Badrum
Hans_Nordstrand: Med stående plank på väggen blir det mindre risk för rörelser i höjdled. När det gäller golvet menar jag att det beror på hur golvregeln närmast väggen är fixerad i väggen. På bilden ser man en golvbjälke intill den bakre väggen och man ser en grundsten. Ligger timmerväggen på samma grundsten? Om golvbjälkarna har egna grundstenar finns ju en kanske risk för rörelser i
Fardelin: Tack för tipset, fast jag skulle helst vilja ha något enklare. Tycker det skulle räcka med en fästpunkt på röret. Jag ändar inte höjden på duschen speciellt många gånger i mitt liv... Inga andra varianter?
SvenD: [citat] Jag utgår ifrån att du tänker kakla. Jag skulle göra hålen 18 eller 20 så att det får rum lite Latex. Jag använde tätskikt från LIP. De rekommenderar Latex för att fylla sprickor. Till skillnad från spackel blir det inte helt stumt. Använd inte Silikon, det limmar dåligt och kan ställa till problem med vidhäftning när du sedan skall applicera tätskiktet. Det ärmycket
Tigersågen: Jag undrar om det är någon större skillnad i kvalitet mellan olika leverantörers rollade tätskiktsprodukter. Förmodligen sker tillverkningen på några få ställen i världen och sedan sätter varje leverantör sitt produktnamn och sitt pris beroende på vilken status produktnamnet har. Det är vad jag tror utan att egentligen veta något. Intressant om det är någon här som arbetat med
jeensa: [citat] Har inte kunnat se några spruckna fogar eller plattor. Har en hyffsat bra fläkt som går medan man duschar och ett bra tag efter, blir ej fukt på spegeln efteråt. Väggen består av skivor men hur själva konstruktionen ser ut vet jag inte. När jag knackar/bankar på väggen så känns det väldigt stumt... Jag kan ju fylla på med bilder i högre upplösning om det nu kan ge
MC-HiTech: Haha, så knasigt jag läser din fråga, så blir det i bland. Om det är ett badrum/dusch utan annat vatten än just duschplatsen så tycker jag du ska göra ett lokalfall som håller i linje med duschväggarna, precis som sas ovan så gör fallet så att släplisten tätar mot golvet. Om du har annat vatten i rummet så gör ett allmänt fall, då är du säkrare OM du skulle få en
pjop: Hej, ska snart ge mig på mitt första badrum och försöker läsa på så mycket som möjligt i ämnet. Planen är att ha ett klinkergolv med el-golvvärme. - Hur gör bygger man uppfallet rent praktiskt? - Är det något annat som jag bör tänka på? Mvh Petter
molarin: Jag letar efter samma sak och hittade denna. http://www.hemvaruhuset.se/macro-duschhorna-swing-p-220.html
Anonymiserad 23608: Så sant...det blev bakvänt där. Sorry.
Caspár: Tror jag vet svaret redan, men i alla fall... Har någon hört talas om wall-cover för våtrum ?
Labontese: bor i Helsingborg - Skåne, man tack för tipset iallafall :)
gaia: varför bila? Går det inte att slipa ner eller skära ut med lämplig verktyg? om den nu rör sej om ca 1m2 golv ... gaia
Thomas59: ACME summerar väl problemställningen ganska bra i sista stycket. Har gjort ett antal badrum själv och eftersom jag inte är proffs har jag för säkerhetsskull dokumenterat allt för min egen skull (försäkring!) och för kommande ägare då jag inte har något "intyg" att visa upp. Jag har: -specificerat golvunderlag -gjort måttsatt ritning och fotat hur värmeslingor ligger i förekommande
hempularen: Dessutom så sakll givetvis golvgivaren ligga i skyddsrör. Det vanligaste felet på golvärme är att termostaten pajar, när ma nbyter den så måste man i många fall byta golvgivaren också efterssom olika givare inte är kompatibla med varandra. Iom att du inte har skyddsrör så får du bryta upp golvet helt i onödan om temostaten pajar. Att han inte isloationsmätte kabeln bör du
Buffe: Hej ACME, Tack för länken ser jättebra ut, skall kolla upp det mera via Jafo åf. Bräddavlopp hoppas jag går att koppla till golvbrunnen om det finns en golvbrunn med extra anslutning, hörde att det borde finnas det. Rapporterar sedan hur det fungerar. Än en gång tack! Mvh. Buffe
beep: Hej, Är det någon som känner till en vit och transparent silikon som håller färgen väldigt länge? Ska ha glas mosaik med lampa bakom i badrum och tänkt använda silikon som fix och fog. Eller ska jag använda någon annan produkt som kan släppa igenom ljus. Mvh, ::Beep
SvenD: OK, lycka till med gjutningen. Ett tips är att fotografera rörläggningen. Detta kan vara bra för framtiden om det t.ex. skulle bli nödvändigt att bila upp del av golvet. Fotar man vartefter så går det enklare att visa ev. framtida ägare eller försäkringsbolag att jobbet är seriöst genomfört.
