7 051 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Grannan sabbade mitt badrumstak
Sida 1 av 2
Hej
Bor i BR (ett betonghus ifrån 65). Idag när vi kom hem upptäckte vi att grannen ovanför (inflyttad i helgen) har bilat hål i mitt badrumstak! Stor spricka och betongbitar på golvet.
Var uppe och pratade med dom idag och dom hänvisade till kakelgubbarna. Fick efter en Del tjat fram företaget som gjort jobbet men det verkar inte existera.
Jag antar att det är ett jäkla jobb att ordna trasig betong som det här och jag litar inte på att dom skall fixa det. Troligen smäcker dom på lite spackel och svabbar över med lite färg.
Tänker ta upp detta med föreningen imorgon så att DOM får driva detta vidare, detta är ju åverkan på husets stomme och det måste ju vara föreningens domän. Något godkännande för renovering hade dom inte fått heller då man i samband med badrumsrenovering skall gå in och lina om stammen samt att det finns pengar avsatta till installation av ny brunn. Detta hade dom ingen aning om.
Nån som varit med om något liknande och vet vad man skall tänka på i det här fallet?
Kan inte se att Jag skall driva ett ärende där några (troligen icke godkända) klåpare har haft sönder husets stomme, inte heller att mitt försäkringsbolag skall gå in här.
Kan ju inte var helt ovanligt det här ..
Bor i BR (ett betonghus ifrån 65). Idag när vi kom hem upptäckte vi att grannen ovanför (inflyttad i helgen) har bilat hål i mitt badrumstak! Stor spricka och betongbitar på golvet.
Var uppe och pratade med dom idag och dom hänvisade till kakelgubbarna. Fick efter en Del tjat fram företaget som gjort jobbet men det verkar inte existera.
Jag antar att det är ett jäkla jobb att ordna trasig betong som det här och jag litar inte på att dom skall fixa det. Troligen smäcker dom på lite spackel och svabbar över med lite färg.
Tänker ta upp detta med föreningen imorgon så att DOM får driva detta vidare, detta är ju åverkan på husets stomme och det måste ju vara föreningens domän. Något godkännande för renovering hade dom inte fått heller då man i samband med badrumsrenovering skall gå in och lina om stammen samt att det finns pengar avsatta till installation av ny brunn. Detta hade dom ingen aning om.
Nån som varit med om något liknande och vet vad man skall tänka på i det här fallet?
Kan inte se att Jag skall driva ett ärende där några (troligen icke godkända) klåpare har haft sönder husets stomme, inte heller att mitt försäkringsbolag skall gå in här.
Kan ju inte var helt ovanligt det här ..
Har som bredbandsinstallatör borrat tiotusentals mindre hål å kärnborrat lite större hål upp till 30-40 mm hål i tak/golv, å därmed borrat "fel" ett otal ggr. Som tur är inte i nån vattenledning, men däremot i elmatningar, telekablar, ringledningar å annat skojsigt, som inte funnits på nån ritning.
Men nåt problem att laga dom felaktiga hålen, har jag aldrig varit med om. Det finns bra grejor att täta/laga med, både för vatten å brand. Så det svåraste är nog att få det snyggt efter lagningen..
magentis.
Men nåt problem att laga dom felaktiga hålen, har jag aldrig varit med om. Det finns bra grejor att täta/laga med, både för vatten å brand. Så det svåraste är nog att få det snyggt efter lagningen..
magentis.
Klåparna borde väl ha nån ansvarsföräkring.
Om det nu är nåt seriöst bolag.
Och är det några svartjobbare så får nog din
granne stå för notan.
Alla som nånsin tänker på att ta in svartjobbare
eller nån annan öseriös billig hantverkare borde
kanske få sig en näsbränna ibland. Nån annan
än du ska iallafall stå för notan
Om det nu är nåt seriöst bolag.
Och är det några svartjobbare så får nog din
granne stå för notan.
