4integration
4integration: Jag har en toalett på övervåningen som sprack i vattenbehållaren och medföljande vattenskada. Just nu är är det torkning som sker, innan taket under toaletten blir uppsatt. Sen skall det byggas. Det är en toalett med handfat, ingen golvbrunn. Så jag kollar upp regler och hittade denna tråd. Fann även citatet nedan i BKR's regler [citat] Himla konstigt skrivet måste jag säga,
23 svar · 62,4k läst
GoForIt
GoForIt: Har du ingen diffspärr idag, skulle jag inte sätta någon ny heller. Jag har gjort en lådlösning till spotlightsen i vårt badrum. Dock ligger den ovanför det befintliga innertaket och är cirka 25 cm hög. Sedan har jag diffplast och isolering ovanpå.
10 svar · 5,2k läst
·
A
Andenj80: jag har pratat med Bostik nu eftersom de är deras tätskiktssystem ja ska använda. De hade fått ner ett sånt där "tätningsmembran" som de skulle kolla på men hade inte gjort de ännu. Så ja gör som ovan, ja köper tätskiktstillverkarens egna manchetter istället. Känns bättre :)
3 svar · 2,5k läst
·
GoForIt
GoForIt: Många fix klarar "kakel på kakel". Läs på påsen. Kör man med en smal kam, så kanske det fungerar att lägga en fog runt upphöjningen.
1 svar · 896 läst
GoForIt
GoForIt: Då fall mot golvbrunnen ändå tycks föreligga, så kanske det kan vara rimligt med en åtgärd med bara nytt lager klinker.
2 svar · 5,1k läst
P
Pongu: Hur gammal är mattan? Är den nästan ny och helt perfekt kan du ju behålla den, men annars är ju en matta en lite kostnad om man ser till resten av badrumsrenoveringen och det är ju synd om den gamla mattan blir för gammal om ett antal år. Dessutom kan du välja en matta som matchar resten. Vill du tvunget behålla mattan får du nog anpassa resten efter den, och det verkar ju lite synd.
2 svar · 776 läst
GoForIt
GoForIt: Antar att du har sett dessa som Clas Ohlson säljer. 26,5 db(A). Dock med stos 100 mm. Jag har aldrig stött på fläktar med mindre stos. (Ger det inte risk för sus?)
1 svar · 897 läst
J
jenfor: Som sagt, förr byggde man bastu på ett annat sätt. Ibland funkade det ändå, ibland inte. Bygger man nytt väljer de flesta såklart att inte chansa utan kör med luftspalter och extra isolering. Risken med den lösning du föreslår är att det rinner vatten längs väggen (t ex bakom aggregatet) och in bakom listen du distanserat ut. Eftersom resten av bastun inte är byggd enligt nuvarande
13 svar · 7,8k läst
fantasi
fantasi: Nä men strålande... ett tummen upp :D
8 svar · 2,0k läst
B
bsba: http://www.elkompaniet.se/ 45x80
7 svar · 7,1k läst
T
tank77: Skulle absolut ha anlitat en mattläggare, kostar inte mycket. Tar max 3 timmar för en erfaren matläggare. För en lekman är det inte så lätt att lägga matta såsom att kakla. Sedan behövs lite specialredskap också. Dessutom har du ju ROT-avdraget nuförtiden.
5 svar · 4,2k läst
M
Mäster: Om ni tänkt att måla, så är väl färgen att betrakta som tätskikt, ser inte att det skulle vara nåt problem att göra som ni tänkt,,
6 svar · 3,5k läst
M
muruc: Så länge kaklet sitter ordentligt(vilket det ju bör göra i ett nybyggt hus) så borde det inte vara några problem. Hade nog använt PL400.
1 svar · 2,0k läst
B
bsba: Kan ju vara svårt att hitta en spot som matchar de andra om man ska komplettera.
1 svar · 1,0k läst
T
tank77: 1. Endast på golvet med ett uppvik på 5-10 cm! Biltemas eller Bauhaus produkter duger bra. 2. Nej! 3. Det beror på hur ojämnt ditt golv är, vanligtvis inte!
1 svar · 647 läst
T
tank77: Nej!
