2 468 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
badrumrenovering
tjenare
jag kanske har missat någe men jag undrar hur ska man göra väggar i ett badrum
ska man ha våtrumsgips(godkändtyp) plus våtrums folie eller räcker det med gipset alt folite att sätta på väggarna(plus tätskiskt givetvist).
vilket är regelavståndet för badrum?
jag kanske har missat någe men jag undrar hur ska man göra väggar i ett badrum
ska man ha våtrumsgips(godkändtyp) plus våtrums folie eller räcker det med gipset alt folite att sätta på väggarna(plus tätskiskt givetvist).
vilket är regelavståndet för badrum?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Vet inte riktigt hur du menar. Du kör med våtrumskivor (kan vara godkänd gips eller annan likvärdig skiva). Sedan tätskickt som kan vara folie eller rollat. Beroende på vilket system du väljer.
När du väljer tätskickt så är det viktigt att du dels kontrollerar att det system du väljer är godkänt för det skivmaterial du valt (vissa är bara godkända på betongväggar ex.). Den kontrollen gör du på BKR.se.
Sedan måste du följa anvisningarna för systemet exakt. Oftast kan du inte bara följa det som står på förpackningen, det skall finnas en monteringsbeskrivning för hela systemet, sök på deras hemsida.
Du måste välja exkat de lim, fogförseglingsband, rörmanschetter osv som anges i systembeskrivningen. Ärdet något som inte är tydligt så kollar du med tillverkaren vad som gäller (lita aldrig på något de säger i butiken). Alternativt väljer du ett annat system med tydligare anviningar.
När du väljer tätskickt så är det viktigt att du dels kontrollerar att det system du väljer är godkänt för det skivmaterial du valt (vissa är bara godkända på betongväggar ex.). Den kontrollen gör du på BKR.se.
Sedan måste du följa anvisningarna för systemet exakt. Oftast kan du inte bara följa det som står på förpackningen, det skall finnas en monteringsbeskrivning för hela systemet, sök på deras hemsida.
Du måste välja exkat de lim, fogförseglingsband, rörmanschetter osv som anges i systembeskrivningen. Ärdet något som inte är tydligt så kollar du med tillverkaren vad som gäller (lita aldrig på något de säger i butiken). Alternativt väljer du ett annat system med tydligare anviningar.
jo jag menar om man ska ha kerasafe våtrumsfolie (beijer bygg) ska man ha våtrumsgip bakom folien eller går det att använd vanlig gips. .Våtrumsgipset målar du tätskicket på och med remsor.folien limar du upp med tätskickt och remsor
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En enkel googling på Kerasafe gav mig följande länk där man kan läsa klart och tydligt att samma regler gäller med den som med andra tätskikt.
http://www.kiilto.se/attachments/monteringsanvisning_pro_kerasafe.pdf
Citat fr. sid.2:
Kartongbeklädda gipsskivor skall inte användas i våtutrymmen enligt (BBV) Byggkeramikrådetsbranschregler för våtrum. Regeln träder i kraft 1 juli 2008 och under övergångstiden kan man med hjälp av en fuktsäkerhetsprojektering använda kartongbeklädda gipsskivor i våtutrymmen.
Alltså INGA s.k vanliga gipsskivor (kartongbeklädda).
http://www.kiilto.se/attachments/monteringsanvisning_pro_kerasafe.pdf
Citat fr. sid.2:
Kartongbeklädda gipsskivor skall inte användas i våtutrymmen enligt (BBV) Byggkeramikrådetsbranschregler för våtrum. Regeln träder i kraft 1 juli 2008 och under övergångstiden kan man med hjälp av en fuktsäkerhetsprojektering använda kartongbeklädda gipsskivor i våtutrymmen.
Alltså INGA s.k vanliga gipsskivor (kartongbeklädda).
Klicka här för att svara