Alla som nånsin tänker på att ta in svartjobbare
eller nån annan öseriös billig hantverkare borde
kanske få sig en näsbränna ibland. Nån annan
än du ska iallafall stå för notan
Nu får du väll endå ge dig?! Bärighet, badkar? de kanske ska ha en fet jacuzzi på 5 to åxå?v-g skrev:
Väldigt ofta när man byter gjutjärnsbrunnar så sitter de så nära undertaket att det spricker.
Till 99% ser man detta då det bryter igeom ett ljus om grannen har tänt under eller dörren öppen. Man kollar alltid efter sånt då man ska gjuta för att det inte ska rinna ner något.
har hänt mig ett par gånger och då har man snällt gått ner och knackat på hos grannen och lagt ett par timmar på dennes undertak( Som mest har jag fått ett hål stort som en femma. Detta kan man laga med bruk och se spacklar man taket och målar. Grannen får ett fint nymålat undertak och alla är nöjda.
Har haft en kolega som bilat en brunn och när de lossna så föll en bit på 5x5cm ner och spräckte handfatet.
Så klåpare som ite sett det javisst me att det skulle ha med bärighet o göra, LOL
Har själv lagat ett otal genomborrningar. Gipsbruk, 2 ggr våtrumsspackel, färg. Snabbt och lätt. Händer dom bästa.
Bilade igenom till lägenheten nedanför förra veckan. Därmed har jag lyckats med konststycket att gå igenom två tak på mindre än tre månader
Jepp, några timmars extra jobb men ingen fara. Gipsbruk och våtrumsspackel funkar bra. Ibland kan gips uppsatt med fix, monteringslim och spikplugg vara ett alternativ.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Bor du i BR, är nog föreningen intresserade av vad som försigår i ert hus. Vad är nästa grej dina nya grannar hittar på? Visserligen har man lite fria händer när man bor i BR men man kan ju inte ge sig på hur som helst, hade jag varit i din situation hade jag tagit kontakt med styrelsen och hört vem som skall åtgärda ditt tak, dom har nog hantverkare som föreningen brukar anlita, jag hade nog inte litat på firman dina nya grannar hade. Lycka till!
Minskad bärighet!? Inte en chans. Å är det så dålig bärighet att taket skulle ramla ner, så får man väl nästan säga att grannarna har gjort en välgärning.., om ingen kommer till skada förstås. För i så fall är huset i så dåligt skick, att det ska klassas som uttjänt, å omedelbart rivas.
magentis
magentis
Har gått några veckor nu men inget händer här. Dom tänker i alla fall inte kontakt med. Talade med dom för några dagar sedan och då sa dom att dom skulle 1) Spackla med våtrumsspackel och sedan måla. Jag frågade om dom skulle använda bruk men då såg dom frågande ut, "nej, vi spacklar".
Det är ju inget regelrätt hål utan mer spräckt betong, vad nu det spelar för roll.
Bör jag kanske anmäla detta till mitt försäkringsbolag? Förvaltningen/föreningen har ingen synpunkt alls på hur jag löser det. Dom kunde inte bry sig mindre är min uppfattning.
Det är ju inget regelrätt hål utan mer spräckt betong, vad nu det spelar för roll.
Bör jag kanske anmäla detta till mitt försäkringsbolag? Förvaltningen/föreningen har ingen synpunkt alls på hur jag löser det. Dom kunde inte bry sig mindre är min uppfattning.
Viktigast är väl att det blir gjort av någon yrkesutövare som kan sin sak och inte låta någon klåpare eller pulnisse göra jobbet.
Ja?? Funkar väl utmärkt. Behövs det inte bruk så finns det ingen som helst anledning att använda det.Premis skrev:Har gått några veckor nu men inget händer här. Dom tänker i alla fall inte kontakt med. Talade med dom för några dagar sedan och då sa dom att dom skulle 1) Spackla med våtrumsspackel och sedan måla. Jag frågade om dom skulle använda bruk men då såg dom frågande ut, "nej, vi spacklar".