Badrum
Tornhill 2: Den lokala smeden löste vårt problem. En 300x300 brun modifierades till 200x300. Så slapp vi klippa plattor. / Fredrik
almanakis: Måste bara varna så du inte blandar klorin med andra rengöringsmedel, klorin + amoniak blir senapsgas! Mycket farligt och extremt dödligt!
HåkanJ: Hej Eftersom ni nämnde pris på TarkoDry: Jag har fått pris på material + montering i 12kvm badrum, ett fönster och en dörr. De skall ha 6000:- för materialet och 10000:- för arbetet ink moms. Med ROT blir det 11.000:-. Inte så farligt. mvh Håkan
sandhall: Har satt upp Luna Square nyligen (köpta via Sigro) och har inget att anmärka på kvaliteten. Kanske de på Kakeldax var dåligt injusterade?
v-g: Jag körde minsta tänkbara fall(1:200) ute i badrummet och visst fungerar det men man kan ju glömm att ett glas vatten på golvet =ett glas vatten i avloppet om vi säger som så. Och att det skulle åka under plattorna på tätskiktet det tror jag lika mycket på som jultomten. Närmre duschen (typ 2 dm utanför duschdörrarna) är det 1:100 och i självaste duschen 1:75. Men om vi säger att
Trilla: Jag har ett badrum med kaklad skorsten. 7 år senare ser det bra ut... inga problem.
GoForIt: Om golvet ska tätskiktas eller inte, hänger ihop med om plattan är isolerad och har kapillärbrytande skikt. Se BBV sidan 7.
Abbedabbe: Jodå det gör det visst det. Kommer inte ihåg på rak arm vilken leverantör som ville ha upp armeringen men jag vet att det förekommer.
gacki: Är det någon här som har erfarenhet av grundare tvättställ i badrummet som exemelvis Norrviken från Ikea? Fungerar de när de är så grunda eller skvätter vattnet överallt och hinner det rinna undan? Har varit och tittat på ett sådant i kväll, och det är snyggt men som sagt var jag undrar hur praktiskt är det?
Cortous: Var på Beijer idag. Av ren tur hade de en Montolit 52P2 för halva priset, så jag betalade 1800kr :D Så det blev en Bosch GST 500 PE sticksåg oxå hehe
puu: Jag kan utala mig om vilket som är sämst, BILTEMA. Jag köpte det för jag räkna med att jag skulle göra av med 3 tuber men jäkla vad det kletade. Därimot får byggmax godkänt som lågprisalternativ.
funkypirate: Jag lyfter min egen tråd då jag inser att det mesta jag skrev tidigare inte riktigt håller samman den tilltänka röda tråden. Mina funderingar i frågor, kan någon hjälpa så blir jag glad Rör : höja från Bad till Dusch höjd, måste nya rör dras från pannan upp till badrummet om man inte får skarva i väggarna? Eller hur gör man? Glasblocken, kan dom sättas direkt på
264joj: [citat] Då du borrade in armeringsjärnen i bef. platta hur långt in borrade ni in den. Och hade ni en isolerad kantbalk och hur gjorde du med den? Om ni hade befintlig golvvärme hur bommade ni rören? Många frågor blir det men jag vill minimera risken för bommar.
dalle: Jag använde bosch kakelblad till sticksåg för att såga ett runt 105mm-hål i en kakelplatta (mitt i) och det fungerade väldigt bra. Jag tejpade min sticksåg på undersidan för att inte riskera att repa plattan (lite överambitiöst kanske...).
