Hej, lite blandade frågor.

Jag ska ha en av de här relativt vanliga duschdörrarna, de svängda som man kan vika in när de inte behövs. Jag har dessutom tänkt mig göra utrymmet lite större än vad enbart dörrarna ger genom att bygga en liten vägg rakt ut som jag sedan fäster dörren i. Väggen gör jag lämpligen en kakelplatta bred, men vad gör jag med den kortänden som dörren ska hänga på? Sätter man dit lite kakel som man sen skruvar igenom, eller sätter man något annat där? Alternativt gör den så bred så det finns plats för lite kakel?

Nästa fråga rör mitt nya avloppssystem. Är det 110 rör upp i toastolen, och i så fall, finns det någon anledning till varför jag inte kan hitta ett T-rör med 110 i samtliga ändar? Jag har ju ett T-rör med 110 i två ändar, och 75 i den tredje, för golvbrunnen, och ett 110 i två ändar och 50 i den tredje för handfatet. Lite tips för ihopbyggandet av avloppsstammen vore guld värt. :)

Sen undrar jag hur jag ska göra med ett vertikalt avloppsrör med diameter runt 100mm som går vertikalt genom badrummet, men rätt nära ena väggen. Det handhar avluftningen till avloppet, och slutar i en "holk" på taket. Där det är skapar inga enorma problem om man vill bygga en låda runt det, från golv till tak. Så antingen om ni har några fiffiga idéer, eller så får ni gärna ge mig tips i hur jag ska handskas med det, och framförallt hur jag ska få på det på den nya avloppsstammen.

Sista frågan (för denna gången ;) handlar om rörutsläpp för Combi Pex rör. Hur ser själva utsläppen ut för dusch, wc och tvättställ, och vad behöver man för prylar? Är ju 15mm Combi PEX RiR jag sätter dit.

MvH
Jörgen

Nähä, var tydligen inga intressanta frågor det.. :rolleyes:

T-rör /grenrör 110x110x110 45° eller 90° finns, på riktiga byggvaruhus, de här tyska o finska köpladorna med allt möjligt krims krams där kan du inte hitta , o hittaru så är det nåt billigt skräp importerat från hdöjklhdfnien.

Dom små väggarna till dörrarna skulle jag göra tillräckligt breda för att kakla, 2 plattor ut från vägg 1 platta bred tex eller en halv platta bred alla fall. Ett alternativ kanske är en rostfri list annars som avslutning på väggen om den blir för smal för kakel. Eller så använder Du mindre plattor som mosaik.

Avloppsavluftningen förstår jag inte riktigt hur det ser ut men Du måste väl dra ett rör från din nya avloppsstam till det vertikala röret antar jag.

Paul-Staffanstorp
bävern skrev:
T-rör /grenrör 110x110x110 45° eller 90° finns, på riktiga byggvaruhus, de här tyska o finska köpladorna med allt möjligt krims krams där kan du inte hitta , o hittaru så är det nåt billigt skräp importerat från hdöjklhdfnien.
:D:D:D

Kan bara instämma...

Varför envisas folk att handla på de ställena bara... :rolleyes:

Gör i princip inga arbeten till folk som själv köpt material för det blir mest problem.
Tyvärr, men så är den bistra sanningen... :(

Mmm.. Har mest handlat från Jem&fix.. Men jag handlar bara sånt som en dansk billighetskedja OMÖJLIGT kan misslyckas med.. Som t.ex avloppsrör ser ju ut som avloppsrör oavsett affär.. Medans andra kvalité-pryttlar till vvs och sånt skickar jag efter på rinkaby rör.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.