Hej,

Är nu i full gång att bygga ihop gästtoaletten och badrummet.
Många frågor roterar som en vinkelslip i huvudkontoret. Här kommer en:

Huset är ett 70-tals hus med platta. I prospektet finns att läsa: "Utförande av grund i enlighet med Lecas konstruktion med grundelement, lös Lecafyllning, 18 cm, samt enskikts betongplatta, 10 cm".

Som ni ser på bilden har tidigare ägaren flytspacklat eller tilläggsisolerat golvet (?) ca 5 cm. Ligger T2 röd värmekabel nu.

Fråga: Då jag kommer att bila upp för att byta avlopp (4 punkter) så kommer jag samtidigt att försöka ta bort förre ägarens tillägg på 5 cm och hans värmekabel.
I vilken höjd ovanför ORIGINALplattan ska jag sätta brunnarna? Jag kommer att installera nytt elvärmegolv. Ska jag passa på att tilläggsisolera ovan platta? Med vad?

Hoppas på lite vänliga själar som kan det här!

Om någon är intresserad av att följa "bygget" så kan jag skapa en ny tråd med bild-följetång.

Tack på förhand,

Jörgen

• bad_brunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga som har tankar kring hur mycket jag ska bygga/isolera?

/J

Hej igen,

Med risk för att bli tjatig... Men behöver input.

Jag kommer att bila bort de cm som idag ligger på plattan.

Vilken höjd ska de nya brunnarna sättas? Jag ska ha elvärmekabel och flytspackla fall.

Behöver jag isolera? Kan jag göra det ovanpå plattan?

Oerhört tacksam för eventuella kommentarer!

/Jörgen

Du bör absolut isolera, normalt sett så borde du ha ca 20cm frigolit eller mer under golvärmen, dvs det är inte rimligt att göra på ovansidan. Antingen får man då bila bort betongen osv, eller kompromissa med tunnare isolering ovanpå plattan.

Jag har ingen bra uppfattning om hur mycket sämre det blir med ex. 50mm frigolit på ovansidan.

Men när du väl bestämt dig för hur mycket isloering du skall ha så är det nog bara att addera. Om du flytspacklar in värmeslingor så tror jag att du behöver ca 15mm flytspackel (varierar lite mellan olika leverantörer), jag tror också att det räcker med ca 15mm om du spacklar direkt på frigolit, men återigen kontrollera med tillverkaren av spackel.

Tack för svar.

Vad händer om man inte isolerar? Värmeförlusten av elvärmekablarna är jag med på (kostar extra). Risk för fuktvandring?

/Jörgen

Hej igen,

Vad händer om jag inte isolerar min platta som idag är 100 mm (med 180 mm Leca under)? Jag är inte orolig för värmeförlusten utan fuktvandring.

Ingen som inte har tilläggsisolerat sin platta från 70-talet och har elgolvvärme?

/Jörgen

erikssonjorgen skrev:
Hej igen,

Vad händer om jag inte isolerar min platta som idag är 100 mm (med 180 mm Leca under)? Jag är inte orolig för värmeförlusten utan fuktvandring.

Ingen som inte har tilläggsisolerat sin platta från 70-talet och har elgolvvärme?

/Jörgen
Du har skrivit frågeecken här och där ochj ag kan heller inte få ut något vettigt av bilden men, om jag förstått rätt så har du underifrån sett 180 mm Leca - 100 mm betong - 5 cm Cellplast - Spackel med golvvärme.

Vad vill du åstadkomma. Golvvärme, klinker, tätskikt ...

Varför har du redan nu beslutat dig att bryta upp hela golvet?

Vet du om plattan är torr eller har förutsättningar att vara detta?
Är t.ex. dräneringen nyligen fixad?

Lecan är säkert cementbunden med sk. sluring (vatten och cement), den är nog kappilärbrytande, men ganska usel som isolering och definitivt inte ångtät..

Hur högt över plattan kan/vill du bygga upp det färdiga golvet?

Kan du tänka dig att ha ev. golvvärme igång året om?

Hej SvenD,

Rätt, jag har 180 mm Leca med 100 mm betong som platta. Jag kommer att ta bort det som idag ligger ovanpå betongen pga renovering (ligger redan gammal v-kabel i denna).

Så jag står alltså med originalplattan (180 leca + 100 betong). Vad är bäst att göra om jag vill ha el-golvvärme?

Jag kan tänka mig att bygga upp ca 50 mm ovanför betongen om det behövs. Med vad i så fall?

Jag kan tänka mig ha golvvärmen igång året runt. Men nyfiken på varför?

Hoppas på vidare inlägg.

/Jörgen

För att nå god värmeekonomi bär tjockleken på isoleringen ovan plattan var minst 200 mm, kanske något mindre med tanke på Lecan.

Man brukar säga att 50 mm räcker för att undvika omvänd fuktvandring. Googla om du inte vet vad detta betyder.

Om golvärmen alltid är på behövs i princip ingen isolering ur fuktsynpunkt, då omvänd fuktvandring aldrig kan uppstå. Men, det blir ett mycket dyrt sätt att värma golvet och med risk för att det inte ens upplevs som särskilt varmt.

Cellplast S80 i flera skickt, så mycket det får rum och över detta min 50 mm betong med GV och ffall, kan funka. Dvs samma konstrltion som du redan har.

När du bilat upp golvet rekommenderar jag dig att kontakta en fuktkonsult som kan mäta fukten i plattan och råda dig kring lämplig konstruktion.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.