Badrum
Linisen_01: Jag har ingen bild på skänken ännu. Jag får väl visa istället när allt är klart.
funkypirate: Nu har golvet åkt ut ur huset, och det är reglat 60 60 cc, vilket känns skönt. isoleringen är härliga 38 år gammal och kliar duktigt, tänkte tillägssisolera när jag ändå har uppe golvet. Bör jag byta ut isoleringen som ligger, eller kan man lägga nytt ovanpå? :)
OLLELIS: Men det låter ju som en plan för morgondagen. Jättetack för all infohjälp.
gaia: beror på vilket avlopp du har hemma ( i vägg P-lås, i golv S-lås). Köper du universal så måste du köpa till en koppling som blir till P eller S- lås. Enkelt sagt - har du avlopp i golvet - köp model med S-lås, Avlopp i vägg - måste du köpa universal+ koppling. Tror jag.... men fråga säljaren för säkerhets skul. gaia
hempularen: Spelar ingen roll, däremot så är det viktigt att du har avluftning av avloppet, helst beläget "bortom" toan. Vattenkaskaden vid spolning drar med sig luft i röret, om det inte kan komma in luft så sugs det in i röret via ett vattenlås, som då kan bli tomt. Då luktar det. Det är också viktigt att du har rätt vinklar på krökar och avstick så att vatten rinner in i röret i rätt
MathiasS: [citat] Jag skulle säga att skillnaden ligger i vad man har för plattor. Det finns en tråd här på forumet där vi tipsar lite kring borrar och metoder för riktigt hårda plattor, och där är det rätt uppenbart att inte alla upplevt HÅRDA plattor. Vanligt kakel med lite glasad yta är ju inte besvärligare än att borra i en tegelsten. Med granitkeramik eller vad man ska kalla det är det
hejhej8: ok! Japp vi har sänkt taket ca 15cm och har lagt dit isolering. Men vi kollade upp det hos vårt försäkingsbolag och de sa att man ska lägga en plast om det inte redan är isolerat, vilket det ju är hos oss. Grundisoleringen på taket finns ju kvar det har vi ej tagit bort, detta blir ju som en extra isolering! Så vi isolerade plus en takpapp sen ska det målade trätaket upp! Hoppas det
alterschwede: Gör man ett enkelt/föreklnat antagande att man kör ut konstant effekt i elslingan och har en timer som gör att man bara kör den 12 av 24 timmar/dygn iställer för dygnet runt så känns det som att också kommer att halvera antalet kWh på denna installation jämfört med det senare fallet. Skall strax fixa klinkers i hallen med elgolvvärma och jag ser fram emot att sondera marknaden för
Lindgrenski: Om ni läser hela tråden så ser ni att han har slängt ut hantverkaren sedan länge och gör jobbet själv istället.
tank77: Man har endast hårdfog i golvvinkel. Det är inte bara fult med silicon utan själva siliconen blir ful och smutsig med tiden!
Yster: Både tidigare inlägg och ovanstående har fått mig att börja fundera... så det blir nog lite ändringar i planeringen - stort tack för prisidén! Finns det också tankar och synpunkter på om man ska ha spärrmatta eller inte på Auqapanelen, så blir jag ännu lite klokare...
kingpin: ja absolut d är inga problem, du kan i princip bara ha tättskiktet. inte så praktiskt lr tåligt bara. =)
johan006: Detta dokument innehåller en del bra "minsta" mått för olika badrum. http://www.ahlsell.se/upload/3132/GU_BadrPlanering_Gust.pdf
Mäster: "Helt sjukt att det bara kan läcka såhär efter typ 1,5 vecka. Nu har jag lagt typ 7-8 handdukar på golvet som får suga upp allt som droppas tills han kan komma förbi." När det börjar läcka någonstans, så är det oftast inom någon månad efter man installerat något, oftast är det bara att dra efter lite, Det är inget ovanligt eller katastrofalt..
