9 954 läst ·
5 svar
10k läst
5 svar
Byta möglig mjukfog i badrum
Hur gör man rent praktiskt om man vill byta en möglig mjukfog i duschhörnan (golv/vägg)?
Hur får jag bort det gamla? Och skall jag lägga i ny mjukfog eller köra med hårdfog?
(ber om ursäkt om det finns en tråd redan, men jag kan inte hitta den).
Hur får jag bort det gamla? Och skall jag lägga i ny mjukfog eller köra med hårdfog?
(ber om ursäkt om det finns en tråd redan, men jag kan inte hitta den).
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Finns ett speciellt verktyg för att underlätta detta arbete och det säljs hos en del större leverantörer av kakel och klinker bl.a.
Ser ut som typ en skruvmejsel och framme i änden är det typ ett "V" av metall som är vassa och denna är då tänkt att föra längs golv/väggvinkeln så att den skär bort merparten av siliconet.
Annars är det bara ett litet rakblad som gäller framförallt för finliret.
Beroende på hur det ser ut får du välja fog efter detta.
Normalt ska man ju inte ha mjukfog på så speciellt många ställe, men många använder ju det för att dölja dåligt skurna plattor i hörnen och då tvingas du ju nästan lägga ny mjukfog.
Ser ut som typ en skruvmejsel och framme i änden är det typ ett "V" av metall som är vassa och denna är då tänkt att föra längs golv/väggvinkeln så att den skär bort merparten av siliconet.
Annars är det bara ett litet rakblad som gäller framförallt för finliret.
Beroende på hur det ser ut får du välja fog efter detta.
Normalt ska man ju inte ha mjukfog på så speciellt många ställe, men många använder ju det för att dölja dåligt skurna plattor i hörnen och då tvingas du ju nästan lägga ny mjukfog.
Nja, man lägger silikon i hörnen för att hårdfogen troligtvis kommer att spricka på grund av rörelser, detta då i träbjälkkonstruktioner!Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok ifall det är nybyggnation ja...men inte annars...
Titta in på sidan 15 i branschreglerna...
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Titta in på sidan 15 i branschreglerna...
http://www.bkr.se/upload/branschregler/branschregler2007.pdf
Tack för tipset Staffan
Då jag fixade badrummet för 6 år sedan var mjukfog gud och hade inte med dåligt skurna plattor att göra. Men idag då fler funderat är låter argumenten för hårdfog helt logiska. Antar att jag inte kan byta mjukfogen mot hårdfog i efterhand?
Då jag fixade badrummet för 6 år sedan var mjukfog gud och hade inte med dåligt skurna plattor att göra. Men idag då fler funderat är låter argumenten för hårdfog helt logiska. Antar att jag inte kan byta mjukfogen mot hårdfog i efterhand?
Detta verktyg som du saknar finns på Bauhaus bl.a.
Klicka här för att svara