4 svar · 1,3k läst
·
T
4 svar · 1,3k läst
·
A
Andenj80: jaja, ja mena inte så ordagrannt med två lager tätskikt 2.... :) Mer att ja tar Tätskikt 2 två ggr istället för Tätskikt 1 först och Tätskikt 2 sen... Tack!
8 svar · 7,2k läst
O
OHE: Dalle har rätt. Somelvis - användningen avgör huruvida det är ett våtutrymme. Fremar - "Tätskikt har man inte i källare, förutom möjligen precis där man duschar." Reglernar medger inga generella undantag för källare utan bara i sådana fall där då golv- och väggytor har direktkontakt med med markunderlag och vägg och golvmaterialet är mineraliskt, inte annars. Även i dessa fall
9 svar · 5,4k läst
T
Tauro: Tack för ett snabbt svar. Har sökt här och googlat efter information utan att hitta något som jag tycker stämmer in på min situation. Det får bli utan plast och givetvis badrumsfläkt.
2 svar · 3,2k läst
T
tank77: Varför inte lägga ut bilderna här i tråden? Manhattan är en ljusgrå fog........
4 svar · 1,7k läst
F
Filaren: Kolla på http://www.byggahus.se/forum/badrum/www.bygghemma.se Har varit hos Sigro och kollat lite, och dom ligger ganska högt i pris, några hundralappar under riktpris i katalogen. Fick offert på Indigo bredd 70cm med handfat vågen i ek. Underdel med handfat 9900:- (bygghemma tar 9810:-) Överskåp 5100:- Mvh//Andreas
3 svar · 1,1k läst
mexitegel
mexitegel: Hej forumet! Jag har ett litet problem. Vi håller på att planera konverteringen till vattenburet värmesystem från direktverkande el och i badrummet ligger det el-golvvärme. Jag vill komplettera denna med en vattenburen handdukstork för att slippa köra golvvärmen "för fullt". Mitt problem är hur sjutton jag skall komma dit med radiatorrören utan att behöva riva allt för mycket.
0 svar · 6,0k läst
S
SJW: Du måste ta reda på varför golvet sviktar. Är det ett gammalt torp borde det ju vara tjocka golvreglar, man byggde ju med tjocka reglar förr. Men det som jag direkt tänker på är om golvbjälkarna är ruttna. Kanske det kommit vatten längs ytterväggen som trängt in. Det är ju inte svårt att såga bort det som är ruttet och skarva nytt i så fall, det går snabbare än man först
5 svar · 3,2k läst
T
tank77: Cheapy säljer ju mest utav Bostics ekonomimärke DoItYourself (DIY), säkert samma skit i hinkarna som i Bostics egna så det är säkert inget nedköp du har gjort.
11 svar · 2,3k läst
K
kloka_elin: Vi har gjort som du beskriver, fast i vårt fall var det inte så mycket nedsänkt runt själva brunnen så det kunde ligga i samma plan. Det fungerade väldigt bra vid klinkringen, återstår att se om det håller, det blev klart förra veckan! :)
1 svar · 1,5k läst
L
lugnt: Jag totalrenoverar huset. I badrummet på bottenvåningen sätter jag huntonit skivor på glespanel. Ovan dem har jag träreglar + iso (stenull). Ovanför det kommer badrummet på andra våningen. Jag kommer att ha infällde spottar i huntoniten. Frågan är om jag bör plasta innan jag sätter huntoniten? Min känsla är att inte göra det: 1. för att det är mellan två varma utrymmen 2. För
0 svar · 2,1k läst
·
Consensus
Consensus: Varför har du plast i en innervägg?
3 svar · 1,4k läst
E
Elvis69: [citat] Du behöver definitivt inte vara rädd att kaklet trillar ned. Dessutom sitter det ju ett tätskikt emellan. Jag vet att bl.a. Ardex & Kiilto testat vidhäftningen på de "nya" skivorna och konstaterat att vidhäftningen mot t.ex. Humid Board är mycket bra. En 70-stomme i stål med 2 lag gips på var sida kan du bygga upp till 4,5 m...
4 svar · 1,8k läst
A
andersmc: [citat] Jag har limmat mot våtrumsmatta och kan bara meddela att det märks inga tendenser att mattan skulle släppa.
15 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.