4integration: Ja, jo det är ju "bara" 800 kr i sammanhanget men om det inte fyller någon funktion och/eller finns normer som kräver det så är det ju som att måla reglarna innan man gipsar ;-)
Mr L: [citat] Han kommer på Onsdag och fixa avloppet. Skall se om jag kan pressa fram en förklaring ur honom ;)
KnockOnWood: Hej, pinsamt ämne. Sånt här skötte ju personalen förr :-( Har själv en duschkabin som har sett förfärlig ut i tio år, men nu är som ny. Undermedlet heter Ajax professional double power, och är köpt på Hemköp. Har sprejat runt några gånger, och nu ser kabinen ut som ny. Men det luktar horhus en stund. Rekommenderas likafullt! //KoW
Åsa76: http://www.byggahus.se/forum/badrum/94751-troeskel.html Bild finns på formumet här....
Cheever: Bilvax funkar fint. Finns även lagningssatser för gjutmarmorställ att köpa om det har blivit en större skada.
ktm250: Kan dessutom tillägga att tapetklister är vattenlösligt och skulle därför antagligen lösas upp av fukten från fixet.
Lasse B: Hur stort hål du ska skära beror på hur högt upp på röret du vill att mattan ska gå upp. Ja mattan ger med sig men det är nog skillnad på att värma den och smälta om du förstår vad jag menar Vad jag monns så gick mattan tillbaka till sin ursprungsform när jag värmde den trädde över formade och lät den kallna det var inga problem Inte heller när jag värmde och vek ner i
Kodax: Du säger att du gjorde allt jobb själv. Och köpte ett bubbel kar för 22000kr. Köpte du kakel och annat matrial för 68000kr? Vi gjorde nyss en tvättstuga inkl relax med toa i gammla tvättstugan. Det gick på 25000kr och då hade vi en som kaklade och gjorde under arbetet själv. Och vårat var 12kvm.
kimpo: Tycker det låter som ett ganska dåligt förslag...Om det inte hade varit i en källare... Riv ner väggspånskivorna och ersätt dem med våtrumsskivor. Golvet kan du göra som du beskriver, men du måste fuktspärra HELA badrummet. [citat] Var då?? Jo, upp i väggen...
Lasse B: Har letat runt lite här och var efter jordfelsbrytare till badrum Tänkte sätta en på väggen mellan badrum och hall Tänker mig modellen som ser ut som en lysknapp (d.v.s. inte vägguttag) Var kan jag som amatör köpa den och vilken mA ska jag ha tror att jag läst om både 10mA och 30mA. Ska bara köra golvvärme på max 400W + fläkt och belysning
hheheh: Jag har sett en lösning i lägenhet där man hade monterat en glasskiva på gångjärn så att säga. Den gick alltså att fälla för fönstret vid duschning. Ett alternativ jag kom på nu skulle kunna vara en rullgardin i lämpligt material som du drar ner för fönstret. :)
DJ: Jag tor mattkillen spacklar golvet, det gjorde han åt oss i alal fall. Det är väll för att han skall garanera att det är rätt spacken och att ytan blir tillräckligt jämn. Emil
fumar: Butiken som sålde fogen sa att snickaren hade haft för mycket vatten i alternativt "svabbat" av det för tidigt, vilket medförde att det kom mer vatten i massan som gör att den blir ljusare. Han berättade dock att jag kunde ta grönsåpa och applicera rikligt för att sedan tvätta bort detta. Någon som har några erfarenheter?
GoForIt: Det är just den som numera heter "Montera keramik". Nytt är att det numera finns ett rollat system som är godkänt även för skivmaterial, med en ny primer "Casco Fuktspärr/Vaporstop". Samma system krävs i fortsättningen ÄVEN på massiva YTTERVÄGGAR. Det kanske berör dig. Men som sagt, är arbetet påbörjat under februari så gäller ju de gamla instruktionerna.