Badrum
funkypirate: hahaha, Toffelhjälte :-) Ja det kanske är bäst man slänger upp första raden när hon inte är hemma. Vi får se, nog dags för lite överläggning i kväll.
yxet: liten luftspalt om utrymmet tillåter det(bakom panelen) på med våtrumsfärg till panelen
Miles: Vi tryckte in ett 150 långt bubbelbadkar på 154 cm, men det var liksom ½mm tillgodo då. Så tror inte du får in ett bubbel på 190 cm, men ett standardkar kan kanske gå.
Tigersågen: Jag förmodar att du ska ha värmekabel och klinker i badrummet och då borde du ha en förhöjningsring på 13 mm för att få ett bra fall att sätta klinkeplattor på. Vem är det som tillverkar brunnar utan förhöjningsringar? Jag skulle nog bytt till en Purusbrunn med förhöjningsring.
LAINE: Tycker att tvättmaskinerna är så låga och sen lägga bänkskiva på som sitter löst, skulle kännas väldigt konstigtför mig i alla fall. Som tank77 skriver så är det väldigt enkelt att regla upp den. Eftersom du tänker använda den så är det säkert inte kul om du behöver rätta till den hela tiden.
gonken: Vi fäste vårt 2.5mm stålnät med rörhållarskenor från golvvärmeleverantören (Uponor i vårt fall). Då gjorde man man två flugor på smällen samtidigt. Mycket enklare än att försöka naja fast slangen vid stålnätet (eller använda buntband). Var någon annan på forumen som använt den lösningen (såg det på bilderna från bygget).
tank77: 15 kvm blir nog lite stort, dela av det så badrummet blir 8-9 kvm och gör det andra utrymmet till en walk-in-closet!
beep: Hej, Söker lite tips/idéer av sådan konstruktion. Hyllan ska gå som ett L lägst väggen där hyllplanet ska lysa och kunna skifta med olika färger. måttet är ca H x B x L 750 x 1630 x 100 på ryggen av L ett och 750x800x100 på foten. det kan krisa lite på lägen efter som ett badkar ska få plats. RGB LED som skiftar är jag helt klart med. Har kollat på glaskakel men är skeptisk,
bionicon: http://www.purus.se/sv/Produkter/Inomhusavlopp2/PUM---Purus-Universal-Membran/Tekniska-fakta1/900/
Tigersågen: Viktigast är att rörens genomföring genom tätskiktet är väl förseglat så att inte vatten tränger bakom våtrumsskivorna.
snuttjulle: Fördelen med att dra 110 är man i framtiden lätt kan hänga på en toalett. Typ inredningsbar vind är ju ett bra tillfälle att dra 110.
emmani: Ingen direkt badrumsfråga, men ändå.... Hej alla glada idésprutor. Har ett hus byggt -69 och vill fråga angående golvet i min groventré. Detta utrymme fungerar även som pannrum och tvättstuga. Utrymmet ligger i markplan, golv och väggar är betong. Finns en större brunn för avrinning från pannan, samt som avlopp för tvättmaskinen. Brunnen är orginal, gjutjärn utan klämring.
Wand: hittar inte riktigt.. läste om ersättning, 10% i självrisk lägst 5000, vid läckage.. hittar inget om hur tvättstugan ska fuktskyddas, krav utförande etc...
bsba: [citat] Funderar på att göra något liknande och är också jätteintresserad av bilder
bionicon: Jag försöker hitta ett billigare alternativ till inbyggda blandare Finns det några väggmonterade blandare som inte bygger så mycket på höjden, som så kallade tvättstugeblandare: Mora Temp . Gustavsberg Nautic Den får gärna vara asymetrisk, med reglage och pip sida vid sida.
hempularen: Oj jag läste frågan fel. Insåg inte att det var skyddslocket. Trodde du pratade om fästringen som håller ihop brunnen med plattan.
Alpha: Väcker liv i denna tråd.. Velar lite som vanligt över vad man ska välja, många beslut som ska tas när man håller på att storrenovera :) Borde väl vara ok att sätta upp en så´n pyramid om man är 1,2m ifrån duschhörnan eller 1,6m ifrån själva takduschen med IP21? Hur är era pyramider för er som satt upp de, är ni nöjda med ljuset?
Tigersågen: Jag använde Cascos Thermoplan fiberförstärkta flytspackel, 25 kg för 199 kr på K-rauta (specialpris). Fungerade bra, men jag har inga andra fabrikat att jämföra med.
nino: DU får göra ROT avdrag såvida du inte blandar in Försäkringsbolaget
Eir75: Någon som har installerat en hafa kioto wc som vet om man man kan använda en stos för att få in den närmare väggen (vi har 14 cm från avloppets centrum till vägg). Vi tänkte använda en sån här: http://www.jafo.eu/products.php?groupid=18&pro_id=204 Och vet någon var man kan hitta toalettens djupmått? Vår andra alternativ är Gustavsbergs artic, den verkar komma med variabel
bionicon: GBG 6321-99 vask, som har måtten 465x330x150 invändigt För närvarande står det mellan följande väggmonterde blandare: Tapwell: 175mm. 90grader nedvinklad pip 234mm. 90grader nedvinklad pip Hansgrohe: 177mm, 70grader nedvinklad pip 237mm, 70grader nedvinklad pip
OskarJansson: 45x45 duger kappast till stommen i min åsikt, aldeles för klent, 45x70 är absolut okej om du inte ska ha en direkt belastning på väggen. c/c 60 förenklar ju om du skall isolera väggen då du sparar en hel det tid på att slippa skära den eftersom den är anpassad till det måtten. [citat] Håller absolut med här, vid en sån belastning gör du nog gott i att inte spara så mkt på
Regeltolkaren: Håller med Tigern! Kan ju vara klar över att hårdheten har inget att göra med färgen iaf :) Vilken lirare som sa det , måste jag lägga på minnet .. Gör om, gör rätt!!! Lycka till