. En våtrumsskiva sitter ofta med någon millimeters svackor och dalar pga, toleranser på reglarna under, och hur nogrant reglarna riktats in. Det kan ge problem vid stora skurna kakelplattor.
Har pratat offert med 2 andra plattsättare på min ort...och enligt dem så kostar det inget extra att sätta störe plattor vare sig på golv eller vägg på ett nytt hus. Intressant att min ursprungliga hantverkare försöker blåsa folk på så stora pengar, i mitt fall 15000 på något som är gratis hos andra.
Alla tillval brukar kosta extra, men vad som är själigt är svårt att säga exakt.
Jag hade blivit misstänksam om plattisen inte vill ha en enda krona extra för att sätta 30x60? Bryr han sig inte om resultatet???
Måste dom spackla väggen innan så kan jag tycka 200:- är rimligt ink spackel.
Lycka till
Jag hade blivit misstänksam om plattisen inte vill ha en enda krona extra för att sätta 30x60? Bryr han sig inte om resultatet???
Måste dom spackla väggen innan så kan jag tycka 200:- är rimligt ink spackel.
Lycka till
Hej
Är själv plattsättare och kan säg att det är mycket mer jobb med stora plattor. Dels skall det sättas fix både på vägg och på plattan eftersom stora plattor har större felmarginal på tjockleken och planheten. Detta beror på att det är en %-sats som säger hur skev eller tjock en platta får vara. Detta innebär dessutom att det kan skilja ganska mycket på storleken mellan plattorna så det är bökigare att få snygga och gämna fogar. De är tyngre vilket innebär att det behövs stöd för det första skiftet. Så stora plattor går inte att skära med en enkel handkap vilket gör att det krävs en större maskin för dessa.
Jag förstår att det tas extra betalt för större plattor, men kan inte säga något direkt om prispåslaget om det är rimligt eller inte.
Mvh Honken
Är själv plattsättare och kan säg att det är mycket mer jobb med stora plattor. Dels skall det sättas fix både på vägg och på plattan eftersom stora plattor har större felmarginal på tjockleken och planheten. Detta beror på att det är en %-sats som säger hur skev eller tjock en platta får vara. Detta innebär dessutom att det kan skilja ganska mycket på storleken mellan plattorna så det är bökigare att få snygga och gämna fogar. De är tyngre vilket innebär att det behövs stöd för det första skiftet. Så stora plattor går inte att skära med en enkel handkap vilket gör att det krävs en större maskin för dessa.
Jag förstår att det tas extra betalt för större plattor, men kan inte säga något direkt om prispåslaget om det är rimligt eller inte.
Mvh Honken
Klicka här för att svara
