Badrum
Anonymiserad 23608: Det som händer när du trycker till kakelplattan vid skivskarven är att du inte får riktigt lika bra täckning med fix mot plattans baksida just där. Det har dock ingen betydelse.
Honken_byggare: Hej Är själv plattsättare och kan säg att det är mycket mer jobb med stora plattor. Dels skall det sättas fix både på vägg och på plattan eftersom stora plattor har större felmarginal på tjockleken och planheten. Detta beror på att det är en %-sats som säger hur skev eller tjock en platta får vara. Detta innebär dessutom att det kan skilja ganska mycket på storleken mellan
halloy: Okej, i sådana fall skulle jag nöja mig med 1 dusch. Då får man en visserligen smal dusch men rejält med utrymme iallafall. Jag tror inte att det är bättre att sätta duschen på långväggen. Takduschen från Hafa är verkligen supersnygg. Jag har kollat runt lite (dock missat denna) och många är som du säger plastiga. Sen är det många som har en väldigt klumpig anslutning av
Kodax: Nä sant. Men man kan väl förvänta sej att dom vill sälja saker. Hon har inte änns ringt upp och sagt att dom inte hade nått badkar el tvärt om. Men ja hoppas dom faller med lågkonjekturen. Dom flesta China badkars säljare på minner mej om mindre seriösa bilhandlare. Dom är luffare i mina ögon.
Wand: Snart går det väl att täta badrumsdörren å använda badrummet som swimmingpool, med alla tätningsmedel som kommer ut :)
Regeltolkaren: Jag hade valt att köpa ett tätskikt hos en kakelaffär som har kompetens att hjälpa dig med dina frågor samt olika materialval. På frågan om vilket tätskikt som är " bäst " Så är det nog som någon sa.. Skit samma bara det uppfyller kraven. en sak man kan ha i åtanke när man gör prisjämförelser är åtgången på olika fabrikat. Personligen så gillar jag PCI produkter, dom är
Lars_M: Nej inget skall flyttas eller bytas. Det skall bara dras ut rör från färdiga kopplingar i väggen och monteras inredning. Sedan är det ju en sak vad de säger och vad som kommer på fakturan. VVS-firmor tar ju rätt bra betalt för rör, kopplingar, mm...
mate67: Kanske lite långsökt men minsta förhöjningsringen och sedan spackla nivå till den innan golvmattan. Tappar kanske för mycket fall då och hela vitsen med den frästa skivan?! Har för mig att den låg på 12mm. Intressant produkt dock.
sneaksneak: okok, tack ska ni ha. Pratade precis med en röris som sa samma sak.
FlitigaLisa: Jag mailade Ericsindustrier och de kunde göra en special till mig! Det viktigaste var att väggarna den ska spännas mellan var av betong för att klara trycket och det är väggarna så inget problem!
tank77: Antingen kör du en fogmån (3-4 mm) eller hyfsat nära (1-2 mm), detta är en smaksak. Snyggast är att sätta en hel platta intill listen men se då till att listen är i absolut lod. Angående vara man ska börja med plattor så är det ju alltid snyggast att ha så stora plattor som möjligt i hörnen. Kolla hörnen med vattenpass om dom är i lod, i hörnen som är raka kan du ju börja med
dhanjel: Ok, så då är det 100k plus egentligen då, får se om säljaren kanske går med på halva det.
bsba: Det är ju inte mycket som är stabilt i nya hus, men förmodligen sitter den bra någonstans. Om den inte känns lös är det nog ingen fara. Apropå spik så använder jag långa skruv (75 mm) och skruvdragare till det mesta, mycket trevligare än spik (förborra först, enklast om man har 2 skruvdragare).
Mäster: Den lilla "gropen" som fasningen utgör, tar fixet hand om , det kommer inte att påverka slutresultatet..
Innegården: Vi vill att någon proffs skall göra jobbet. Har försökt att ringa runt och kolla men alla har så olika priser.
Kave: [citat] Vi har det installerat sen före jul och är nöjda med det mesta. Oerhört jämn temperatur från termostaten. Allt känns väl ihopskruvat. Vad som man bör tänka på är att det är lite halvsvårt att vrida på reglagen med tvåliga händer, även barn kan säkert ha problem. jag har inte kollat om det går att justera trögheten ännu.
leber: Det är skillnad på vattenskada och vatten skada. Den farligaste är när det står och droppar lite grann. Då upptäcker man det inte förens det är försent och då kostar det en hel del att åtgärda. Vid översvämning upptäcks det direkt ock går hyfsat enkelt att torka ut.
SvenD: Då skulle jag satsa på RiR, väggdosor och utförande enligt säker vatteninstallation. Antingen Wirsbo (Rinkaby rör) eller Roth (Sigro), de är likvärdiga. Dosorna finns med en typ av klämkoppling som är godkänd i vägg naturligtvis och det finns färdiga monteringskenor för att få rätt avstånd för blandare. Gängan i dosorna är R15 inv. Det finns speciella anslutningar för
Peter_K: Too late :) har sågat upp golvet och flyttat in hela röret men tack för tipset i alla fall.
Cheever: Duravit är en stor kvalitetstillverkare och man behöver inte vara orolig för eftermarknad eller kvaltet. Duravit har nyligen etablerat ett eget bolag i Sverige och har innan skötts av en mindre importör och därför har märket börjat visas mer nu och får mer spridning i Sverige, men som sagt det är en stor stabil tillverkare med allt vad det innebär i kvalitet och garantier.
Tobie: Om du inte vet om det är murade/Gjutna väggar eller trä/spån mm vet man ju inte om man behöver klä dom med våtrummskiva eller gips. Om det är murade putsade väggar och man hygger bort kaklet bruka man får med sig puttsen. Och då får du ju laga upp väggarna innan du kakla. Om du har tummen mitt i handen så ska du nog inte ge dig på det sälv. Då det ofta är mer jobb än man tro.
fantasi: Vi ska montera fronten på vårt me&you-badkar från Ido men får inte till det. :confused: Den delen (som består av en gängad plaststång och ett fäste) som skall fästas i överkant på badkaret fastnar inte. Det är som om att hålet i badkarsfästet är för litet. Jag har tagit i allt var jag är värd och tom testat med hammaren men det hjälper inte. Har försökt hitta något i
FruEkorre: Miller har minst 2 olika storlekar http://millershop.millergroup.se/templates/group.asp?GroupGuid=12460 i ek.
verktygsgurun: Lip har likadana som jag gav 60:- /st för ..så det är ju inget kap precis, men det kan ju vara bra att veta att biltema har dom oxå.
Thomas59: [citat] Det är samma visa varje gång och det kommer ALLTID från sk yrkesmän. "Nä sörru dé e inga problem, vi knackar bort plattorna och bygger upp fallet med fix...". Känns det igen? Ingen har väl hävdat att det skulle vara svårt att bygga upp plattorna med fix MEN det ändrar inte det faktum att fallet med all sannorlikhet är felaktigt utfört. Felet i fallet rättas ju inte till
UppGiven: Meeeeen. Nu är väl ändå forumet lite väl konservativt. Det är en fantastisk metod, har dock ingen erfarenhet. Men... Radar är oxå mikrovågor.... Mobiltelefoni likaså. Försvaret använder det för att kommunicera säkert. Kör på det, om det är enklast för dig. Men jag hade inte gåt in å pissat med maskinen igång.:)