Badrum
Rrrrr: Jag skulle ha silikonat igen hålen. Men kör lite med hårtorken först om du är orolig :)
Jannehemmafixare: :mad:Var tvungen såga upp 50 cm*50 cm runt golvbrunnen och höja den. Nu var det ett vent rör som låg så taskigt till att jag inte kunde lägga under en regel i en skarv tvärs golvreglarna. Kan jag istället limma något mellan skivytorna i springan mellan och skruva en plåt alt plattjärn som förstyvning på ovansidan. Ska arberas och flytspacklas sedan. Det får aldrig vara lätt,
frenchie: Dessutom, bilder från vårt bygge; http://www.citrotech.se/gallery/thumbnails.php?album=3&page=1
Stryk: Ska göra det imorgon. Men jag sitter och gör en grov-budget här och nu så det vore kul att få ett mellan-tummen-och-pekfingret-pris redan ikväll
Cheever: från vvsinfo.se Ja, i dagligt tal/andra fabrikat kallas dessa förhöjningsring och används just vid förhöjning av silen. Jag kanske missuppfattade dig eller läste slarvigt och du ville höja hela brunnen, en annan manöver såklart som man inte använder förhöjningsring till och du verkar ha löst det hela på egen hand nu. Borde funka :)
MC-HiTech: Använd latexfog och måla ner fogen med samma färg som i taket. Silicon kan inte målas över med bra resultat.
Bnicke: Ojdå, jag som tänkt köra med Lip. Om dom nu råder en att inte börja med Lip20, som förut och enligt deras hemsida fortfarande är ett krav blir man ju något tveksam på att använda deras produkt ö.h.t. Vilket system tipsar panelen om?
TorOdd: [citat] Problemet är att säljarna inte har så många alternativ hemma...
hempularen: Inne i badrummet, om man ändå har allt öppet så bör man passa på att byta oavsett om det är akut eller inte. Om det går att dra i torpargrunden så förenklar det ju en del, en av fördelarna med torpargrund.
SvenD: [citat] Ingen har klagat hos mig. Med under golv menade jag under badrumsgolvet inte i tak. Men om det går, vilket jag är tveksam till eftersom taket är en bärande konstruktion, så varför inte. Om golvet inte nyligen är renoverat och isolerat så måste du ändå räkna med att bryta upp detta. Samtidig byts avloppet. Du kommer att vilja ha isolering i golvet. Utan blir det svinkallt och
M.C.: Hej igen! Nu har jag pratat med en tekniker på Purus och förklarat hur konstruktionen ser ut i mitt badrum. Han ansåg inte att det finns någon anledning att göra om, utan tyckte att det var helt OK. Det optimala är att använda en Purus-platta, men resultatet blir det samma med en regel som brunnen vilar på, d.v.s. en stabilt infäst brunn som inte rör sig när den blir utsatt för
LUDDET: Har nu testat med klorin av en ny typ. Klorin Power Mousse. I sprutflaska. Funkade ännu bättre än tabletterna. Gick framförallt mycket fortare att lägga på. Tyckte inte att klorinlukten var besvärande. Rekommenderas.
Törnrosen: Hej, Jag ringde upp Höganäs teknikavdelning och hade ett samtal med en väl insatt person. Inga problem att mixa, dvs använda duk i duschnischen och använda rollsystemet på väggar som ej utsätts för sprut. Kravet är 1000000 enheter, vilket det rollbara uppfyller. Enda passusen var att se upp i skarven mellan duk och det rollbara, men fick även tips hur jag skulle hantera det! Saken är
Sune Dosa: Ringde Ebeco och frågade.Han sa att med 10 watt per/meter-kabel ca 25 mm,, jag sa att min kaka är 35 mm på tjockaste,ingen fara sa han,bara lite längre uppstartstid.
_coffe_: Okej, nice... Så får det bli!! Tack för tipset :)
mattiasj78: [citat] Exakt. Det blir ju den till synes oundvikliga konsekvensen. Och stålreglar duger väl inte heller då skruvinfästningar skall göras i massiv konstruktion, vilket jag - till skillnad från ovanstående - själv finner att BBV kräver (avsnitt 6.4.4) för att silikonet inte bara pressas igenom.
Thruxton: Låter nästan för bra för att vara sant. Är också mycket intresserad av att få höra om erfarenheter när gäller ovanstående metod. Har köpt en fastighet med några lägenheter, som jag kommer ta över i höst, enligt besiktningsmannen så hade en lägenhet dålig golvbrunn. Problemet är att lägenheten hyrs av en dam på 80+ som har bott i samma lägenhet i 50 år och det är inte helt
BAS: Jag har faktiskt installerat ett sådan handfat. Kunden hade själv bygg ihop kommoden av IKEA skåp. Han tog en vanlig stomme (är den 32 cm?) och satte frisidor på sidorna som då är djupare. Resultatet blev mycket bra.
schlebrugge: Har också badrum i den storleken efter renoveringen.Rivning,bilning, Ny brunn,inbyggda pex osv. Fick offert på mellan 150-200 000:- exkl inredning och kakel av två firmor, det var så omfattande så ingen vågade säga exakt. I Uppsala län, så dina offerter i sthlm kanske är rimliga om något i överkant. Valde andra behöriga hantverkare utan kvitton (innan ROT infördes). Kom undan med
_coffe_: Okej, är man helt på den rätta sidan av reglerna om man tänker sig att allt med golvbrunn är våtrum?! Det innebär att jag kan ha vad sjutton jag vill som golv i ett rum med enbart en toalett och ett handfat och får således skylla mig själv om jag förstör min persiska matta om jag spiller tandkrämsvatten på den?
tank77: Oftast får en firma vänta in anbuden från elektrikern och rörmokaren om dom har totalentreprenad, så 2-3 veckor är helt normalt!
jugin: Hej! Har någon erfarenhet av Dåderman Bygg och Badrum? Bli tacksam för snabba svar, sitter med deras offert som verkar bra..men..:)
Dublin: Jamenvisst, den är ju snarlik den som sitter i mitt badrum. Min är ansluten i underkant med två 90 graders kopplingar. Tack!
nino: Se till att limma ordentligt och skruva ordentligt! sen armeras spånskivan och det hjälper till att hålla ihop det. Ja spånskivan ska primas innan spackling, kolla med din spackellev. vad som gäller, vissa spackeltillverkare kräver en fukttålig spånskiva andra inte
Tigersågen: Tycker väl också att det var väl tilltaget för att in princip bara sätta och lägga kakel/klinker. Det bästa är att begära lite flera offerter från andra leverantörer. Glöm inte bort att då välja bort det högsta och lägsta anbudet om det skulle skilja för mycket i pris. Kvalitetsmässigt utfört arbete kostar oftast mera.
Digge: Hej, Jag står inför att bygga innertak i badrummet. Min fråga är om man kan använda "Panelskivan" till detta? Man borde rimligtvis kunna använda i princip vad som helst, så länge man tätar och målar ordentligt med rätt färg?
Thomas59: [citat] Kul att det gick bra. Visst blir man lite stolt då man får till en fin böj trots att man är amatör. Här är mina första böjar ever! Det blev många och ganska komplicerade bockningar och spännande då vattnet släpptes på men det var tätt över allt. Bostadsrättsföreningens röris kom förbi för att kolla lite på VVC-funktionen då jag upptäckt att den inte funkade som