Vaktmästaren till min hyresrätt var här nyss för att sätta upp en toalettpappershållare på toan. Jag frågade honom om han satte silikon eller något i hålen, men svaret var att han inte hade något med sig. Så han borrade ändå och satte upp hållaren. Frågan är nu hur bra detta är? Jag sprutar ju inte vatten direkt på hålen, men det blir ganska fuktigt i hela badrummet när man duschar... Kommer det bli en fuktskada? Borde jag skruva bort allt och trycka dit silikon på egen bevåg?

tjohopp skrev:
Vaktmästaren till min hyresrätt var här nyss för att sätta upp en toalettpappershållare på toan. Jag frågade honom om han satte silikon eller något i hålen, men svaret var att han inte hade något med sig. Så han borrade ändå och satte upp hållaren. Frågan är nu hur bra detta är? Jag sprutar ju inte vatten direkt på hålen, men det blir ganska fuktigt i hela badrummet när man duschar... Kommer det bli en fuktskada? Borde jag skruva bort allt och trycka dit silikon på egen bevåg?
Tror du överlever helgen :Dmen se till att han kommer tillbaka och gör rätt. Pluggen på insidan om kaklet innanför tätskiktet sedan silicon.

Eftersom det är en hyresrätt är det hyresvärdens problem. Han får vid ev. fuktskada "halshugga" sin vaktmästare. :D

Immobil skrev:
Eftersom det är en hyresrätt är det hyresvärdens problem. Han får vid ev. fuktskada "halshugga" sin vaktmästare. :D
Det är ju en variant också:D

jag har bott i hyresrätter i många år och borrat mängder med hål utan silikon. jag har även haft stora sprickor i kakel mm och dålig ventillation. ändå har jag aldrig hört att detta var något problem.

Nu har jag hus och måste helt plötsligt köpa specialsilicon till minsta hål och betala tiotusentals kronor för extratätaning av allt.

Svar på din fråga. Har du en skvätt silikon hemma så lägg dit några droppar annars finner jag ingen anledning till att du skall bry dig. Extremt osannolikt att du skall drabbas av en fuktskada.

tjohopp skrev:
Borde jag skruva bort allt och trycka dit silikon på egen bevåg?
Nej, blir det en fuktskada och du varit där och ändrat något så kan ju hyresvärden påstå att det är ditt fel...gör ingenting.

Exakt, det var det jag menade. :cool:

Undrar hur mycket fuktskador det kan bli egentligen? I vårt första hus var badrummet en utbyggnad gjord 1969, våtrumsmatta satt på spånskiva. I duschen fans när vi flyttade in 10-talet skruvhål utan skruv och lika många där det satt skruv/korgar etc. I stort sett alla skarvar hade sprickor, det var mögligt i hörnen och hål/skador/hyllor "överallt". När vi rev den delen av huset 1987 fanns i princip inga fuktskador alls. Runt skruvhålen i duschen var spånskivan fuktig 7-8 cm i diameter innanför skarvarna fanns ingen fukt alls och övriga väggar och golvet var hur torrt som helst. Kan det bero på dålig isolering? som gjorde att fukten ventilerades bort?? Jag vet inte men sen den rivningen är jag inte överdrivet orolig för fuktskador. Det "tjohopp" frågar om skulle jag inte bry mej om ett dugg även om jag använder silikon i mitt eget hus. Men någon fuktskada kommer Du knappast att få och i så fall är det precis som "Immobil" säger är det vaktmästaren som blir hängd inte Du.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.