SvenD: [citat] Jag förstår inte riktigt hur du menar. Som jag ser det skippar man tätskiktet helt eller så ser man till att det är helt tät, och då behövs remsorna. I källare rekommenderas ibland att bara tätskikta partiellt på vägg och golv i dusch där det skvätter vatten samt runt golvbrunn. Men jag har aldrig sett någon rekommendation att helt skippa tätskiktet.
Fotografen: [citat] Alltid nåt, en resa till Spanien är inte gratis!;)
Pampas: Hej igen, ursäkta en novis fråga. Jag har hittat en porslinscistren (tank) som jag gillar men den har utloppsdiameter 550 mm och toaletten och rörsystemet har diametern 320mm. Kan det bli problem med anslutningen? Säljaren sa att det kan bli problem pga läckagerisk. jag tycker det låter konstigt, är hans kunskap felaktig? Kan det bli andra problem, te.x tryck eller nått?
Stabja: ..Tapwell takdusch som jag nyligen fått monterad. Rörmokaren var skeptisk till Tapwell då han råkat ut för dåliga köksblandare som fått bytas ut (det var en av de enklaste blandarna ska tilläggas). Jag håller tummarna att det inte blir några problem, den var rätt dyr så jag får hoppas den håller länge. Skön att duscha med är den helt klart.
Stabja: ....låter ju bra det där BAS, primära syftet med den är att ersätta ett element och inte torka handdukar, det är mer en bonus vintertid. Bambi: den går att komplettera med elpatron men jag har ingen egentlig dragen el i badrummet förutom taklampan, samt att jag planerar att flytta snart. Så det blir nästa ägares beslut om denne vill göra det.
Chilli: Hej, Husägare sedan nån månad tillbaka. Sutterängtegelhus från 1950 på totalt 286kvm, (inkl garage) Ideérna sprutar och efter översvämning behöver vi renoverna badrummet, det är dock litet, drygt 3,5kvm. Rakt under badrummet ligger garaget (som ligger i huset) och vi har en framtidsplan om att göra SPA av 3/4-delar av det. Nu har dock tanken väckts att slänga ut badkaret i det lilla
BAS: Våra killar sätter alltid mjukfog bakom tvättställen så att det inte rinner ner skitvatten.
petlin90: Ok ACME! Har du något exempel på en takskiva som klarar detta krav, har för mej att jag såg någon i öppningserbjudandet från XL-Bygg. Jag är fortfarande osäker på vad som händer i lådan. Kommer fukt att tränga in i den och bli kvar eftersom den inte kan fortsätta att vandra uppåt pga diffspärren ovanför det befintliga taket. Eller är detta problem marginellt och kommer att
henlfern: Tack för svar. Kakelsättaren säger att han inte vill kännas vid dylika problem, han har aldrig haft några problem med den fog han använder sig av. Under plattorna sitter väl antagligen våtrumsgips men mellan gipsskivan och kaklet borde väl tätskiktet sitta...? Då borde det ju inte komma något från skivan i alla fall.
Anonymiserad 23608: "Montering och installation av inredning exkl. material." Jag hade tolkat texten som montering på väggen, och "installation" hade jag tolkat som inkoppling av belysning, wc, tvättställ och blandare. Jag anger alltid att mina priser avser monteringsfärdiga skåp för att slippa just dessa missförstånd, men det framgår ju inte här och därför instämmer jag i hempularen's handlingsplan.
janneman1: Ta in offerter, jag fick hela badrummet renoverat för en arbetskostnad på 40.000. Utrivning av all inredning inkl. nedtagning av tegelvägg, flytspackling av golvet inkl. värmegolv, kakling, flytt av golvbrunn, montering av all badrumsinredning.
Vange80: Och tack för tipset med rörkaparen. Jag försökte mig på att använda det verktyget och visst, snitten blev snygga men jag var tvungen att borra upp ändarna eftersom graderna gjorde att jag inte fick in stödhylsorna. Så i fortsättningen får det bli bågfil eller kanske vinkelkapen om jag är lat :)