Vi har en konstaterad fuktskada på golvet kring golvbrunnen i duschutrymmet och även en bit ut på golvet. Ingenting bakom kaklet på väggarna. Det är helkaklat och den nedersta raden är redan utbytt en gång och ny matta har lagts in.

Vi bor i en bostadsrätt och den förrförre ägaren har renoverat det här badrummet själv och besiktningsmannen kunde konstatera att det var ett bristfälligt tätskikt.

Nu ska vi sälja huset och måste åtgärda detta snabbt som tusan. Vad kan det kosta, dvs vad är ett vettigt pris på följande:

- Riva ner nedersta kakelraden i duschutrymmet (kabin med glasväggar)
- Riva ut plastmattan
- Ställa in avfuktare
- Lägga in ny plastmatta

och om det i värsta fall visar sig att vi måste riva HELA kaklet på varenda vägg, vad kostar det då?

Försäkringen kommer antagligen inte ta det då det är ett bristfälligt arbete, föreningen tar det inte av samma orsak + att vi är ansvariga för brunnen och klämringen.

Jag ringde några annonsörer på blocket och en sa att han ville komma hit och titta. Jag ville ha en uppskattning och frågade om det handlade om 5000 eller 50 000 kr och han sa "snarare 5000 kr". Men är det ett rimligt pris? Om han nu redan har sagt 5000 kommer han ju inte säga att det blir 3 500 kr såklart...

Har någon en rimlig uppskattning? Och är det värt att ta hit flera olika för att jiddra om ett par tusenlappar? Vi måste ha det klart nästa vecka då vi ska ha visning...

Får jag göra ROT-avdrag även om jag har en skada och det inte bara är en renovering för "uppfräschnings skull"?

DU får göra ROT avdrag såvida du inte blandar in Försäkringsbolaget

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.