SJW: Jag hade förberett den andra spacklingen med nivåpinnar igen. Jag lade på 2mm extra på varje pinne så att de inte skulle försvinna. Jag hade noga markerat på väggen med ett streck runtom och V-märken till strecket runtom. Jag valde att avmaskera brunnen och som en ellips inåt mot hörnet under där badkaret skall stå. Denna gång så hällde jag ut ett par säckar först längs
Fourier: Det är ju svårt att bevisa att priset ökat pga ROT-avdrag men en firma vi haft kontakt med höjde priset på offerten för badrumsrenovering med ca 25% på ett år. Den senare offerten, som vi tog in för några månader sedan innebar dessutom mindre jobb för firman eftersom vi skulle stå för all rivning av det gamla badrummet. Vi hade räknat med att det skulle göra renoveringen lite
Cortous: [citat] Jag har dock tänkt ha en en skvallerspalt så ifall det skulle läcka där inne blir det blöt på golvet under toan. Väggen bakom är till ett gästsovrum, har mer tänkt att ifall det läcker så mycket att man måste komma åt hela får man gå in den vägen. Men just nu känns det som jag ska gå på alt 1 och ta problem när/ifall de kommer
Colds: Jag fick rådet att sätta en golvbrunn som kan rensas. Ett vägg avlopp blir ofta igensatt av allt ludd och skräp av tvättningen och med översvämning som följd. En bra tanke tyckte jag.:)
GoForIt: [citat] Dränerar om huset och renoverar badrummet.. Mer seriöst - Låt en fackman titta på skadorna.
martinga: [citat] Har ingen erfarenhet av väggreglar i stål men det låter betryggande när du säger att är styvare med trä. Liggande gips är overkill eftersom den största biten pga fönster endast blir från en skiva :) Eftersom jag ska ha en duschdörr hängandes på denna vägg blir det nog till att ta bort 35*45 regelverket. Någon som vill kommentera kring hur styvheten påverkas av att det är
Cortous: Hej, Jag har också använt höganäs fiberduk FB4 i mitt badrum. I hörnen har jag fått bubblor då det var svårt att få de o fästa. Nu undrar jag ifall jag tänker rätt om hur jag ska åtgärda detta. Skära ett snitt i bubblorna Lägga i lite lim FB7 Låt torka Limma en remsa över bubblorna låt torka stryka över fb7 över remsan
spocks_beard: Ja, där ser man. Har läst lite mer på nätet och det verkar som man sitter i samma sits i brf som i en villa. Dvs. om det blir en skada så är det jag som återställer osv. och inte brf. Exkl. avlopp, värme, el & vatten då :) Jag som trodde det skulle vara "enklare" att flytta till en Brf, kanske var hyresrätt jag tänkte på ;) Jocke
kimpo: Hittade det här: Många hantverkare följer maniskt branschreglernas krav om fall mot golvbrunn vid duschplats och fall på övriga ytor där branschreglerna/keramik anger 1:50 respektive 1:100. Vid ett stort badrum kan det ge trösklar på 50-60 mm. Fakta är följande: Det finns minimikrav för vilka regler som gäller för fall mot golvbrunn som grundar sig på de statliga byggreglerna,
*Martina*: [citat] Okej. Det brukar det göra :) Brukar försvinna på någon minut.
Åsa76: Vi har fått VVS offerter på allt ifrån 15.000 till 100.000. Det sistnämda skrattade vi år och tyckte att vi inte ville ha guldrör. Det var för 2 år sedan, nybygge. Vi ville ha Upnors system och allt material skulle ingå, liksom resor o arbetstid. Dolt, rör i rör med inspektion. Svårt att direkt korrelera till din situation. Ta in ett par offerter vet ja! Efter en 3-5 st så tror jag
v-g: Man kan blanda plast metall som man vill nästan (ej koppar direkt på järnrör tex). HUR man skarvar får man ta från fall till fall, i detta kanske en lödbussning sen övergång till klämkoppling avsett för plaströret. Lucka är ett krav oavsett skarvtyp ja.
kai_robert: Jag har inte använt mjukfog någon stans, har massa vinklar och vrår. Har fått ytterst få sprickor, de enda är i ytterhörn, inga sprickor vägg-vägg eller vägg-golv. Har trähus och badrummet är 3,5 år gammalt. Bilder på badrummet finns här http://www.byggahus.se/forum/badrum/1257-bilder-pa-badrum.html / Kai
richard.kugelberg: Jag har lagt nya golvbjälkar. Dessa har jag lagt 80 under tilltänkt sluthöjd. Klinker överst. Jag tänker kortla trots att jag har cc 300. Ovanpå golvspånet tänkte jag skruva den ställbara Jafo förhöjningssatsen. Då jag ska ha värmegolv ställer jag ringen på 15 mm, skruvar fast brunnen ovanpå. Sedan armering, värmeslingor, spackling med fall, 15 mm vid brunnen.