Hej,

Håller på för fullt med badrumsrenovering och har kommit till val av tätskikt. I badrummet har jag reglade väggar med skivor och ytterst nu godkända våtrumsskivor.

När jag var på Hornbach och diskuterade tätskickt sa de att man enbart kunde använda vätskebaserade tätskikt om man har sten/betongväggar, och att dukvarianten skall användas för reglade väggar.

Stämmer det?

Själv föredrar jag att rolla på skiktet då jag uppfattar detta lättare och smidigare än att "tapetsera" med en duk.

Har kikat på byggkeramiska rådet, men hittade ingen vägledning.

Finns det någon hjälpsam person som kan ge mog råd - är det ok att använda vätskebaserde tätskikt och rolla på reglade väggar?

Jens

T
Ja, eftersom du har godkända våtrumsskivor så är rollat tätskikt godkänt!

Det finns som jag fattat det två olika sätt där det ena är duk och det andra är rollat tätskikt.

Duk är lite bökigare enligt mig själv och blir ca 10-15% dyrare men fördelen är istället att man inte behöver oroa sig för att man lagt på för lite tätskiktsmassa såsom kan vara fallet när man rollar.

Det viktigaste oavsett val av tätskikt är att följa instruktionerna för det märke/tillverkare man väljer och att underkonstruktionen är utförd på rätt sätt.

ta mer än vad som rekomenderas för att vara på säkra sidan,extra viktigtt där det ska vara mycket väta.
kan rekomendera biltemas varor dom har allt som behövs för fukt skydd,och är godkänt att använda enligt bestämmelserna som finns

När jag var på Hornbach och diskuterade tätskickt
Hornbach säljer Cascos system och då är det duk som gäller,men dom har en ny vätska att kombinera med AquaStop,som ska ge tillräckligt ånggenom-motstånd,men Horbach har ej dom nya grejerna,har själv frågat dom om det nya limmet "Wetstop-lim" att sätta upp duken med,men det känner dom inte ens till(finns på K-rauta;föresten..30 meter duk kostar 900 spänn mer på K-rauta,snacka om prisskillnad). Ha de..

K
tank77 skrev:
Ja, eftersom du har godkända våtrumsskivor så är rollat tätskikt godkänt!
Så kan man inte generalisera för det finns rollade tätskikt som inte är godkända.

Hej

Jag är ganska ny här på forumet men jag kan snabbt se att många vänder sig till byggvaruhus när det gäller kakel,klinker tätskikt mm till badrum.

Hornbach,K-Rauta Bauhaus mfl har inte den kunskapen och erfarenheten som butikerna i detaljhandeln har. Priserna är inte billigare heller.

Det framgår kanske att jag är lite part i målet för jag arbetar i en kakelaffär, men tro mig.. jag har gjort många prisjämförelser :) Du kan med ganska stor sanolikhet även få någon form av rabatt i en kakelaffär om du väljer att handla alla dina saker till ditt badrum där.

Svar på din fråga: Naturligtvis så finns det rollade tätskikt som är godkända för dig och dina förutsättningar.

Lycka till !

W
Snart går det väl att täta badrumsdörren å använda badrummet som swimmingpool, med alla tätningsmedel som kommer ut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.